Hej,

Jeg vil bygge en lydisolerende ekstra væg mod en eksisterende århundredeskifte meget tynd eksisterende væg. Min tanke var at bruge disse stålregler (45mm):

https://www.norgips.se/produkter/regel-db/

Mit problem er, at loftet om muligt er endnu mere porøst, og der er stort set kun puds at fastgøre mod inderst og op mod loftet.

Det betyder, at jeg kun har mulighed for at fastgøre væggen ordentligt mod gulvet, højre og venstre væg. Er det ens rimeligt og muligt? Nogen der ved?

Tænk på, at du skal have en luftspalte mellem den originale væg og din nye væg for at få god lydisolering. Nogle centimeter er tilstrækkeligt.

Hvad angår loftet - hvad findes under det porøse puds? Sandsynligvis et indvendigt loft af en-tommers brædder. Det burde være muligt at skrue loftsskinnen igennem pudset og op i loftet. Eller hvorfor ikke banke pudset væk, hvor væggen skal sidde, og skrue direkte i loftet?

Sådan ser det ud under pudset (kan nås inde i et garderobeskab, hvor pudset har været uden liste). Det jeg synes er mærkeligt er, at der ikke er nogen brædder, der går ind længst mod væggen, så vidt jeg kan se. De ser altså ud til at stoppe 10-15 cm før væggen.

Billedet er taget op mod loftet, hvor pilen jeg tegnede er afstanden mellem brædderne i loftet og væggen.

Billede af en væg under pudset med bar træstruktur. Pil indikerer en afstand på 10-15 cm mellem træbrædderne og væggen.

Hvor lang er væggen?
Hvis den ikke er alt for lang (lad os sige 4m), så burde det vel være muligt at fastgøre en liggende træregel i "sidevæggene", som stålreglerne derefter skrues i.

Den er fire meter, godt gæt! ;-)

Du mener noget som dette? Jeg forestiller mig, at en "stålskena" ville fylde omtrent den samme funktion, eller? Det man er lidt bekymret for, er jo, at hele væggen skal falde ned, fordi man ikke har noget fastholdelsespunkt i loftet. Men det kan måske være nok, at det sidder ordentligt i siderne.

Byggeri med træregel, ikke fastgjort i loftet, markeret med røde prikker; viser konstruktion af væg uden loftsfastgørelse.

A arcile sagde:
Den er fire meter, godt gæt! ;-)

Du mener noget i den stil? Jeg tænker, at så ville en "stålskena" opfylde nogenlunde samme funktion, ikke? Det, man er lidt bekymret for, er, at hele væggen skal falde ned, fordi man ikke har nogen fæstningspunkt i loftet. Men det er måske nok, at den sidder ordentligt i siderne.

[billede]
Lim reglen fast i loftet, og sørg for, at de stående regler sidder lidt i spænd mod loftreglen, så skal det nok fungere.

P petererlandsson1194 sagde:
Lim regel fast i loftet og sørg for, at de stående reglar sidder lidt i spænd mod loftreglen, så skal det nok fungere.
Eller et par lange træskruer, der går gennem pudsen...

Ja altså, NOGET må jo være der under pudsen som holder oppe taget også kan man mene. Ellers havde jo hele etagen ovenover kommet ned. :-)

En anden mulighed som allerede er nævnt er jo selvfølgelig at skrue ind i pudsen med lidt længere skrue / anvende nogen form for ankermasse for at få det til at fæste. Så håbe at pudsen holder det. Burde vel ikke blive nogle enorme kræfter som skulle rive væggen løs og få den til at falde fremad.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.