Tænkte at fastgøre en pull-up bar på væggen som den på billedet. Jeg vil have brug for i alt 6 skruer, og tanken er at fastgøre den på to reglar. Tror I, at 8x40 mm franske træskruer er tilstrækkelige, eller burde de være længere? Reglarne burde være mindst 45x95 mm tror jeg, da de er bærende. Jeg ved ikke rigtig, hvor store skruer man kan bruge uden at risikere at beskadige reglarne.

• Sort vægmonteret pull-up bar med håndtag og fire monteringshuller på hver side.
P
T teacup sagde:
Tænkte at fastgøre en pull-up bar på væggen som den på billedet. Kommer til at have brug for 6 skruer i alt, og tanken er at fastgøre den på to reglar. Tror I, at 8x40 mm franske træskruer er nok, eller burde de være længere? Reglarne burde være mindst 45x95 mm tror jeg, da de er bærende. Ved ikke rigtig, hvor store skruer man kan have uden at risikere at beskadige reglarne.
Har du gips ovenpå reglen, i så fald er nok 40 mm lidt kort, så vil nederdelen af beslaget nok arbejde sig ind i gipspladen, det kan modvirkes ved at bore op hullerne i gipspladen til de nederste bolte og sætte almindelige plane skiver svarende til gipspladens tykkelse.
Det er nok godt at bore op i reglen med et 4 mm bor, inden du monterer boltene, så bliver der mindre risiko for revner, når du skruer boltene i.

Senest redigeret:
P Peter787 sagde:
Har du gips ovenpå reglen, i så fald er nok 40 mm lidt kort, så vil nok nederdelen af beslaget arbejde sig ind i gipspladen, kan modvirkes ved at bore op hullerne i gipspladen for de nedre bolte og sætte almindelige plane skiver svarende til gipspladens tykkelse.
Hej, præcis, det er en gipsvæg ovenpå, så har brugt en regelsøger for at finde reglarne. Tænkte bruge skiver til alle skruer. Hvor dybt vil man have skruerne for at være på den sikre side? Læste et sted, at dybden skal være 4 gange diameteren af skruen, så hvis man bruger 8 mm skruer, skal længden være mindst 32 mm. Derfor tænkte jeg, at 40 mm burde passe.

Har også 8x70 mm, så de måske er bedre?

P
T teacup sagde:
Hej, præcis, det er en gipsvæg ovenpå, så jeg har brugt en regelsøger for at finde reglarne. Jeg tænkte at bruge skiver til alle skruerne. Hvor dybt vil man have skruerne for at være på den sikre side? Læste et eller andet sted, at dybden skal være 4 gange diameteren af skruen, så hvis man bruger 8 mm skruer, skal længden være mindst 32 mm. Derfor tænkte jeg, at 40 mm burde passe.

Har også 8x70 mm, så de er måske bedre?
Normale gipsplader er 13 mm.
Ligger reglen, har du 95 mm at skrue i, eller 45 mm, hvis den står?
Du vil jo ikke have skruespidser på den anden side af væggen, men det er jo dig, der risikerer at falde ned og eventuelt skade dig.
Jeg ville have brugt 8*70.

• Synes
teacup
  • Laddar…
Purre
T teacup sagde:
Læste et sted, at dybden skal være 4 gange diameteren af skruen, så hvis man bruger 8 mm skruer, skal længden være mindst 32 mm. Derfor tænkte jeg, at 40 mm burde passe.
8x4 = 32+13 for gips + evt. 11 for osb/plywood + tykkelsen af materialet, du skruer op. Dine 40 er altså for korte.

• Synes
teacup
  • Laddar…
P Peter787 sagde:
Normale gipsplader er 13 mm.
Ligger reglen, har du 95 mm at skrue i, eller 45 mm hvis den står?
Du vil jo ikke have skruespidser på den anden side af væggen, men det er dig, der risikerer at falde ned og eventuelt komme til skade.
Jeg ville have brugt 8*70.
Tak, går nok med 8x70 mm!

Purre Purre sagde:
8x4 = 32+13 for gips + evt. 11 for osb/plywood + tykkelsen på materialet du skruer op. Dine 40 er altså for korte.
Tak for svar, bruger nok 8x70 / 8x75 mm i stedet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.