Jo længere, desto bedre. I gamle trækonstruktioner kunne sådanne samlingsstykker have en længde på 1 meter på begge sider, men da samlede man med bolt.
Så kører jeg så langt som det bare går, er jo bare materiale
Med tilstrækkelig lang forstærkning, kan man anse bjælkens bæreevne intakt?
Jeg antager, at tykkelsen på forstærkningen bør være mindst lige så tyk som den eksisterende regel?
Nu er forstærkningen påbegyndt, har skrueslimet 2.5m lange stykker 45x63mm på de eksisterende bjælker (efter at have brudt den gamle forhøjning væk). Begyndte med 5x80-skruer men syntes ikke det trak godt nok, så skiftede til 6x90 efter to skruer. Skruet ca cc40 og limet med vinterlim.
Har lagt en af de nye bjælker på plads midlertidigt for at se hvilken niveau den ender på.
Dog ser det ud til at en af reglerne ligger noget højere end de andre, så min oprindelige plan om at tjekke det laveste punkt og tilpasse til det med rundsav har jeg lagt lidt på is, da jeg synes lidt for meget af forstærkningen i højden går tabt.
Så min "nye" plan er at save "tilpas" meget af den bjælke, som er højest. Save alle andre regler, så de er i vater og ikke nedbøjede i midten. Derefter kløve almindelige lige kiler eller krydsfiner-strimler for at få præcis samme niveau på alle bjælker.
De nye bjælker fastgøres først, når jeg har boret gennem dem og stukket et 75mm afløbsrør igennem dem.
Nu er jeg kommet så langt, at spånet er ved at være på plads inde i badeværelset. Jeg synes forstærkningerne føltes stabile, og kortlingerne under badeværelsets væg (som tilfældigvis er ved halve spændvidden) stabiliserede også en del.