Vi flyttede til et 70'er hus for 5-6 år siden og den tidligere ejer havde monteret trappen ned, lagt gulv og sat den op igen. Nu har vi renoveret trappen ved at male og sætte trin i den. Det vi har bemærket er, at trappen ikke sidder fast i væggen på langsiden, man kan tydeligt se, at den bevæger sig, når man går på den, måske er dette en årsag til at den knirker.
Har bemærket, at det indre vangstykke har et par revner, der går mellem nogle trin, betyder det noget? Det ser ud som om, det har været sådan i et godt stykke tid.
Så spørgsmålet er, skal den fastgøres til væggen? Og i så fald hvordan? Kan man bore direkte i vangstykkene?
Var en tur på Hornbach og købte skruer og plugs, kan dette være løsningen, eller er det unødvendigt groft?
Spørgsmål 1: Hvad er det for trin, du har sat ind der?
Spørgsmål 2. Hvad er det for en type væg, du har? Jeg kan synes, at franske skruer ikke er så tiltalende optisk. Et alternativ er sanitätsskruv, som har forniklede runde hoveder.
Spørgsmål 1: Hvad er det for trin, du har sat ind der?
Spørgsmål 2. Hvilken type væg har du? Jeg kan synes, at franske skruer ikke er så visuelt tiltalende. Et alternativ er sanitets skruer med forniklede, runde hoveder.
1. Det er DURI trappetrin af egetræ, som er limet på eksisterende trin.
2. Væggen er overvejende hulsten, men også letbeton nogle steder. Så vidt jeg kunne se hos Hornbach, skulle disse plugs kunne bruges til begge dele.
Hvis man maler skruerne og skiverne hvide efter de er sat på plads, kan jeg ikke forestille mig, at det er noget man lægger mærke til? Men for alle tilfældes skyld, hvad er sanitets skrue? Fordelen med fransk skrue er, at man kan skrue dem ind med skraldenøglen, dvs. få en masse kraft, men det er måske ikke nødvendigt her.
eller borrar et 14 mm hul et stykke ind i vognen og sætter træplugg eller plastplugg over skruen
fx TRÆLÅG FYR 12ST DIAM:14MM KARMPLUGG | Beijer Byggmaterial
Det er et alternativ, men jeg vil egentlig ikke udbore vognstykket, eftersom det allerede har visse sprækker nogle steder. Sandsynligvis ville det være godt at gøre så lidt påvirkning på trappen som muligt, når det gælder hultagningen?
Men er størrelsen ellers rimelig? Og hvor mange bør man sætte?
Størrelsen er helt OK. Får du godt greb i væggen, bør det være nok med tre stykker. Jeg kender ikke propperne, så jeg ville have valgt Fischer eller Essve nylonprop.
Jeg ville have taget sådan en skrue og lavet en lille forsænkning.
Sandsynligvis skal pluggen kappes lidt, så skruen når 1 cm forbi pluggen.
Selvfølgelig ville det være fint med mærke plugger, men af en eller anden grund er det ikke helt let at få fat i via disse byggemarkeder.
Angående skruer så har jeg lidt svært ved kærvskruer, de føles upålidelige hvis man skal spænde dem hårdt. Så overvejer jeg også forsænkelsen, er det godt når man skal spænde dem stramt? Er det ikke bedre med flade skiver som fordeler kraften? Jeg har jo sat nogle franske skruer før, og i visse tilfælde behøver man at stramme dem ganske meget, og undertiden kan endda skiven bide sig lidt ind i træet, jo man har jo spændt lidt for hårdt måske, men havde skruen været forsænket, så kunne man nok ikke have spændt dem i nærheden så hårdt, formoder jeg?
Jeg er dog åbenbart ingen håndværker, så jeg kan være helt på afveje her.
Når det gælder forsænkede skruer, så det jeg kunne få fat i hos Hornbach, var forsænkede med TORX. Men deres hoveder var ikke super store. Måske må man bestille skruer på nettet, dem du viser billede af ligner meget dem der allerede sidder på trappen, og sådanne har jeg ikke set ude i butikkerne overhovedet.
Sporskruer af den slags, jeg viste, bruges til at fastgøre toiletter til gulvet (i dag limes de ofte, fordi det kræver færre værktøjer). Så de holder ret godt. Man skal aldrig skrue dem med maskine. Har du en manuel skruetrækker, hvis klinge passer godt til sporet, kan du stramme dem ret hårdt, og hårdere behøver du ikke stramme.
Men selvfølgelig kan du stramme franske skruer endnu hårdere.
Hvad angår forsænkning, er det en god måde at fordele kraften uden at ødelægge træet.
Det handler om, hvordan du værdsætter det æstetiske. Franske skruer er mere til grovsnedkeri som broer, skjulte konstruktioner, sviller, hegnspæle mm. Ønsker man det lidt finere, vælger man forsænkede sporskruer, de fleste bådebyggere tænker sådan.
Men du vælger.
Var ovre i en lidt mere "eksklusiv" byggemarked (Optimera) her i byen. De er som regel en hel del dyrere, men de har også lidt mere passende ting oftest. De havde ingen med lige spor, men jeg fandt dette:
Det er altså stadig 10x120 skruer, selvom de ser lidt tyndere ud. Den store fordel er, at hovederne er store, så ingen skiver er nødvendige, og de stikker ikke så langt ud. Ulempen er, at det er Torx, men de er i det mindste mere diskrete end Franske skruer.
Når det gælder plugs, køber jeg passende Fischer, skruen vil stikke ud ca. 20 mm, hvilket var okay ifølge sælgeren.
Jeg tror egentlig ikke, de behøver at holde trappen med EKSTREM kraft, men jeg tænker alligevel, at jeg i det mindste sætter 4 stk. med jævne mellemrum. For at gøre dem mere diskrete bliver det til at male over dem, overvejer om jeg måske også skal male over de øvrige skruer i trappen.
Prisen? Jo, det blev en hel del højere, Bare skruerne kostede næsten 90 kr., d.v.s. mere end hvad alt fra Hornbach kostede. Man kunne desværre ikke købe pluggen i løs vægt, så der blev det yderligere 90 kr., men forhåbentlig bliver det godt. Alternativet er ellers at bruge Honrbach bøsningen, den når jo hele vejen ind, så skruen kun stikker ud, lad os sige, 5-10 mm, men fischer pluggen ser mere avanceret ud.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.