Har et skråt tag i dag (som jeg har revet ind til råsponten) med 4 synlige tagspær med CC ~960 mm. Skal bygge på med 45x45 liggende reglar for at få plads til lidt mere isolering. 45x45 reglarna er tænkt at blive sat med CC 600 mm. Hver 45x45 regel vil altså have 4 fastgørelsespunkter. På disse reglar vil ångbroms blive fastgjort og derefter stående 28x70 gles med CC 300 mål for gips. Min undren er, hvordan man bedst fastgør 45x45 reglarna, som vil "bære" gles + gips. Er det nok med 1 skrue per tagspær, dvs 4 skruer per regel, eller er flere anbefalelsesværdige? Dimension på skrue? Overvejer 6x80 C4 (mest fordi jeg har nogle af dem i overskud). Tilstrækkeligt, eller er grovere at foretrække med så få fastgørelsespunkter?
6x80 virker fint. Helst ikke fuldgevind. De trækker træet lidt dårligere sammen. Det rækker nok med 4 skruer per regel. Alternativt kan du sætte to skruer lidt på skrå i hver spær. Da helst med lidt længere skruer.
Er man alligevel lidt bekymret, kan man spendere på en vinkelbeslag på indersiden. Koster vel en 6-7 kr stykket plus lidt småskruer.
Jeg har sikkert misforstået, hvad du skal gøre, men man plejer vel at forstærke selve tagspæret for at få plads til mere isolering, så kan du skrue så mange skruer, du vil. Glesen sætter du derefter vinkelret mod tagspærene.
Jeg har sikkert misforstået, hvad du skal gøre, men man plejer vel at sala på selve tagspærene for at få plads til mere isolering, så kan du skrue hvor mange skruer du vil.
Lægterne sætter du så vinkelret på tagspærene.
[billede]
Rummet er ikke så stort, så jeg vil ikke bygge for meget på, en anden grund er, at jeg vil lægge 120mm isolering mellem tagspærene og 45 mm isolering perpendikulært til denne (i de nye regler) og på den måde mindske kuldebroen lidt.
Er det masonit, du har brugt til opbygningen af luftspalten? Selv tænkte jeg at bruge vindduk til det ydre lag og pap som indre lag. Jeg vil bruge linisolering.
Billedet er lånt, ville bare vise hvordan jeg mener.
Hvis du vil skrue dem fast med dine 6*80 så skal du som sagt forbore, 5*100 synes jeg føles bedre hvis man ikke orker bore.
Få 80 mm skruer som har 45 mm halslængde. Jeg havde forborret og skruet i dobbelte skruer eller købt 6,0x120 mm. Du tror ikke luftspalten trykkes sammen, når du isolerer mod dugen?
Få 80 mm skruer med 45 mm skaftlængde. Jeg havde forboret og trukket i dobbelte skruer eller købt 6,0x120 mm. Du tror ikke, luftmellemrummet trykkes sammen, når du isolerer mod dugen?
Tanken har slået mig, men jeg skruer 25x35 lægter på hver side mellem tagspærene samt 1 lægte i midten af rummet for at forhindre, at isoleringen trykker vinddugen mod brædderne. Jeg håber, dette vil være nok til at have mindst 20 mm mellemrum, hvor isoleringen måske trykker lidt ekstra.
Så plejer jeg også at gøre, men jeg bruger oliehærdet masonit for at skabe luftspalten...
Blev anbefalet dug i stedet for masonit i forbindelse med linisolering, argumentet var at masonit er for tæt. Hvad der er rigtigt ved jeg ikke, men i dette tilfælde (ca. 11 m2 skråtag) tænkte jeg at følge anbefalingen fra isolina.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.