Hej! Det drejer sig om et par betonfødder (15 cm tykke) uden armeringsjern.
Jeg vil bore nogle huller i dem og sætte armeringsjern ned, så de ikke går i stykker så let.
Det bedste havde selvfølgelig været, hvis jernene var blevet indstøbt fra starten, men det er de ikke.

Så hvad skal man putte ned i hullet, så armeringsjernene sidder fast og fungerer som tænkt? Jeg har kigget på Julas ankermasse, kan det være noget? Eller simpelthen bare blande lidt cement med ekstra beton i? Ekspanderbeton, men det kan måske sprække fundamentet?

Jeg tror ikke, at du udvider styrken specielt meget ved at forsøge at få armeringsjern ind efterfølgende. Er det fundamenter, der mest skal håndtere tryk oppefra, så er armering vel ikke lige så nødvendigt som i andre applikationer, når der er træk i betonen (som en betonbjælke, der belastes på midten).

Du skal ikke gøre noget af forslagene. I teorien kan ankarmassagrejen fungere, men næppe i praksis. Støb en ny rigtig plint, hvis du tror det er nødvendigt, vi har jo ingen anelse om dennes udførelse eller funktion.
Til sidst, betong består af cement ballast.

Ja det bliver vel mest tryk ovenfra. Der skal stå en 9m2 opbevaringsbod på stolperne med ret tunge ting i. Har gravet huller til 12 stolper. Måske lyder det som meget, men bundrammen er bygget af resttræ og kunne have været lidt kraftigere. Så jeg tænkte at få det stabilt gennem lidt ekstra stolper. De øvrige 10 stolper skal jeg huske at have armering i.

Forresten, hvorfor tror du at armering bagefter ikke bliver lige så godt som at have støbt det ind fra starten?

M Marsman80 sagde:
Jeg tror ikke, at du øger bæreevnen specielt meget ved at forsøge at få armeringsjern i bagefter. Er det stolper, der mest skal håndtere tryk ovenfra, så er armering vel ikke lige så nødvendigt som i andre tilfælde, når der er træk i betonen (som en betonbjælke der belastes på midten).

H
Ankarmassa.
Men det gælder om at det bliver tæt, så armering ikke stikker ud og begynder at ruste.
Bedst er at lade det være eller gøre om, gøre det rigtigt.

H Hallerudsbo sagde:
Ankarmasse.
Men det gælder, at det blir tæt, så armering ikke stikker ud og begynder at ruste.
Bedst er at lade være eller gøre om og gøre rigtigt
Præcis, og at det skal fungere i praksis med fuld udfyldning og en rigtig montering, gætter jeg bliver snedigt. Ved jo ikke i øvrigt, hvor høje plintene er.

Okay, så har jeg fået det samme råd to gange, så det er vel bare at acceptere. Tror jeg lader de to piller være som de er, sandsynligvis holder det.

Bare nysgerrig, hvordan ved du, at det ikke hjælper at armere efterfølgende?

D Daniel Barnaniel sagde:
Du skal ikke gøre nogle af forslagene. I teorien kan ankermasse-tingen virke, men næppe i praksis. Støb en ny rigtig pille, hvis du tror det kræves, vi har jo ingen anelse om dens udførelse eller funktion.
Til sidst består beton af cement ballast.

H
Roger G Olsson Roger G Olsson sagde:
Okay, så har jeg fået det samme råd to gange, så det er vel bare at acceptere. Jeg tror jeg lader de to sokler være som de er, sandsynligvis vil det holde.

Bare nysgerrig, hvordan ved du, at det ikke hjælper at armerere efterfølgende?
hvorfor tror du de har i armering før de støber og ikke bare fastgør det bagefter?

Betonen hæfter til stålet og danner styrken. Så alt efter hvad man støber, skal armeringen være på forskellige mål inde i beton for at klare forskellige krav.

samtidig vil man undgå, at armeringen begynder at ruste, da det kan begynde at sprække betonen

Plintarna er 30 cm over jord og 90 cm under jord.

Har et 1 meter langt og 12 mm tykt betonbor. Fandtes med 16 mm og 24 mm bor i pakken også.

D Daniel Barnaniel sagde:
Præcis, og at det skal fungere i praksis med fuld udfyldning og en rigtig montering, gætter jeg bliver tricky. Ved jo i øvrigt ikke, hvor høje plintarna er.

Jeg blev distraheret, da jeg støbte, og så var det for sent at få jernene ned i betonen, den var halv-hærdet.

Bare for diskussionens skyld, hvis vi spekulerer i, at jeg skulle bore et 16 eller 24mm bredt hul en meter ned i fundamentet og derefter hælder tyndtflydende beton med meget ekstra cementpulver i. Hvis man så kører op og ned med armeringsjernet, så det fylder godt ud, og derefter sørger for, at jernet ikke stikker op af fundamentet, men er helt indstøbt? Har aldrig brugt cement før, så antageligvis misser jeg noget, som alle ved. :-)

H Hallerudsbo sagde:
hvorfor tror du, de har i armering, før de støber og ikke bare fastgør det efter?

Betonen binder til stålet og skaber styrken.
Afhængigt af, hvad man støber, skal armeringen være på forskellige mål inde i betonen for at opfylde forskellige krav.

Desuden vil man ikke have, at armeringen begynder at ruste, for så kan det begynde at sprække betonen

Det rækker ikke at bore nogle huller og stoppe lidt jern ned. Skal armeringen gøre nytte, skal den gå igennem hele plinten. Jeg ved ikke, hvor høje de er, men jeg gætter på, at det er mere end nogle dm? Skal du bore en halv meter-en meter, så er det nok nemmere at lave en ny plint.

Bare for diskussionens skyld, hvis vi spekulerer på, at jeg skulle bore et 16 eller 24mm groft hul en meter ned i plinten og derefter hælder i tyndtflydende beton med meget ekstra cementpulver. Hvis man derefter kører op og ned med armeringsjernet, så det fylder godt ud og derefter sørger for, at jernet ikke stikker op af plinten, men er helt indstøbt? Jeg har aldrig brugt cement før, så jeg mangler sandsynligvis noget, som alle ved.
For at det skal blive godt, skal du få den nye beton til at hæfte godt mod den gamle, noget der skulle være svært at få til på en god måde (ikke fordi jeg ville være nogen ekspert på det).

H
useless useless sagde:
Det räcker inte att bore nogle huller og stoppe jern i. Skal armeringen gøre nytte, skal den gå igennem hele plinten. Jeg ved ikke, hvor høje de er, men jeg gætter på, at det er mere end nogle dm? Skal du bore en halv meter til en meter, så er det nok nemmere at lave en ny plint.
ts skrev 30 cm over og 90 cm under jord altså 1,2 m plint.
Så talte han om at bore op til en meter og i med jern.

H
Jeg blev distraheret, da jeg støbte, og så var det for sent at få ned jernene i betonen, den havde halvthærdet

Bare for diskussionens skyld, hvis vi spekulerer i, at jeg skulle bore et 16 eller 24mm groft hul en meter ned i fundamentet og så hælder i tyndtflydende beton med meget ekstra cementpulver. Hvis man så kører op og ned med armeringsjernet, så det fylder godt ud, og så ser til at jernet ikke stikker op af fundamentet, men er helt indstøbt? Har aldrig brugt cement før, så jeg mangler sikkert noget, som alle ved. :)
tiden og prisen på et 1 M bor, så ville jeg hellere have lavet et nyt fundament.
15 cm bredde bør jo kunne løftes lige op og ned med ny beton.

• Synes
Leif i Skåne og 1 anden
  • Laddar…
H Hallerudsbo sagde:
ts skrev 30 cm ovan och 90 cm under jord alltså 1,2 m plint.
Sen prata han om att borra upp till en meter och i med järn.
Jaaa.. Det var det der med at læse, inden man svarer...

Men vi ser ud til at være enige. At bore en meter i beton er ikke sjovt eller let..

• Synes
Leif i Skåne og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.