Hej,

har lige fået mit nybestilte hus rejst og klart, og skal nu selv tage over. Døm min overraskelse, da den eneste fastgørelse i bunden er søm fra en boltpistol, ganske vist med korrekt cc afstand (600 mm), men er det virkelig tilstrækkeligt? Skal jeg selv efterfølgende sætte ekspansionsbolte, og i så fald på hvilken cc afstand?

Det er ret presserende, da jeg skal isolere ydervæggen for at kunne komme videre, og elektrikeren kan komme derhen og gøre sit.

Nå, ha' det godt!

Som "gammel" bygningsingeniør, der ved pension (60) er begyndt at bygge igen, har jeg nu lært, at man bare fastgør syllen med sømpistol eller klipsøm. Jeg blev overrasket, da udtrækskraftmodstanden er minimal med disse søm. Jeg vil gerne bruge betonexpander til syllfæstning i betonplade eller i lecagrund, såkaldt hemaspik (hylster som styrer søm til en krokinfætning samt modhager, der bøjes ud fra røret ved sømning). Byggemyndighederne ser igennem fingre med det, men de stiller også spørgsmålstegn ved det med "enkle" søm. Hvordan går det ved storme og eventuelt fremtidige orkaner. Med hensyn til c/c-afstand kan jeg ikke give dig råd. Kig ind på TræGuiden, hvor der måske findes svar.

Ikke fordi jeg har nogen egentlig viden, men jeg ville nok tage borehammeren og sætte nogle ekspansionsbolte i, for at det mentalt skal føles bedre.

Fra vores husleverandør kom der også kun søm til syllen, men vores tømrere nægtede at bruge dem med begrundelsen - De holder jo hele huset, det skal sidde fast. De brugte "rigtige" ekspanderskruer i stedet!
Jeg tror godt nok ikke, at huset flytter sig, når det først står på plads, men det FØLES bedre, at det er ordentligt fastskruet i grunden!

MVH
/Ove

Har haft tid til at supplere med ekspansionsbolt her og der.. føles lidt bedre og tryggere nu :) Tak alligevel for svarene! :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.