Jeg er i gang med at renovere et gammelt torp og skal nu sætte brystpanel op i stuen. Siden en tidligere renovering i slutningen af 80'erne består væggene af spånplader, og jeg undrer mig derfor over, hvordan man bedst fastgør perlesponten i dette materiale? Jeg har fået ret forskellige bud, når jeg har spurgt, alt fra "kun en søm i over- og underkant" bag listerne til at montagelim er det eneste, der fungerer. Taknemmelig for jeres tips!

V
S Strandh86 sagde:
Jeg er i gang med at renovere et gammelt torp og skal nu opsætte brystpanel i stuen. Siden en tidligere renovering i slutningen af 80'erne består væggene af spånplader, og jeg undrer mig derfor over, hvordan man bedst fastgør perlesponten i dette materiale? Jeg har fået ret forskellige bud, alt fra "kun en søm i over- og underkant" bag listerne til at montagelim er det eneste, der virker. Taknemmelig for jeres tips!
Søm med lille dykkert og slå hovedet ind med sømdriver, bliver næsten usynligt.

Har selv brugt panelclips, der skrues i underlaget. Rigtigt smart og usynligt.
Satte 3 pr. panelbræt. Det kan blive nødvendigt at skifte til en anden længere spånpladeskrue, da dem, der følger med, ikke altid er gode til netop spånplader.
Hvis væggen ikke er helt lige, kan en klat montagelim være en god idé. En oppe, en nede og en i midten.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Spik/Panelclips-2000023031/

Jeg kan godt lide liste-/gulvskrue til not og fjerdpanel. Den er fantastisk at arbejde med. For eksempel denne:

Boksen indeholder 250 list- og gulvskruer fra mærket Grabber til montage af gulv og panel. Skruer er 4,2x48 mm, medfølger T15 bits.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.