Sidder og planlægger forårets projekt, der indebærer at sætte lidt espalier eller hegn op, om man vil. Har forberedt med faststøbte stolpejern, der sidder med en afstand på cirka 1500 mm (1400-1600 mm). Jernene er tilpasset til 95 x 95 mm stolper og har 10 mm bolthuller.

Som lægmand taler man med familie og venner, som anbefaler bolt og møtrik, dvs. noget i stil med 2 stk. M10 x 120 mm varmgalvaniseret for hver stolpe, mens andre siger, at det går fint med fransk træskrue, enten 2 stk. 10 mm med en længde på op til 90 mm (en fra hver side) eller 4 stk. 50 mm skruet ind i hvert hul i jernene.

Som lægmand synes jeg, det virker lidt kompliceret at gennemhulle stolpen helt lige til bolte. Føles som om der er en stor risiko for, at det bliver lidt skævt, og at det derefter er "kørt", hvis hullet bliver for stort til bolten?

I en sådan situation føles fransk skrue lidt mere håndterbar, men spørgsmålet er om et par "fjollede" skruer kan holde 95 x 95 mm stolpe, to regler på 70 x 45 mm samt stående ribber/spjæld på 45 x 45 mm. Har (som alle bemærker) ingen viden om styrkeberegning eller lignende.

Men hvis det nu er sådan, at bolt og møtrik ikke er nødvendigt til en sådan træstruktur, fordi boring føles lidt risikabelt og at 2 lange eller 4 kortere skruer måske kan gøre jobbet tilstrækkeligt godt, så hørte jeg for nylig om en skrue, der blev kaldt for Big Dog, som virkede interessant og praktisk. Det virker til at være FAST Fastening som kalder deres skrue sådan, som de markedsfører som en erstatning til fransk træskrue. Efter lidt googling, synes det som om Essve har noget lignende, som de kalder for WAF.

Eftersom Big Dog (alternativt WAF) skruen føles både mere æstetisk tiltalende og lettere at håndtere end både bolt og fransk takket være almindelig Torx-bit og at man lader til at slippe for forboring, så virker dette til at være en perfekt løsning for mig - men vil det være nok? Er en Big Dog ligeværdig når det gælder at holde stolperne og hele konstruktionen oppe?

FAST synes at have 10 x 90 mm, og da havde jeg tænkt mig 2 stk, en fra hver side, i respektive stolpe. Så findes der også 10 x 50 mm, som man da burde kunne sætte 4 stk af (en i hvert hul) præcis som med fransk skrue.
Hvilket er egentlig bedst af disse alternativer?
Eller er det en kombination måske, typisk 2 stk 10 x 70 mm og 2 stk 10 x 30 mm (eller 60 mm / 40 mm), hvis man vinkler skruerne lidt?

Hvis nogen undrer sig over, hvor høj konstruktionen bliver, så bliver den nok lidt over 1000 mm på det laveste og højest 1600 mm. Længden mellem hjørnestolper er op mod 15-18 meter, ville jeg tro. Som sagt, jeg tvivler stærkt på, at to "fjollede" skruer pr. stolpe klarer at holde alt oppe, selv om det vil være en gennemgående konstruktion, dog på en vindudsat grund.

Glemte at nævne, at vi satte stolpejernene således, at hullerne går langs med det færdige hegn. Årsagen var at lette at sætte stolperne lige i linje, når det er tid. Det var måske en big no-no?

Taknemmelig for al mulig input!

Svært at tro, at det ikke skulle række med Big dog. De er bedre end de almindelige franske i den henseende, at de franske ofte knækker ved hovedet. Franske er egentlig skidt, som ikke bør sælges. I spørgsmålet om det er bedre at sætte 4 korte eller 2 længere, har jeg ingen anelse, men tror ikke, du behøver bekymre dig, uanset hvad du gør. Jeg ville nok selv have sat 2 stykker længere.
MVH Elias.

E EliasL sagde:
Svært at tro, at det ikke skulle være nok med Big dog. De er bedre end de almindelige franske i den forstand, at de franske plejer at gå af ved hovedet. Franske er egentlig skidt, der ikke bør sælges. I spørgsmålet om det er bedre at sætte 4 korte eller 2 længere, har jeg ingen anelse, men tror ikke du behøver bekymre dig, hvordan du end gør. Jeg ville nok selv have sat 2 stykker længere. MVH Elias.
Tak for svar!
Okay, fransk træskrue går bort, det kan vi være enige om da :-)

Men hvordan kan det være, at en Big Dog, eller tilsvarende, kan holde sammen lige så godt som en bolt havde gjort det, mens de franske går af ved hovedet?

Det føles umiddelbart som en Big Dog-skrue har mere tilfælles med fransk end hvad den har med en bolt.
Har det noget med materialet i skruen, udformningen eller behandlingen af den at gøre?

Når det gælder 2 stk. lange kontra 4 stk. korte, så føles det som sagt hip som hap.
Dog har jeg forstået, at den 90 mm lange fra FAST kun har gevind op til 55 mm eller noget i den stil, mens den kortere 50 mm-variant har gevind hele vejen. Det bliver 55 mm gevind på en skrue kontra to skruer med tilsammen nærmere 100 mm gevind.
Sååå, har det nogen betydning mon tro?

Tag den 90mm lange, du behøver ikke have gevind hele vejen. Det er helt unødvendigt, holder ikke sammen bedre af den grund.
Big dogen har grovere gevind end fransk, hvilket gør den bedre.

E EliasL sagde:
Tag den 90mm lange, du behøver ikke have gevind hele vejen. Det er helt unødvendigt, holder ikke sammen bedre for det.
Big dogen har grovere gevind end fransk hvilket gør den bedre.
Okej, så er sagen bøf hvad angår hvilken type fastgørelse der skal anvendes; 2 stk Big Dog 10 x 90 mm får gøre jobbet for hver stolpe.
Håber det holder......

Kan meddele, at det blev 4 stk Big Dog 10x60 mm i hver stolpe (95x95). Ser ud til at sidde fast indtil videre i det mindste.

• Synes
EliasL
  • Laddar…
Sidder i samme situation som TS. Hvordan er det gået? Har du bemærket nogen forskel, eller sidder det fint efter ca. to år?

K Krejtos sagde:
Sidder i samme situation som TS. Hvordan er det gået? Har du bemærket nogen forskel eller sidder det fint efter ca. to år?
Jo tak, træet står stadig op som det er tænkt. :)

Satte som sagt 4 stk. 10 x 60 Big Dog i hver stolpe. Forborede et par centimeter med måske 5-6 mm bor bare for en lettere start og greb og kunne styre/vinkle skruen en smule, da de rent teoretisk kunne have kollideret.

Fastgørelsen gik relativt hurtigt og nemt takket være skruens egenskaber.

Træet har jo trukket sig sammen efterhånden som det er tørret, så vi gik over alle skruer og efterdrog dem nu her i foråret.

Har i løbet af disse to år efterstrammet nogle stolper tidligere. Men nu tog vi alle i år, og efter det synes jeg det sidder stabilt igen.

Tidligere var der flere stolper, der havde krympet så meget, at de ”hang” lidt.

I enkelte tilfælde roterede skruen uden rigtig greb. Sandsynligvis har den så kollideret med vennen fra den anden side, hvilket ikke er optimalt, men de øvrige tre i stolpen sad godt.

Talte med en tømrer, der kiggede på det og mente, at vi må se om det løsner igen længere fremme, og så må man måske overveje at bore igennem og sætte bolt i stedet. Jeg er lægmand, så har ingen anelse om sandsynligheden for det i mit tilfælde.

Er overordnet set ganske tilfreds med Big Dog-skruen. Det eneste negative var, at der i de kasser jeg købte, var lidt for mange defekte hoveder til bitsene, altså bitshullet i skruen var så tilstoppet, at det var helt ubrugeligt. Så det var heldigt man ikke bestilte præcist antal.

Håber dette var svar på dit spørgsmål :D

• Synes
Krejtos
  • Laddar…
L LiteSkruvad sagde:
Jo tak, virket står stadig op som det er tænkt. :)

Satte som sagt 4 st 10 x 60 Big Dog i hver stolpe. Forborede en centimeter med måske 5-6 mm bor kun for at få en lettere start og greb og kunne styre/vinkle skruen lidt, da de rent teoretisk kunne støde sammen.

Fastgørelsen gik relativt hurtigt og smidigt takket være skruens egenskaber.

Træet har jo trukket sig sammen i takt med at det er tørret, så vi gik over samtlige skruer og efterstrammede dem nu her om foråret.

Har i løbet af disse to år efterstrammet nogle stolper tidligere. Men nu tog vi samtlige i år, og efter det synes jeg det sidder stabilt igen.

Tidligere var der flere stolper, der var skrumpet så meget, at de ”hængte” lidt.

I et tilfælde roterede skruen uden rigtig fæste. Formentlig har den da stødt sammen med kammeraten fra den anden side, hvilket ikke er optimalt, men de øvrige tre i stolpen sad godt.

Talte med en tømrer, som så det over og mente, at vi må se, om det slipper igen længere frem, da må man måske overveje at bore igennem og sætte en bolt i stedet. Er lægmand, så har ingen anelse om sandsynligheden for det i mit tilfælde.

Er alt i alt ganske tilfreds med Big Dog-skruen. Det eneste negative var, at der i de kasser, jeg købte, var lidt for mange defekte hoveder til bitsen; altså bitshullet i skruen var så pass tilstoppet, at den var helt ubrugelig. Så det var heldigt, at man ikke bestilte et eksakt antal.

Håber dette var svar på dit spørgsmål :D
Tusind tak for et udførligt og sagligt svar.
Der er jo tusind og atter tusind forskellige alternativer og metoder, så du ligesom jeg (lægmand) får en del hovedbrud. Metoden I anvender lyder godt. Også godt, at om det begynder at slippe efter nogle år, kan man bore ud og spænde en bolt. Da har jo også alt sat sig, og ingen større jordkorrektioner forventes at komme.

God sommer!

Havde tænkt at sætte vores plank med franske træskruer men denne tråd fik mig på bedre tanker!

Hold da op, hvilke fine skruer, kanongodt med T-40 som viste sig virkelig holdbart. Jeg brugte skruerne med en Hilti TE2-M på gear 1 dvs absolut svinestærkt moment indtil momentspærren klikker over, hvis man støder på ekstrem modstand (en sikkerhedsmekanisme for at man ikke skal bryde armene af sig selv hvis man f.eks. kører ind i en søm med et groft træbor).

I det tilfælde fortsatte jeg blot at hamre på med en virkelig stærk Milwaukee M12 FIWF12 slagmøtrikspænder med bitsadapter, langt over 300+ Nm, men det var kun få skruer, der havde brug for det (typisk hvis man skruer i en gammel søm). Helt overvældet over hvilken kraft skruerne kan klare uden at noget i kraftkæden bryder sammen, kørte 40 stk. 8x120mm Big Dog og selv bitssættet fra Biltema holder sammen hvilket var den største overraskelse.

Det eneste lille problem var, at en af skruerne blev brækket af i spidsen når det gik for tungt men det er tilgivet med tanke på det bizarret høje drejningsmoment jeg lagde på. Næsten ikke til at forstå at T40 kan klare så høje drejningsmoment!

Så nu er jeg en "Big Dog" fan boy :)

Stor metaltræskrue med T-40 hoved og spiralformet gevind, liggende på en brun overflade.

Senest redigeret:
  • Synes
Krejtos
  • Laddar…
Sjovt at høre!
Big dog ser ud til at være et værdsat produkt.
Du ser ud til at have adgang til en fin "maskinpark" også.
Jeg vil købe plint med to huller i hvert plintjärn, stolpen er 70x70. Kan ikke bestemme om jeg skal køre en længere fra hver side (2 styk per plint) eller to kortere fra hver side (4 styk per plint)?

Bare for fastgørelse af træstolper i stolpesko kan jeg godt forestille mig, at franske træskruer i en grov dimension, der matcher hullerne i stolpeskoen, kan fungere fremragende. Jeg har monteret lignende tidligere og brugte kun et par lange grove franske træskruer, konstruktionen gør, at lasten bliver optaget af skruerne over tid snarere end det moment, man brugte ved monteringen (træet krymper med tiden osv.). Man kan selvfølgelig efterspænde, men det spiller næppe en rolle. Gennemgående skrueforbindelse med møtrik osv. ser jeg ingen mening med overhovedet.

Disse "Big Dog", jeg brugte sidst, 8 x 120 mm, er egentlig kun 6 mm grove, det er inkl. gevindet, de bliver 8 mm i diameter. Funktionen af skruerne til min anvendelse var at spænde hårdt mod bagvedliggende regler, det var ikke for at den vertikale last skal lægge sig mod skruerne som når man fastgør bærende stolper mod stolpesko.

Jeg er absolut ingen ekspert på konstruktioner, men siger bare, hvordan jeg tænker omkring dette. Franske træskruer vil jeg fortsætte med at bruge til f.eks. at sætte stolper i stolpesko.
__
En fordel ved almindelige franske træskruer er, at man ikke behøver andet end en passende top og skraldenøgle, man behøver ofte også forbore, men det er generelt meget enkelt. Jeg har aldrig oplevet, at en fransk træskrue knækker ved hovedet (men har selvfølgelig heller ikke brugt den der momentnøgle, der måske kunne lykkes med det).

Senest redigeret:
  • Synes
Krejtos
  • Laddar…
K Krejtos sagde:
Sjovt at høre!
Big dog ser ud til at være et værdsat produkt.
Du ser ud til at have adgang til en fin "maskinpark" også.
Jeg vil købe plint med to huller i hver plintjern, stolpen er 70x70. Kan ikke bestemme mig for, om jeg skal bruge en længere fra hver side (2 stk per plint) eller to kortere fra hver side (4 stk per plint)?
Hvis jeg var dig, ville jeg nok vælge 2 stk længere, en fra hver side. Jeg tror, det bliver for korte skruer, hvis du skal have 4 stk kortere. Jeg syntes selv, mine 60 mm føltes lidt korte (til 95 mm stolper desuden).

Formentlig kan du have 10 mm tykke Big Dog til dine plintjern. Så du skal måske vælge de samme, som jeg havde, dvs. 10 x 60 mm til dine 70 mm stolper?

• Synes
Krejtos
  • Laddar…
Skal tjekke med byggemarkedet, hvad de siger.... To forskellige, så må vi se, om jeg får et konsekvent svar

Kan tilføje, at jeg løb tør for mine Big Dog 8x120 mm, fandt skruer, der så identiske ud på Byggmax bortset fra, at de var lidt blankere i overfladebehandlingen og en smule ruere i finish på godset. Prisen per skrue var omtrent det samme, her var det et andet mærke "InFe". Vil lave en solid torturtest ligesom den, jeg allerede har gjort på originalen "Big Dog" fra producenten FAST, interessant om kopien også klarer virkelig kraftige momenter eller om det bare bryder sammen, når det bliver hårdere. Vender tilbage med resultater typ i morgen.

• Synes
Krejtos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.