Gaaaahhh!!
Bliver skør når jeg ikke kan tage egne beslutninger...
Er i gang med at bygge en udestue med et almindeligt saddeltag. Tvivler nu lidt på, hvordan jeg skal montere spærret mod limtræsbjælkerne. Ikke måske de bedste billeder desværre. Taghældningen er fladere i virkeligheden. Men principperne passer. ;-)
Var først inde på alternativ 1. At skære spærret ud, så de går mere ned på siden af limtræsbjælkerne. Men ikke helt.
Taget skal isoleres. Så tanken her var at efterlade nogle cm over bjælkerne til luftspalte. Og sætte en regel under spærret som limes/skruves fast og som de derefter hviler på.
Dette alternativ var måske mest af æstetiske grunde. At tagfoden så bliver lidt lavere i forhold til limtræsbjælken. Og en eller anden uforklarlig tanke om, at det ville blive lettere, når taget skal isoleres. Spærene er almindelige 170x45 regler.
Tænkte lidt at det alligevel må være lettere at lade spærene hvile ovenpå limtræsbjælkerne i stedet ifølge alternativ 2. Og bare skære lidt ud i spærene, så de ligger plant på limtræsbjælken. Taget bliver marginalt højere.
Alternativet skal måske suppleres med en regel, der limes/skruves mod limtræsbjælkerne som ekstra støtte til spærene ligesom alt 1.
Har set at begge alternativer bruges. Findes der noget konstruktionsmæssigt, som kan lede mig mod en beslutning...
Eller er det bare smag og behag..
Et principielt svar uden at kende nogen detaljer. Skal konstruktionen være synlig, bør den være så enkel som muligt. Man bør altid undgå at fræse for meget ud i bjælkerne. I en konstruktion med mønebjælke kan tværkræfterne ved henholdsvis møne- og sidebjælker desuden blive høje, hvilket kræver ordentligt materiale i tagbjælkerne. Dette samlet set gør, at jeg foretrækker alternativ 2.
Et principielt holdt svar uden at kende nogle detaljer. Skal konstruktionen være synlig, bør den være så enkel som muligt. Man bør altid undgå at udskære for meget fra bjælkerne. I en konstruktion med hanebjælke kan tværkræfterne ved henholdsvis hanebjælke og sidebjælker desuden blive høje, hvilket kræver ordentligt med materiale hos tagbjælkerne. Dette samledes gør, at jeg foretrækker alternativ 2.
Ja. Hvorfor komplicere, når man kan gøre det enkelt. Simpelthen i hver fald...
Tak. Du har fået mine tanker på rette køl igen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.