Har søgt på forummet, men har ikke gjort mig klart, hvordan man skal fastgøre OSB mod en pudset murstensvæg indendørs (ikke ydervæg). Skal jeg bruge montagelim (PL600?) og plugge og skrue lidt her og der for at fastgøre det?

Årsagen er, at jeg skal sætte OSB i entréen, og halvdelen af væggen er bag en pudset skorsten, den anden halvdel er en væg med lægter. Så første lag vil jeg have OSB, derefter bruger jeg gips.

Planen lige nu er at bruge rigeligt med montagelim på pudset, derefter Hilti og plugge pladen med spikplug, så limet kan virke, dvs. jeg stoler på, at limet gør arbejdet.

Så tips om fliseklæb m.m., men jeg har en masse tuber montagelim, som jeg skal af med, håber, at disse er lig værdige.

pl400 sidder som sten, ingen fare der... Jeg vil påstå, at det er nok at skrue den fast. Alligatorplugg og nogle skruer gør jobbet...

Men jeg undrer mig over, hvorfor en osb, hvorfor ikke bare gips? Er det for at komme i den rigtige niveau, så er det billigere med gips? Der er jo ingen problemer med at fæstne ting i en muret væg, eller?

Nu var den på plads, den sidste OSB af 110 st, puha.
Havde en masse PL600 og det fungerede, der var en masse plugholes fra tidligere i væggen, så jeg satte nye plugs i og skruede OSB fast også. (markerede med en limdut og trykkede pladen der, så borede jeg igennem for skruen).
Gipsen limede jeg derefter mod OSB, da de skruer, jeg havde, var noget for lange, men nogle satte jeg alligevel for at få tryk på limen.

Grunden til OSB er, at jeg har anvendt det konsekvent bag alle vægge, og så var det bare halve væggen, der var puds/mur, resten med strø. Nu er OSB pladerne slut, og det føles rart.

Nu gælder det om, at vi vinder i aften, så er dagen komplet.

Nu er jeg i samme situation som pbengtsson var. Rummet har en kvist, 1m af sidevæggen er opbygget med lægter og resten er pudset samt gamle tapeter sidder på. Sidevæggen er en indervæg. Behøver man at fjerne gamle tapeter, inden jeg fastgør OSB og derefter gips? Grunden til at have OSB er for at få gipspladen stabilt på den opbyggede del, da den senere skal spartles og males. Behøves plastfolie mellem væggen og OSB-pladen?
Er det okay at have træfiberplade mellem gips og pudset væg, eller måske helt forkert med tanke på, at det er et organisk materiale, der kan suge fugt.
På ydervæggen bliver det metal+tagpap+undertag+isolering+plastfolie+OSB+gips.

Det du skal fokusere på er at få fast OSB mod pudset.
Men jeg havde tegl bag pudset (hvilket gjorde at jeg kunne bruge rawlplug), hvad findes bag din? I ældre huse er det nogle gange pudset på næver, rør m.m.

Det vigtige er at man får fastgørelsespunkter for OSB med ca 30-40 mellemrum så at pladen presses med limmet mod underlaget.

Det er letbetonvæg bag pudset. Tænkte sætte plugs i væggen, så skrue pladen og derefter lime+skrue gips på pladen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.