Skal fastgøre syllen med ekspansionsbolt og tænker at bore gennem syllen ned i betonen. Mit spørgsmål er, hvor tæt på betonsoklens kant kan jeg bore uden at risikere, at soklen sprækker.
God weekend!

J
Trykket ekspanderbolten giver på betonen burde afhænge af boltens og hullets dimension.
Hvorvidt det tryk er for meget, må afhænge af borehullets placering, betonens styrke og armering. Burde vel gå godt at bore i syllens midte?

Hvilken dimension har du på syllen, og hvilken størrelse på expanderen har du tænkt dig at bruge?

Jeg brugte 8mm midt i syllen, som var 170mm, og det fungerede udmærket. Du kan jo altid flytte expanderen lidt ind, hvis du er i tvivl, det bør ikke påvirke holdbarheden.

MUSS sagde:
Hvad har du for dimension på syllen og hvilken størrelse på expanderen har du tænkt at bruge? .
Min syll er 145 mm og skal placeres så at ca 2 cm ender udenfor beton kanten. Har købt både 8 mm og 10 mm ekspanderbolte eftersom jeg ikke kunne bestemme mig i butikken :-D

Så din bolt endte 8-9 cm ind fra kanten? Hvor lang bolt havde du? Mine er på 120 mm og skal ned 60 mm i pladen.

Fredric1 sagde:
Min syll er 145 mm og skal placeres så at ca 2 cm kommer udenfor beton-kanten. Har købt både 8 mm og 10 mm ekspansionsbolte eftersom jeg ikke kunne bestemme mig i butikken :-D

Så din bolt endte 8-9 cm fra kanten? Hvor lang bolt havde du? Mine er 120 mm og skal ned 60 mm i pladen.
Sparsommelig som man er stjal jeg ekspansionerne fra jobbet, de var vel ca. 90 mm. Men jeg forsænkede dem ca. 10 mm med en 25 mm træbore. Så ca. 45-50 mm bør sidde i pladen.

Jeg ser ingen grund til at bruge 10 mm hvis du har 8 mm, tømrere bruger jo meget sømplug, men det må måske nogen med bedre kendskab til beton og holdbarhed svare på.

Hvorfor bruger I ikke expandersøm?

Protte

prototypen sagde:
Varför använder ni inte expanderspik?
Jeg er typen som både er uerfaren samt kan lide at have mulighed for at gøre om ting, der bliver forkerte, og er det ikke sådan, at det er nemmere at løsne en syll som er fastgjort med bolt end hvis den er fastgjort med expanderspik?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.