6,461 læst ·
13 svar
6k læst
13 svar
Fastgørelse af OSB/gips på plastpudset letbeton
Hej!
Planlægger at beklæde ydervæggene i huset med gips og eventuelt et lag OSB bagved til at skrue i.
Væggene består af pudset let/blå-beton, og jeg planlægger at sætte et lag bygningsfolie bag gipsen for at holde noget af radonet, der findes i væggen, ude.
Hvad er den bedste metode til at fastgøre gipsen på væggen?
/Jonas
Planlægger at beklæde ydervæggene i huset med gips og eventuelt et lag OSB bagved til at skrue i.
Væggene består af pudset let/blå-beton, og jeg planlægger at sætte et lag bygningsfolie bag gipsen for at holde noget af radonet, der findes i væggen, ude.
Hvad er den bedste metode til at fastgøre gipsen på væggen?
/Jonas
Hvis jeg lægger plast i væggen her (med siporex i væggen) så vil den helt sikkert havne mellem osb og gips. Jeg ser egentlig ingen problemer med det, for der er ingen fugt at lukke inde. I et opvarmet hus må det være ekstremt usædvanligt (umuligt?) med fugttransport udefra og ind.mats_o sagde:
Sommertid, slukkede radiatorer, nordsiden, hjemve....mats_o sagde:
Nej, jeg gætter bare, men det virker helt urimeligt at der skulle opstå problemer. Trævægge med plastik indvendigt rådner da ikke!
Tja, du ved jo hvordan man gør på den anden side af væggen, så det er vel bare at gøre det samme på indersiden men undgå den aller groveste plug..... Kan jeg ikke finde noget fastmasse til en rimelig pris så må det blive plug her også (fasadplugg), men de mindste fyre.Jonas_H sagde:
Forstår dit ønske om at gøre noget ved radonet.
Men er dette virkelig den rette vej at gå?
Har du startet med at rette op på ventilationen?
Det er muligt at opnå store reduktioner af radonindhold fra blåbeton ved installation af et F eller FTX system med høj gennemstrømning.
At indeklimaet bliver bedre med et FTX system, skal man jo heller ikke glemme.
Ikke så vældig dyrt. Gætter på 30-35 tusinde ved selvinstallation i et normalt hus.
Desuden genvinder man energien fra udsugningen, så det bliver næsten selvfinansierende.
Mvh
Men er dette virkelig den rette vej at gå?
Har du startet med at rette op på ventilationen?
Det er muligt at opnå store reduktioner af radonindhold fra blåbeton ved installation af et F eller FTX system med høj gennemstrømning.
At indeklimaet bliver bedre med et FTX system, skal man jo heller ikke glemme.
Ikke så vældig dyrt. Gætter på 30-35 tusinde ved selvinstallation i et normalt hus.
Desuden genvinder man energien fra udsugningen, så det bliver næsten selvfinansierende.
Mvh
Hej!
Jeg vil installere en FTX i huset, men det føles jo alligevel rigtigt at forsøge at holde så meget af radonet ude som muligt...
Er dette helt forkert tænkt? Væggen er altså en massiv letbetonvæg, som er pudset både på indersiden og ydersiden. Væggen vil blive efterisoleret på ydersiden samt beklædt med træpanel.
Hvad angår fastgørelsen af pladerne, overvejer jeg letbetonskruer fra Essve... De føles lidt nemmere end facadepluggen...
/Jonas
Jeg vil installere en FTX i huset, men det føles jo alligevel rigtigt at forsøge at holde så meget af radonet ude som muligt...
Er dette helt forkert tænkt? Væggen er altså en massiv letbetonvæg, som er pudset både på indersiden og ydersiden. Væggen vil blive efterisoleret på ydersiden samt beklædt med træpanel.
Hvad angår fastgørelsen af pladerne, overvejer jeg letbetonskruer fra Essve... De føles lidt nemmere end facadepluggen...
/Jonas
Jeg ville absolut ikke have taget dit projekt.
Foretag en måling efter FTX installationen og vurder derefter.
Der findes stort set ingen vellykkede og alment anerkendte metoder til at udelukke radon fra byggematerialer.
Du vil få en masse arbejde, en masse omkostninger, og en effekt som næppe er omkostningseffektiv, og hvis du er uheldig, måske ikke engang mærkbar.
Nej, den anerkendte og bevist effektive metode er ventilation.
Og at det er det mindst besværlige gør jo ikke sagen værre.
Mvh
Foretag en måling efter FTX installationen og vurder derefter.
Der findes stort set ingen vellykkede og alment anerkendte metoder til at udelukke radon fra byggematerialer.
Du vil få en masse arbejde, en masse omkostninger, og en effekt som næppe er omkostningseffektiv, og hvis du er uheldig, måske ikke engang mærkbar.
Nej, den anerkendte og bevist effektive metode er ventilation.
Og at det er det mindst besværlige gør jo ikke sagen værre.
Mvh
Problemet er, at FTX-aggregatet skal installeres efter arbejdet med renovering af ydervæggene.
Installerer jeg ikke plastfolien fra starten, så bliver det ikke gjort...
Spørgsmålet er, om jeg tør chancerer med at springe plasten over. :-/
/Jonas
Installerer jeg ikke plastfolien fra starten, så bliver det ikke gjort...
Spørgsmålet er, om jeg tør chancerer med at springe plasten over. :-/
/Jonas
Tja...jeg er skeptisk. Der er blevet gjort forskellige eksperimenter med tætte farver, plast og radontapeter. Producenterne lykkes i laboratoriemiljø (påstår de) med at få det til at fungere relativt godt, men jeg har ikke hørt om et eneste tilfælde i virkeligheden, hvor det har fungeret tilfredsstillende :-/
Problemet er hovedsageligt, at det ikke bliver tilstrækkeligt tæt. Mod selve gammastrålerne har det jo ingen effekt overhovedet.
Selvfølgelig kan du prøve, men det skal vejes op mod arbejde/materiale-indsatsen og risikoen for eventuelle fugtproblemer. Hvis du satser på dit projekt, så sørg for at få det tæt ved samlinger og gennemføringer osv.
Problemet er hovedsageligt, at det ikke bliver tilstrækkeligt tæt. Mod selve gammastrålerne har det jo ingen effekt overhovedet.
Selvfølgelig kan du prøve, men det skal vejes op mod arbejde/materiale-indsatsen og risikoen for eventuelle fugtproblemer. Hvis du satser på dit projekt, så sørg for at få det tæt ved samlinger og gennemføringer osv.
Klik her for at svare