Vi har en limtræbjælke som har erstattet en væg i køkkenet, på et sted hvor det ville passe godt at kunne hænge mindre dyr op, når man parterer derhjemme. Dels at kunne hænge et eller to lam, men også lidt flere mindre dyr, afhængigt af hvad der er blevet jaget eller slagtet.

Første tanke var at have en slags stang, der hænger på siden af bjælken, i stil med en gardinstang. Forskellen er, at stangen og fastgørelsen skal kunne holde til, lad os sige, 2 x 25 kg lam.

For at det skal passe ind i køkkenet, ville min kone foretrække, at stangen går langs hele bjælken, som er cirka 3,5 meter, hvilket sandsynligvis ville betyde et antal beslag langs stangen.

Jeg har ledt, men ikke fundet nogen passende færdige eller halvfærdige produkter til dette. Er der nogen der har tips til noget, der kan fungere?

Finder du virkelig intet i ballingslövs katalog?! Det lyder jo alligevel som noget, der burde findes i ethvert hjem. Jeg mener, hvis man tilfældigvis skyder en flok småvildt på vej hjem, når man har hentet ungerne fra børnehaven, vil man jo gerne kunne hænge dyrene op bekvemt, mens man gør mellemmåltid klar til ungerne.

• Synes
Bobbarebygg og 1 anden
  • Laddar…
Jeg stiller mig, ligesom MathiasS, undrende, men spørger lidt mere direkte:

Er dette virkelig et seriøst spørgsmål?
Skal du hænge slagtede lam op for afblødning, derefter flå dem og partere dem inde i villa-køkkenet?
Hvad siger familien, når det sprøjter blod ved morgenmaden?

Nå, hos granngården finder du nogle slagte-tilbehør, bl.a. slagtekroge i forskellige udformninger.
Dem hænger du nemt og smidigt op i rørene til malkningsanlægget.
Forudsat naturligvis at du ikke stadig har glasrør til mælken?

Hør du kow, det eneste jeg undrer mig over er, hvorfor disse tilbehør ikke findes i køkkenkatalogerne. Helt skørt.

Selvfølgelig, du har naturligvis ret.

Biltema er jo begyndt med "hästgrejer", så det varer nok ikke længe, før IKEA kommer med slagte- og parteringsudstyr.

Skäktkniven Smärtfri f.eks. :p

Kommer man fra et jægerhjem så er ikke kød og døde dyr noget uhyggeligt så jeg forstår TS spørgsmål helt. Afløbning og udrensning antager jeg vil ske et andet sted men et køkken er vel et fænomenalt sted til at partere et dyr? Gode arbejdsområder og god hygiejne i forhold til de garage eller skure hvor mange insisterer på at dele kødet.

Man kan måske forestille sig IKEAs "Grundtal". De er jo lidt korte men man kan jo sætte flere efter hinanden så det dækker hele bjælken. Ellers kan det måske være en idé at kontakte et mekanisk værksted der kan svejse lidt mere "luksuriøse" gardinstangbeslag til dig som du kan kombinere med en passende stang.

• Synes
Dalbotant og 2 andre
  • Laddar…
Undskyld hvis det var uklart, men nej, jeg mener ikke, at jeg skal hverken aflive, bløde ud, tage ud, flå eller slagte dyr i køkkenet. Rodet må man tage et andet sted.

Derimod, når man har en færdighængt slagtekrop, som skal parteres, stoppes i poser, og fryses ned, så er det nemmest at gøre det i køkkenet, og det sprøjter ikke noget blod på køkkenbordet. Derimod plejer det at blive unødigt rodet rundt omkring køkkenbordet, da der er dårligt med plads til et større lam. Dermed mit ønske om at kunne have dem hængende til grovpartering. Når børnene ser, at vi tager vare på kødet, bliver de glade, fordi de ved, at det betyder god mad, og de har fuld kontrol over hele processen fra skud til spisebord. Konen siger ikke så meget, fordi hun er ligeså optaget som jeg med at tage vare på dyret, og hun er vant til (i modsætning til mig, som voksede op i rækkehus) at være med ved slagtning fra barnsben.

Hvordan som helst, spørgsmålet var egentlig hverken om jagt, slagtning eller partering, men om at hænge en stang op på en vertikal flade af kraftigt træ. Kan vi starte forfra, og lade som om det er en hoppegynge til en usædvanligt tyk etårig, som jeg vil kunne hænge op? En hængekøje, som skal kunne flyttes i sideretning for ikke at være i skyggen?

Bådtillbehør var en god idé, jeg kunne forestille mig, at en kraftig rælingbeslag kunne fungere, hvis de nu holder for vægten.

Ellers var nok en rørkonsol det nærmeste, jeg havde fundet, med det eneste problem, at jeg ikke har fundet nogen til mindre end 3 rør.

Nogle andre tips? Min tanke var, at rør/stænger ikke er noget nyt, når det drejer sig om at hænge ting op - tøj, gardiner, værktøj, osv., og at det burde kunne findes noget færdigt, eller noget som er let at tilpasse, også for at klare lidt mere vægt.

• Synes
Dalbotant og 1 anden
  • Laddar…
MathiasS sagde:
Det lyder jo alligevel som noget, der burde findes i ethvert hjem.
Inden jeg koblede hjernen til og indså, at du var ironisk, var jeg enig ;-)

Klart man skal have muligheder for at hænge ting op. Kroge og andre ophængningssager er jo noget, der mangler til alt muligt, ikke kun til kødbehandling. Bagagerum i biler, køkkener, garderober, garager, klædeskabe, lofter... hvor har man ikke brug for at hænge ting op?

Ikea grundtal havde været perfekt, men der sætter min kone grænsen, alt for moderne til at passe ind i et hus fra 1927. Synd at de ikke har en trendy "rustik" variant.

For øvrigt, nogen der har styr på bæreevne? Hvis man købte et sådant rør, for eksempel:
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=1000

Sig man satte det rør op med en holder i hver ende, samt to langs røret, så det bliver en meter mellem hver holder.

Omtrent hvor meget ville en sådan holder kunne bære?
http://www.seasea.se/Article.aspx?A...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Hvor meget ville man kunne hænge på midten af røret, inden det bøjer sig?

Ikke ude efter nogle præcise oplysninger, men er det noget, der eventuelt kunne fungere, og derfor værd at undersøge nærmere, eller er jeg helt ude at cykle?

Det rustfri rør som du linker til er mindst 5 gange stærkere end ikeas grundtal.
Jeg tror, at det vil holde godt, hvis du vælger gode skruer til konsollerne.
Vil du kunne flytte krogen langs med stangen, eller er resten bare dekoration?

• Synes
linusc
  • Laddar…
Jeg tror, at de beslag, som ønskes, findes hos Teofils beslag, i det omfang man ikke finder det, man har brug for, i det almindelige byggemarked.

• Synes
linusc
  • Laddar…
Ts - hvis du sætter et langt rør, så forsøg at få mange beslag langs det. Ellers vil krogene, hvis du bruger sådanne, hele tiden skride sammen. Har du beslag placeret med passende afstande, kan du hænge, så bagbenene får den vinkel, du ønsker. Jeg har kun mindre dyr, hvor det er nok med en snare rundt om bagbenet, men lam antager jeg er lettere at håndtere med kroge.

• Synes
linusc
  • Laddar…
linusc,

Jeg vil gerne undskylde for de sarkasmer og ondskabsfuldheder jeg hældte ud af mig i går!

Har intet at skyde skylden på :o
Fandt blot tanken om at hænge slagtekroppe i køkkenet som urimelig.

Som sagt, undskyld!

• Synes
linusc
  • Laddar…
Så føles rustfrit rør med passende fastgørelser som en god idé. Tanken med et langt rør er dels at kunne hænge ting, som også normale svenskere stadig har i deres køkkener, som stegepander, hvidløgsløg, og nogle buketter krydderurter til tørring, dels at kunne være lidt fleksibel med, hvor man hænger slagtekroppe, afhængigt af antal og størrelse, og endelig at det nok simpelthen ser naturligt ud, hvis det går langs med hele bjælken. Så kan det sikkert være praktisk at have meget plads til at hænge ting på, når man hygger sig med pølsestopning, eller andre projekter, hvor man har mange ting, der skal hænges op. Havde vi stadig haft kaniner, så havde det jo været praktisk at kunne hænge en del op ved siden af hinanden, men det er for meget arbejde for små mængder kød, så det har vi droppet.

Jeg plejer at bruge kroge, men at hænge med en krog i hvert ben går godt. Ved lammeslagtningen for et par uger siden røg en achillessene, og jeg opdagede, at en løkke rundt om bagbenet også fungerer fint. Ved udtagning er det ret praktisk med en slagtegafle, som holder benene i en passende vinkel, men her handler det mest om at kunne hænge åbningen op til grovpartering.

KOW, ingen fare, det var ikke mange år siden, jeg for første gang købte en hel kylling i supermarkedet, så jeg er bevidst om, at vi alle har forskellige adfærdsmønstre i køkkenet :-)

linusc sagde:
...
KOW, ingen fare, det var ikke mange år siden jeg købte en hel kylling i supermarkedet for første gang, så jeg er bevidst om, at vi alle har forskellige adfærdsmønstre i køkkenet :-)
Tak!

Vi slagter, plukker og tager ud vores overskydende unghaner ude på brændeskuret.
Sidste år tog vi 11 stykker til et fjerkræslagtteri, men nu, med hjælp af et kursus,
håndterer min kone plukning og udtagning, og jeg svinger øksen.

Det lærte jeg mig for en menneskealder siden hos en slægtning, som var bonde.
Han havde kvægfri landbrug, men lidt gæs og ænder som "dekoration".
Der spiste jeg for øvrigt kanin for første og eneste gang (håber ikke datteren læser dette :x ).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.