Jeg spekulerer på, hvordan jeg skal gå frem med at fastgøre to romerske ringe i loftet. Skal man finde nogle bjælker bag ved perlespåd eller plejer perlespåd at sidde på nogle solide brædder, som måske er tilstrækkelige som fastgørelse? En voksen person skal kunne hænge i ringene. Perlespåden er sømmet fast med 66 cm mellemrum, som man kan se i mellemrummene mellem brædderne. Kan det være i en bjælke?
Træhus fra tidligt 1900-tal. Dette er taget i underetagen med et soveværelse lige ovenover.
Du skal absolut lave indfæstningen i bjælkelaget, dvs ikke i perlespont eller i andre planker, der eventuelt er sømmet under bjælkelaget.
Det var jo ærgerligt! Er der nogle standarder for regelafstande at tage udgangspunkt i? Fungerer en sådan regelsøger gennem perlespont og eventuelt brædder under den?
Nu er den mest almindelige afstand på bjælkelag 600mm, men i et så gammelt hus findes der desværre ingen praksis. Det kan være, at det overliggende gulv viser, hvor bjælkelaget ligger, da gamle undergulve ofte er sømmet oppefra.
Har begrænset og tvivlsom erfaring med regelsøgere desværre, foreslår at du ringer til en udlejningsfirma og forklarer scenariet.
Perlespånpladen er sømmet i reglerne, (som tilsyneladende sidder med 66 cm mellemrum). Du kan kontrollere det ved at bore et lille hul ved siden af et sømhoved, hvis det går imod hele vejen ind, så er der en regel der. Skulle det passe dårligt at skrue ringene præcis der, hvor der er regler, må du sætte en ekstra bræt op i loftet til krogene, som aflaster vægten fra ringene til de nærliggende regler.
Pärlsponten er sømmet i reglerne, (som tilsyneladende sidder med 66 cm afstand). Du kan tjekke ved at bore et lille hul lige ved siden af et sømhoved, støder det hele vejen ind, så er der en regel dér. Hvis det passer dårligt at skrue ringene lige der, hvor der er regler, så må du sætte en ekstra bræt i loftet til krogene, som aflaster vægten fra ringene til de nærliggende regler
Så kan det selvfølgelig være, eller så er der et eller flere lag planker/ masonit mellem perlespont og bjælkelag - dvs perlespont kan være sømmet hvor som helst.
Det mærker man med boret. Først støder det imod en centimeter, i perlesporen, så hopper boreret lidt, når det går ind i det næste lag. Hvis det andet lag holder imod i mere end tre-fire centimeter, er det nok en regel.
Skulle der komme et hop til efter to centimeter, er det nok snarere råspont end en regel.
Det mærker man med boret. Først tager det imod en centimeter, i perlespående, så hopper boret lidt, når det går ind i næste lag. Hvis det andet lag holder imod i mere end tre-fire centimeter, er det nok en regel.
Hvis der sker et nyt hop efter to centimeter, er det nok nærmere råspont end en regel.
Godt tip med boret. Skal teste det i de kommende dage.
... Findes der nogle standarder for regelafstand at tage udgangspunkt i? Fungerer en sådan regeldetektor gennem perlespor og eventuelt brædder nedenunder?
Du kan se sømmerrækker lavet lidt sjusket midt i perlesporen, der bagved bør der sidde en regel. Mindst en række er der i hvert fald, som kan ses uden detektor.
Jeg ville dog gerne vide, hvor robuste reglerne er, der er højere krav til styrke, når en person skal hænge i noget med hovedet nedad end når man hænger en lampe op. Mindst 6 gange brugerens vægt ville jeg have testet at hænge i hver ring, inden de må bruges.
Du kan se spikrækker lavet lidt sjusket midt i perlesporet, der bagved bør en regel sidde. Mindst en række findes der i hvert fald som kan ses uden detektor.
[billede]
Jeg ville dog gerne vide, hvor robuste reglerne er, der er højere krav til bæreevne, når en person skal hænge i noget med hovedet nedad end når man hænger en lampe op. Jeg ville have testet at hænge mindst 6 gange brugerens vægt i hver ring, før de må bruges.
Nja det der er nok sømhuller tilbage fra en eller anden papir, som dækkede loftet før. Der var en eller anden papir og masonit på perlesporet, som jeg tog frem i sommer. Skal vente til træet tørrer ordentligt i vinter, så skal jeg male det. Der er næsten altid noget fint bag noget grimt i gamle huse..
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.