Jeg skal pladsstøbe en betonbjælke i forkanten på en altan og behøver lidt tips om, hvordan man nemmest og mest holdbart bygger en form til bjælken.

Hoveddelen af formen skal bruges til at støbe en 300x300x6800 mm bjælke 3 m oppe i luften.

Den færdige bjælke vil blive holdt oppe af to stålstolper, som er fastsvejset på et fundament. Stolperne er 2,8 m høje og står 6,8 m fra hinanden. I overkanten af stolpen er der en svejseplade med kraftige "armeringskroge" fastgjort. Disse stolper vil være færdigmonteret ved støbningen.

Selve altandækket tænkte jeg at støbe med Peva 45 plade som form og fastsiddende underkantsarmering. Ifølge et forslag fra min konstruktør skal denne støbes 100 mm ind i pladen.

Min amatøragtige idé går ud på at bygge en U-form til selve bjælken, men hvordan får man den 3 m op i luften på en stabil måde? Kan man bruge stålstolperne måske?

Jeg har adgang til tilstrækkeligt høje støtteben (bukkerygge) og kraftigt tømmer.

• Diagram over betongbalkkonstruktion med stålpelare, Peva 45 plåt og ydervæg. Formside og placering af armeringskrokar vises.
I
Normalt bygger man en bjælkeskabelon på to langsgående bukkerygge (plank i dimension 2½"x8") over midlertidige stempler. På dem lægges regler ud vinkelret, cc 30 cm, som får springe ud en halv meter på hver side af den kommende btg.bjælke og en formbund sømmes af 3-høvlede brædder, 22 tykke, lige så brede som bjælken + 2x22 mm på dem. Så opstilles sider af sammenpiggede 3-høvlede brædder til siderne og støttes med vertikale regler. Fra toppen af reglerne går der så et skråtstivere ned til bundreglerne, så formsiderne holder til trykket fra btg.-en under støbningen. Efter støbningen er det så bare at rive hele molevitten ned efter 8 dages hærdning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.