Jeg skal sætte et IKEA køkken op og der bruger man jo en ophængningsskinne som skal skrues på for hver 30. cm. En del af væggen har træregler (med gips) så det er ikke noget problem, men en større del skal fastgøres til murværket som er mursten med 2 cm puds.
Er det nylonplugs der gælder? Hvilken dimension? Fastgørelsesbeslagets huller tillader 6 mm, men hvor lange bør de være? Og hvad gør jeg, hvis skinnen ender i en fuge? (Kan ikke flyttes i højden).
Og hvilken dimension til træreglerne?

Jeg har boret, plugget og skruet ting som hyldeknægte, fladskærms-TV og karmeskruer før, så jeg er ikke en nybegynder, men når det kommer til sådanne ting vil jeg være sikker på, at det ikke falder ned.

Hvis du får pluggen i murstenen, så kommer den til at sidde fast som klippe. Selv i mørtlen mellem stenene.

Jeg hjalp min søn med et lille Ikea køkken i hans lejlighed. Der var de porøse 40'er vægge håbløse at sætte plugge i. Pluggen begyndte bare at dreje rundt i hullet uanset, hvad jeg gjorde.

Løsningen blev ankermasse. Bor hul, tryk massen ind, tryk et stykke gevindstang ind i hullet, og nogle få minutter senere kan man skrue skinnen op (selvom jeg ventede til næste dag, turde ikke stole på hærdningstiderne). Forskellen blev bare, at der kom møtrikker i stedet for skruehoveder.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.