Hej!

Planlægger at beklæde ydervæggene i huset med gips og eventuelt et lag OSB bagved til at skrue i.

Væggene består af pudset let/blå-beton, og jeg planlægger at sætte et lag bygningsfolie bag gipsen for at holde noget af radonet, der findes i væggen, ude.

Hvad er den bedste metode til at fastgøre gipsen på væggen?

/Jonas

Sæt da plasten bag osb'en, ellers lukker du den jo inde med evt. fugt.

mats_o sagde:
Sæt da plasten bagved osb'en ellers lukker du jo den inde med evt. fugt
Hvis jeg lægger plast i væggen her (med siporex i væggen) så vil den helt sikkert havne mellem osb og gips. Jeg ser egentlig ingen problemer med det, for der er ingen fugt at lukke inde. I et opvarmet hus må det være ekstremt usædvanligt (umuligt?) med fugttransport udefra og ind.

sommertid med slukkede elementer?

Jeg læste nok lidt sjusket, for jeg læste beton og tænkte fugt. Der findes jo faktisk beton uden fugtproblemer :)

mats_o sagde:
sommertid med slukkede radiatorer?

Jeg læste vist lidt sjusket, for jeg læste beton og tænkte fugt. Der findes jo faktisk beton uden fugtproblemer :)
Sommertid, slukkede radiatorer, nordsiden, hjemve....

Nej, jeg gætter bare, men det virker helt urimeligt at der skulle opstå problemer. Trævægge med plastik indvendigt rådner da ikke!

MathiasS sagde:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40347

Hej Mathias... Såg din tråd, men eftersom jeg tænkte plasta, kan det jo ikke blive tale om nogen form for lim.

Spørgsmålet er hvilken type skrue jeg skal bruge...

/Jonas

Jonas_H sagde:
Hej Mathias... Såg din tråd, men eftersom jag tänkte plasta, kan det jo ikke blive tale om nogen form for lim.

Spørgsmålet er hvilken type skrue jeg skal bruge...

/Jonas
Tja, du ved jo hvordan man gør på den anden side af væggen, så det er vel bare at gøre det samme på indersiden men undgå den aller groveste plug..... Kan jeg ikke finde noget fastmasse til en rimelig pris så må det blive plug her også (fasadplugg), men de mindste fyre.

Forstår dit ønske om at gøre noget ved radonet.
Men er dette virkelig den rette vej at gå?

Har du startet med at rette op på ventilationen?
Det er muligt at opnå store reduktioner af radonindhold fra blåbeton ved installation af et F eller FTX system med høj gennemstrømning.

At indeklimaet bliver bedre med et FTX system, skal man jo heller ikke glemme.
Ikke så vældig dyrt. Gætter på 30-35 tusinde ved selvinstallation i et normalt hus.
Desuden genvinder man energien fra udsugningen, så det bliver næsten selvfinansierende.

Mvh

Hej!

Jeg vil installere en FTX i huset, men det føles jo alligevel rigtigt at forsøge at holde så meget af radonet ude som muligt...

Er dette helt forkert tænkt? Væggen er altså en massiv letbetonvæg, som er pudset både på indersiden og ydersiden. Væggen vil blive efterisoleret på ydersiden samt beklædt med træpanel.

Hvad angår fastgørelsen af pladerne, overvejer jeg letbetonskruer fra Essve... De føles lidt nemmere end facadepluggen...

/Jonas

Jeg ville absolut ikke have taget dit projekt.
Foretag en måling efter FTX installationen og vurder derefter.
Der findes stort set ingen vellykkede og alment anerkendte metoder til at udelukke radon fra byggematerialer.

Du vil få en masse arbejde, en masse omkostninger, og en effekt som næppe er omkostningseffektiv, og hvis du er uheldig, måske ikke engang mærkbar.

Nej, den anerkendte og bevist effektive metode er ventilation.
Og at det er det mindst besværlige gør jo ikke sagen værre.

Mvh

Problemet er, at FTX-aggregatet skal installeres efter arbejdet med renovering af ydervæggene.

Installerer jeg ikke plastfolien fra starten, så bliver det ikke gjort...

Spørgsmålet er, om jeg tør chancerer med at springe plasten over. :-/

/Jonas

Tja...jeg er skeptisk. Der er blevet gjort forskellige eksperimenter med tætte farver, plast og radontapeter. Producenterne lykkes i laboratoriemiljø (påstår de) med at få det til at fungere relativt godt, men jeg har ikke hørt om et eneste tilfælde i virkeligheden, hvor det har fungeret tilfredsstillende :-/
Problemet er hovedsageligt, at det ikke bliver tilstrækkeligt tæt. Mod selve gammastrålerne har det jo ingen effekt overhovedet.
Selvfølgelig kan du prøve, men det skal vejes op mod arbejde/materiale-indsatsen og risikoen for eventuelle fugtproblemer. Hvis du satser på dit projekt, så sørg for at få det tæt ved samlinger og gennemføringer osv.

Får se om jeg måske skrotter idéen med plastik mellem blåbetongen og OSB/gips...

Måske koster det mere i arbejde og penge, end det smager... :-/

/Jonas

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.