Jeg arbejder på et husbådsprojekt, hvor et træhus i to etager skal bygges på en sammensætning af tre betonbroer. Da betonbroerne kommer i standardudgave, står jeg med nogle udfordringer ved konstruktionen af soklen og fastgørelsen af syllen.
Jeg ville have foretrukket, at syllen blev fastgjort direkte på kanten af betonplatformen, så kanten ned mod vandet fungerer som sokkel. Men jeg bliver nødt til at fastgøre syllen ca. 1 meter inde fra kanten. Da betonen ikke har nogen afløb, vil vand samle sig mod syllerne, og jeg forudser, at der vil opstå problemer i fremtiden.
Jeg har overvejet at bygge en ny sokkel med leca/letbeton og derefter fastgøre syllen i disse. Problemet med, at der ikke er nogen afløb, forbliver dog. Jeg vil ikke lave for meget indgreb i selve betonbroen, da det er ekstremt vigtigt, at fugt ikke trænger ind og korroderer armeringen. Jeg er også meget begrænset, når det kommer til højden på huset, da dette påvirker komforten, udvalg af marinaer og øger vindbelastningerne.
Hvis nogen har en klog løsning på dette, ville jeg være enormt taknemmelig!
Kan du støbe et nyt lag, så du får fald ud i alle retninger? Risikoen med din tænkte løsning, som jeg ser, er, at du alligevel får stående vand, som betonen kan suge?
Kan du støbe et nyt lag, så du får fald ud i alle retninger? Risikoen med din tænkte løsning som jeg ser, er, at du alligevel får stående vand, som betonen kan suge?
Det er en mulighed. Det er dog ingen almindelig beton, der bruges i betonbroer, da den skal være vandtæt. Så stående vand på betonen skal ikke være noget problem. Med det sagt tror jeg, at den type beton kan være lidt besværlig at støbe ny beton på, da den ikke suger noget vand.
Det er intet problem at støbe på din beton. Det bedste er som du har tænkt, men undlad leca og støb en vandtæt kant med isolering i, så har du problemet løst. Alternativt et tætningslag på kanten og et stykke ud på betonen, som du kan dække med en plade for udseendets skyld. En plade er ikke tilstrækkeligt tæt i samlinger for stående vand.
Det er ikke noget problem at støbe på din beton. Det bedste er som du har tænkt, men undlad levan og støb en vandtæt kant med isolering i, så har du problemet ude af verden. Alternativt kan du anvende et tætningslag på kanten og et stykke ud på betonen, som du kan dække med en plade for udseendets skyld.
En plade er ikke tilstrækkelig tæt i samlingerne til stående vand.
Tak for svar! Forstår jeg dig ret, hvis du tænker noget i denne stil? Før støbning kunne man evt. sætte ekspansionsbolte i betonbroen, som både fungerer som armering for den nye støbning samt fastgørelsespunkt for syllen.
Skal du ikke isolere nedad? Jeg ville nok overveje at støbe en solid velarmeret pæl til at stille huset på, du vil jo ikke have, at broerne skal kunne bevæge sig individuelt. Støber du dem sammen, så bør det være tilstrækkeligt.
Skal du ikke isolere nedad? Jeg ville nok overveje at støbe en solid velarmeret plint at placere huset på, du vil jo ikke have, at bryggerne skal kunne bevæge sig individuelt. Støber du dem sammen, bør det være tilstrækkeligt.
Hej Liljeros og tak for din input!
Jeg vil med største sandsynlighed være nødt til at sætte bryggerne sammen med en kraftig stålbjælke langs kortsiderne for at forhindre individuel bevægelse. Der er ret store kræfter, når en bølge bevæger sig vinkelret mod bryggerne, og jeg vil helst optage denne kraft så tæt på centrum som muligt.
Kraftoptagelse i sokkel vs udenpåliggende bjælke
Bryggerne har en kerne af EPS, der er ca. 1 meter tyk. Rundt om dette er der armeret beton med en vægtykkelse på 8 cm. Så nedad er de meget velisolerede. Det problematiske er dog, at varmen vil blive ledt langs overfladelaget af betonpladen samt gennem den nye betonsokkel. Jeg vil holde byggehøjden så lav som muligt, så jeg har sat højden på soklen til 15 cm. Jeg tænkte at fylde på med isolering under gulvvarmen, indtil man når en rimelig højde til yderdørenes gulvtærskel. Modtager gerne input til denne løsning!
Foreslået konstruktion
Konstruktion betonbrygge med EPS indvendigt
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.