Hej!
Jeg skal sætte en skorsten op på ydersiden af mit hus, hvor der også skal laves en gennemføring af røgrør gennem soklen/kældervæggen. Skorstenen skal så også have en konsol på ydersiden, som holder den oppe. Så spørgsmålet er nu, hvordan jeg bedst fastgør denne konsol i væggen, som består af betonhulsten.
En form for ekspander? Skrue og plug? Kældervæggen her består af 1 "lag" hulsten, da den er beklædt med osb og gipsplade på indersiden. Skal man måske satse på at gå gennem hele væggen og bruge en type bolt og møtrik og stor skive på indersiden?
På billedet er det meningen, at skorstenen skal komme ud mellem vinduet tættest på kameraet i kælderen og hjørnet.
Betonhulsten kan være svær at garantere god fastgørelse i, den består jo til stor del af hulrum. Jeg er enig med den foregående taler, men måske er det tilstrækkeligt med et par korrekt anlagte plinte med grove jern, der holder op røret...
Fundament bliver lidt svært, da skorstenen er konstrueret til at fastgøres i en konsol. Det er en NVI2000 stålskorsten.
Nej, kælderen er ikke særlig godt varmeisoleret, nej, det kommer, når det bliver tid til at dræne om.
Jepp, den skal gå igennem tagskægget. Ja, det må nok blive noget sådan, alt. bore igennem hele væggen og så store skiver på begge sider. Jeg har et mellemrum og så kommer indervæggen på indersiden.
Hvis du bruger ankermasse i betonhulsten, skal du indsætte en fordelingshylse (det er hvad Hilti kalder det) først. Det er som et rør eller en plug af plastnet, som man derefter fylder med ankermasse, inden man indsætter gevindstangen eller hvad man nu skal fastgøre. Hvis du ikke har det, kan du risikere at pumpe en masse dyr ankermasse ind, som forsvinder i hulrummene i stenen og ikke gør nogen nytte overhovedet.
Jeg har dog ofte også haft succes med at fastgøre med store facadeplugs i betonhulsten.
Jepp, byggemarkedets anbefaling med nogen form for ekspansionsskrue gik helt galt. Det løsnet så det stod herligt til. Ankermasse, med perfo-hylstre og gevindstang gjorde tricket! Sidder som bjerget!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.