I forbindelse med en renovering skal vi sætte radontapet på vores indervægge. Væggene er af letbeton med puds udenpå. For at få et jævnt underlag monteres rokgips direkte på væggene. Da vi fra starten diskuterede dette, sagde håndværkeren, at han ville lime og skrue. Når jeg nu kigger, har han kun brugt gipsskruer, som er skruet direkte i underlaget uden rawlplug. Han hævder, at skruerne bider så godt, at limning ikke er nødvendig. Skruen er 41 mm lang. Er dette virkelig tilstrækkeligt, eller skal pladerne limes?

Jeg har ved en lejlighed monteret gips på pudset væg med bare skruer, præcis som du beskriver. Dog monterede jeg 13mm gips og skruede med 55 mm skruer.

Visse puds er tilstrækkeligt hård til at køre skruen direkte ind i den. Nogle gange er der en vassmåtte og rækkebeklædning bag pudset.

Her er det kun puds på letbeton. På visse steder er det bom-puds, dvs. pudsen har sluppet fra underlaget.

Har I lavet nogen radonmåling? Hvilken radonkoncentration har I? Vi bor også i et hus af letbeton, med en relativt ok radonkoncentration, så vi sætter ikke nogen radontapeter op, så jeg spørger mest bare af nysgerrighed.

Jeg har ingen radonværdier tilgængelige men ved at værdierne var under grænseværdierne da vi købte! Eftersom vi totalrenoverer denne del af huset (bygget -63) vil vi gøre hvad vi kan for at reducere værdierne yderligere.

Er nok svært at svare på dit spørgsmål uden at vide, hvor godt skruerne fastgjorde i letbetonen. Jeg har oplevet gange, hvor man med lethed har kunnet fastgøre pladen med kun skrue og skruehovedet er havnet i den perfekte dybde. Jeg har ligeledes oplevet steder, hvor gevindene på skruen har smadret letbetonen, så skruen ikke kunne trække hovedet ned i pladen.

Det bedste svar får du nok ved selv at forsøge at få en opfattelse af, hvor godt det trækker. Trækker det fint, ser jeg ingen problemer, er det svært at få fat, burde han nok have brugt flisefix, lip flexicol eller noget lignende. Husk, at du ofte ved skruning i letbeton skal trykke på initialt med skruemaskinen, så du hjælper gevindene med at få fat.

Med risiko for OT: Mål dine radonværdier, inden du bruger penge på radontapeterne, efter min mening er der alt for få uafhængige undersøgelser (dvs. ikke betalt af producenten selv), der viser dette løsnings prisværdighed.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.