Tak. Har ikke orket at fjerne panelet og kigge indenfor endnu. Kommer nok til at gøre det i weekenden, hvis tiden tillader det. Har kun kigget ved at skrue nogle lange skruer i panelsamlingerne, dvs. der hvor der sidder søm. Skruede en 100 skrue, som gik hele vejen ind. Men jeg skal absolut tage et kig under. Det er jo lidt forudsætningen for det hele.
Hos mig sad det som du ser regeler på cc 60, hver anden var fæstnet i spær, der gik ud hele vejen, hver anden var kun til at sømme panelet i og sad ikke fast i overkanten. I disse havde tidligere ejer skruet en stor markise fast. Det trak, men sad egentlig ikke fast i andet end panelet, ikke underligt at markisen hang meget ned...
Nu har jeg fjernet en panelbræt, så jeg kan kigge ind bagved. Kan kun fjerne en på grund af fastgørelse af midlertidige bjælker samt tidsmangel. Her kommer lidt billeder.
Fjernede panelen samt midlertidig fastgørelse.
Indenfor den sorte panel. Her ser man, at spæret går helt ud mod panelen. Spæret er opbygget af 195x45 både i liggende og 45an.
Foto taget under isolering og langs indre tagbjælke. Altså horisontalt lige ind fra den fjernede panel. Jeg kan ikke fjerne isoleringen lige nu, da den ser ud til at være klemt fast med en tyndere lægte.
Er det et hammerbånd, man ser på det sidste billede, og kan man i så fald belaste på det? Spæret ser i hvert fald ud til at hvile på det. Dimension på hammerbånd ved jeg ikke. Ser som sagt kun billedet ovenfor.
Jeg har også tegnet det op i SketchUp, hvordan det ser ud. Spæret er opbygget af 195x45 både den liggende og 45an.
Som jeg ser det, kan man gøre det på to måder.
Enten slipper jeg tagbjælken for udestuen ind til hammerbåndet (hvis det nu er det) og støtter op med en passende lægte mellem spærene for at få den rette højde.
Alternativt sætter jeg en lægte på ydervæggen (den markerede på billedet) og skruer den ordentligt fast direkte ind i hammerbåndet. Så skal jeg udskære for de indre spær, men jeg kan tilpasse højden efter ønske. Det bliver muligvis klart nemmest og pænt. Som dette billede cirka.
Er dette min vej fremad?
Med venlig hilsen
Baeckman
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.