13,222 læst ·
19 svar
13k læst
19 svar
Fastgøre stolper med Big Dog-skrue til hegn?
Test også Essves WAF skrue, som også er noget lignende. Det ville være interessant at høre resultatet!H Harald Blåtumme sagde:Kan tilføje, at jeg løb tør for mine Big Dog 8x120 mm, fandt skruer, der så identiske ud på Byggmax, bortset fra at de var lidt blankere i overfladebehandlingen og en smule mere ru i finish på selve godset. Prisen per skrue var omtrent den samme, her var det et andet mærke ”InFe”. Jeg vil foretage en ordentlig torturtest, som den jeg allerede har lavet på originalen ”Big Dog” fra producenten FAST, interessant om kopien også tåler rigtig kraftige momenter, eller om den bare bryder sammen, når det bliver hårdere. Jeg vender tilbage med resultatet typisk i morgen.
Nu har 2/3 af mit hegn kommet op, og jeg er tilfreds so far.
Gik til en af vores større byggemarkeder og spurgte efter nogen, der kunne skruer. De har ikke Big dog, men anbefalede ESSVE WAF, hvilket jeg ikke havde noget problem med. Dog anbefalede han en for lille dimension 8,0 x 50....En på hver side, stolpen svajede som en rabarber.
Bare at tage hen og købe vognbolte, nu sidder det som sten. Omkostningen adskiller sig ikke særlig megen mere, så jeg vil fortsætte resten af fundamenterne med bolt.
Gik til en af vores større byggemarkeder og spurgte efter nogen, der kunne skruer. De har ikke Big dog, men anbefalede ESSVE WAF, hvilket jeg ikke havde noget problem med. Dog anbefalede han en for lille dimension 8,0 x 50....En på hver side, stolpen svajede som en rabarber.
Bare at tage hen og købe vognbolte, nu sidder det som sten. Omkostningen adskiller sig ikke særlig megen mere, så jeg vil fortsætte resten af fundamenterne med bolt.
Medlem
· Sverige
· 5 689 indlæg
Ikke fået tid til at torturteste Big Dog vs Byggmax ”Infe”, men det kommer inden længe. Sidste arbejdsuge før ferie er snart slut... dejligt.
50 mm skruelængde er ret lille på grove stolper, hvoraf måske 4mm går til i stolpeskoen, så det bliver en ret svag forbindelse.
Gennemgående skrueforbindelse, som vognbolt, er absolut en mulighed, jeg overvejer, hvis jeg har beslag, der tillader dette uden at skulle bore nye huller i jernene – ekstra godt hvis man har god pasform i stolpesko vs stolpe, så det kan gribe ordentligt fast. Man må måske prøve sig frem til, hvad der fungerer, og som sagt er jeg absolut ikke fremmed for gamle hæderlige grove franske skruer, hvor det kan føles godt.
50 mm skruelængde er ret lille på grove stolper, hvoraf måske 4mm går til i stolpeskoen, så det bliver en ret svag forbindelse.
Gennemgående skrueforbindelse, som vognbolt, er absolut en mulighed, jeg overvejer, hvis jeg har beslag, der tillader dette uden at skulle bore nye huller i jernene – ekstra godt hvis man har god pasform i stolpesko vs stolpe, så det kan gribe ordentligt fast. Man må måske prøve sig frem til, hvad der fungerer, og som sagt er jeg absolut ikke fremmed for gamle hæderlige grove franske skruer, hvor det kan føles godt.
Kør tre uger til før ferien og har sagt, at hegnet med porten skal være klart inden da. Porten er tilbage, så beslagene skal købes, inden slutfasen påbegyndes. Det burde tage en halv dag for at få det pænt og præcist, så det passer fint ved åbning/lukning af porten.
Skal selv bygge høj plank, 1800 mm og funderet over fæstning. Har støbt egne fundamenter og sat to plintjern i hver, dimension 500x40x8 plintjern. 95x95 stolper. Overvejede træskruer (franske/ESSVE/Big dog men efter at jeg har læst her vælger jeg nok bolte med møtrik for at få det rigtig stabilt, desuden nemmere at "efterspænde" når træet er tørret efter noget tid.
Så det bliver jo 95+8+8 = 111 mm + skiver. Burde være nok med 120 lange bolte M12 (hullerne i plintjernene er 13 mm). Men jeg er bange for at boringen bliver svær at ramme rigtigt mellem hullerne.
Samtidig gør det vel ikke noget, hvis hullet i træstolpen skulle blive for stort, da boltene klemmer plintjernene sammen, så det bør holde stolperne på plads uanset.
Et spørgsmål, er det nok med varmforzinkede/galvaniserede bolte/skruer? (plintjernene er varmforzinkede/galvaniserede) eller skal man betale fire gange så meget for A4?
Så det bliver jo 95+8+8 = 111 mm + skiver. Burde være nok med 120 lange bolte M12 (hullerne i plintjernene er 13 mm). Men jeg er bange for at boringen bliver svær at ramme rigtigt mellem hullerne.
Samtidig gør det vel ikke noget, hvis hullet i træstolpen skulle blive for stort, da boltene klemmer plintjernene sammen, så det bør holde stolperne på plads uanset.
Et spørgsmål, er det nok med varmforzinkede/galvaniserede bolte/skruer? (plintjernene er varmforzinkede/galvaniserede) eller skal man betale fire gange så meget for A4?
Klik her for at svare