Har tegnet et skur 6x2,4 hvor jeg har tænkt 120+45 vægge. Støber pladen her om nogle dage.
Jeg har brugt Sundolits kantselementer, men det gik op for mig i dag, at hvis sælen gøres samme som vægge, 120mm, så er der ikke meget beton at fastgøre den i?
Er alternativerne:
- At bruge 170 på sælen og derefter 120+45 på væggene?
- Flytte sælen lidt ind, da hulrummet (28x70) alligevel får panelet til at komme ud over kanten?
Har tegnet et skur 6x2,4 hvor jeg har tænkt 120+45 vægge. Støber pladen her om nogle dage.
Har brugt Sundolits kantelement men indså i dag, at hvis syllen gøres samme som væggene, 120mm, er der ikke så meget beton at fastgøre den i?
Er alternativerne:
- At køre 170 på syllen og derefter 120+45 på væggene?
- Flytte syllen lidt ind da luftspalten (28x70) alligevel får panelet til at komme ud over kant?
[billede]
Tak på forhånd!
I mit garagebyggeri valgte jeg 145*45 på syllen, og den lå så i niveau med ydersiden af kantelementet.
Med 145*45mm syll er der kun 25 mm forskel mod 120*45 vægskinner. Måske kan du stille OSB + Gips på klodsen så går det næsten lige op 😀
I mit garagebyggeri valgte jeg 145*45 til syllen, og den lå så i niveau med yderkanten af kant-elementet.
Med 145*45mm syll er der jo kun 25 mm forskel mod 120*45 vægregels. Måske kan du stille OSB + Gips på kanten, så går det næsten lige op 😀
Tak for input! Efter meget søgen fandt jeg en lignende tråd, hvor de byggede med 95x45 og skruede ind i betonen. Tænker, at syllen ikke behøver så meget for at gribe ordentligt, så med 120 eller hvis jeg går op til 170 og passende CC, så burde det blive godt.
170 syll med 120+45+OSB+Gips, så burde det være løst.
Tak for inspiration! Efter meget søgning fandt jeg en lignende tråd, hvor de byggede med 95x45 og skruede ind i betonen. Tænker at syllen ikke behøver så meget for at klemme ordentligt, så med 120 eller hvis jeg går op til 170 og passende CC, burde det blive godt.
170 syll med 120+45+OSB+Gips så burde det være løst.
Jeg har en svag erindring om, at 2/3 af syllen skulle være over voten i kantelementet. I hvert fald ved højere belastninger, men jeg har ingen kilder på det 😀 men dette var vel et skur...
Jeg ville have sat 120mm syllen 150mm ind fra yderkant elementet og derefter have haft en 45x45 liggende eller stående udenpå afhængigt af, hvilken panel du skal have, så får du lidt luft mellem panelen og elementet.
Jeg ville have sat 120mm syllen 150mm ind fra yderkanten af elementet og så have en 45x45 liggende eller stående udenpå afhængig af hvilken panel du skal have, så får du lidt luft mellem panelet og elementet..
Ville det ikke være mere passende at have syllen 45 mm indenfor yderkanten af betonpladen og glesen og panelet uden for pladen når 45*45 er sømmet på?
Ville det ikke være mere passende at have bjælken 45 mm inden for betonpladens ydre kant og lægterne og panelet udenfor pladen, når 45*45 er sømmet på?
Hvis han skal have lægter og ja, men jeg ser en enklere konstruktion med 45x120 ramme, vindbeskyttelse og sømliste 45x45 og derefter panel..
L-Elementet er aldrig hundrede procent lige, derfor kan man ikke sætte sømlisten, så den starter 45 mm inde..
Var ude og målte nu lidt hurtigt.
Yderste isolering er 30mm, derefter går den brat 100mm (55 graders hældning).
Havde tænkt 28x70 til sømlægte liggende panel.
Med en 120x45 flugtet med yderkant så giver det ca 20mm over voten/kantbjælken, men centrum på 120 giver ca 50mm beton over isoleringen at skrue i, hvis man skulle skrue i centrum.
Med en 170x45 flugtet med yderkant så giver det ca 70mm over voten/kantbjælken, men centrum på 170 giver ca 80mm beton over isoleringen at skrue i, hvis man skulle skrue i centrum.
Med en 120x45 indskudt 28mm for luftspalten så giver det 48mm over voten/kantbjælken, men centrum på indskudt 120 giver ca 80mm beton over isoleringen at skrue i, hvis man skulle skrue i centrum.
Du kan ikke gå ud fra, at panelet skal være imod L-elementet, efter støbning kan det variere en del i rethed, så man plejer at sige, at ca. 15mm udenfor elementet skal panelet begynde..
Om han skal have gles og ja men jeg ser en enklere konstruktion med 45x120 stamme, vindbeskyttelse og sømmeregel 45x45 og derefter panel..
L-elementet er aldrig helt lige, derfor kan man ikke sætte sømmereglen, så den starter 45 mm ind..
Hild sagde:
- Flyt syllen noget, eftersom luftspalten (28x70) alligevel får panelet til at komme ud over kant?
For mig er det indlysende, at TS skal have en 28 mm gles som luftspalte/sømregel, jeg tænker, at den kan være udenfor betonpladen.
Nogle gange må man tænke om, når ens idéer ikke bliver så gode i virkeligheden, omkostningsmæssigt er der næsten ingen forskel mellem en 45x45 og 28x70, så i dette tilfælde er 45eren bedre af åbenlyse grunde..
Ibland får man tänka om når ens idéer ikke bliver så gode i virkeligheten, kostnadsmässigt er det næsten ingen forskel mellem en 45x45 og 28x70 så i dette tilfældet er 45an bedre af åbenbare grunde..
Foreslår du, at TS skal have en 45*45 som luftspalte eller har du bare savnet, at det står i indlæg #1, at det skal være en 28mm luftspalte?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.