T tomnil sagde:
Lyder dette som en okay løsning?
Ja, det synes jeg, eftersom det er på oversiden du limer. Jeg misunder dig ikke arbejdet, men det er dejligt at se gammelt fint træ.

T tomnil sagde:
Det hælder nu mod en kombination af pålimning ovenpå de eksisterende og indfældning af en ekstra regel, da der er langt centrumafstand.

Jeg har også fundet indervæggen og kan se stående brædder. Der er også en regel mellem nogle gulvregler ved bærepunktet, da der er en noget bredere døråbning på etagen nedenunder.
[billede]
[billede]

Er det okay, hvis træet, man limer ovenpå, ikke er i ét stykke hele vejen? Jeg tænkte at kløve 45x70-kortregel til 60mm bredde og skrulime på plads. Når limen har hærdet, skruer jeg sandsynligvis skruerne ud eller fordyber dem lidt mere. Derefter fastgør jeg retterskive og cirkelsaver reglerne i vater.

Lyder dette som en okay løsning?
Jeg har gjort præcis som du foreslår for at hæve og samtidig rette nogle tre tommer gulvregler i et badeværelsesbyggeri, og det gik udmærket. Lidt besværligt at køre saven på siden i rummene samtidig med, at man tripper på reglerne, men det fungerer. Det er næppe et problem at lime flere stykker i stedet for en lang. Jeg skruede skruerne ud efter, at limen var tørret, savede og satte til sidst skruerne tilbage.

Ser ud til at blive godt det her, prøveklyvede et stykke og lagde det på plads:

Bygge af gulv med synlige træbjelker, savsmuld på gulvet og en sort spand til venstre; forberedelse til toiletrørsinstallation.

Jeg har forresten indset, at en af gulvreglerne gør, at jeg har svært ved at komme tilstrækkeligt tæt på væggen med afløbsrøret til toilettet. Ville det være holdbart at skrue og lime en eller to 50-60 cm stykker af 45x220 mod den eksisterende og så skære ud af reglen ovenfra? Jeg mistænker, at jeg skal gå gennem hele bredden for at komme på det rigtige sted.

Synes det er lidt uklart, hvad man skal forstærke med i modsætning til almindelig gennemføring i centrum af bjælken.

Er jo også relativt tæt på understøttelsen, så det forbedrer vel situationen.

Hvor stor en urjackning er der tale om?

J justusandersson sagde:
Hvor stor udskæring er der tale om?
Når jeg måler, ser det ud til, at der skal være max 13 cm bred og 13 cm henholdsvis 9 cm dyb (lignende problem for en gulvafløb også).

Begge tilfælde er ret tæt på en bjælkeoplag (ca. 50 cm).

For afløbet skulle jeg nok under alle omstændigheder skrue en ekstra regel fast for at have noget stabilt for gulvspånen og væggen.

Øvrige gennemføringer (kun 75 mm afløbsrør der skal krydse bjælkelaget) tænkte jeg at limskrue 15 mm k-plywood på ca. 80-90 cm. (Inspireret af skabelonen fra sikker vand der er beskrevet for 110-rør).

Jeg synes det føles lidt tvivlsomt, men jeg har lidt svært ved at se situationen helt tydeligt. Kan du ikke tage et foto af den aktuelle situation? En eller anden form for abrovinsch kræves sikkert, spørgsmålet er hvilken?

J justusandersson sagde:
Jeg synes, det føles lidt tvivlsomt, men jeg har lidt svært ved at se situationen rigtig tydeligt. Kan du ikke tage et foto af den aktuelle situation? Noget slags abrovinsch kræves sikkert, spørgsmålet er hvilken?
Første tilfælde er en klosetbøjning ca. 50 cm fra ydervæggen. Meget muligt, at jeg overdrev dybden på 13 cm (mente da fra overkant på en 220-regel) og at den kan reduceres nogle cm yderligere.

Ellers er det meget svært at få toiletter på plads mod væggen. Målet er egentlig at få afløbet ca. 125 mm cc fra færdig væg.
Grå klosettbøjningsrør placeret ved siden af en gul tommestok og en Heco-kasse på gulvet i et isoleret rum.
Bygge under renovering med målebånd og rør tæt ved isolering og væg med træregler. En hånd holder en plastikrørdel foran.

Andet tilfælde er en mindre udsparing for gulvafløbet, som da er 8-9 cm dyb. Den befinder sig ca. 1,4 m fra ydervæggen og 1,1 m fra den anden ende af gulvreglen (reglen slutter på den gamle skorstenmur).

• En hvid klosetbøje er monteret tæt på en trævæg, del af et VVS-system under renovering. En hånd ses ovenover.
Det kræves nok en form for afveksling. Det er ret store udtræk, du vil lave. Har du kigget på mulighederne for at flytte toilettet eller vælge et med en anden skjult tilslutning?

Man kan lave udsparinger lige over opstillingerne, men helst ikke der, du gerne vil have dem.

J justusandersson sagde:
Det kræves nok en form for afstivning. Det er ret store udsavninger du vil lave. Har du kigget på muligheden for at flytte toilettet alternativt vælge et med en anden skjult tilslutning?

Man kan lave udfræsninger lige over oplaget, men ikke gerne der hvor du vil have dem.
Flytning af toilettet er nok svært at få til i denne lille planløsning desværre (1.8x2.3m).

Selve gulvreglen nærmest væggen (hvor jeg gerne vil fræse for toilettet) er ca. 2.5 m mellem oplagene. Der er en kortling ca. 105cm fra ydervæggen, er det jo sikkert muligt at montere en ny regel mellem kortlingen og ydervæggen, hvis det kan tænkes at hjælpe?

Træbjælke med søm og plastikrør, målebånd viser 105 cm.
Målerbånd ligger på et gulv med træ og rør, viser måling fra 13 til 22 centimeter. Tydelig savsmuld og byggematerialer omkring.

Det er også muligt med kortlinger mod gulvreglen i den anden retning.

Hvad jeg har forstået det som, så findes der excenter-muffer der kan hjælpe ca. 30mm, men risikoen er vel, at eventuelle muffer og lignende bygger en del alligevel og fører til bredere/dybere udfræsning.

Hvilken type afstivning er almindelig i sådanne sammenhænge?

Måske skal jeg præcisere for resten, mit forslag med dobbelte skrue-limte 45x220 på den ene side af reglen; tanken var så, at selve udfræsningen kun påvirkede "originalbjælken", og de skrue-limte regler forblev intakte. Ikke at reglen med samtlige forstærkninger blev udfræset.

Jeg undskylder, hvis jeg udtrykte mig klodset.

P
J justusandersson sagde:
Dimensionen på de eksisterende gulvbjælker er nok 21/2x7 tommer. Lidt usædvanligt, 3x7 tommer var næsten standard. Man lagde bjælkelaget i takt med at man rejste planktømmeret, det er jo den, der udgør bæringen. Den liggende planke er ikke en del af opklodset. Udhugningen er nok for at planken skal komme i niveau med tagpanelet, som er sømmet nedefra i bjælkerne. Jeg vil gerne vide, hvordan du har resoneret, når du er kommet frem til din løsning?
Synes konstruktionen minder om vores hus, som er bygget i 1929, og hvor hviler reglarne på planken, intet som gik ind i plankevæggen.
Loftrum under renovering med synlige træplanker og reglar fra 1929. Et vaterpas står op ad væggen. Byggekonstruktion med trærammer og planker, en papkasse med "Roth MultiPex" og en papirpose fra Hornbach. Træbjælker i fokus, ligner 1929-konstruktion.

Ja, det var en anden sag. En afveksling kan være, at du saver bjælken af og fæster dens nu frie ende i en kortling, som er ordentligt indfældet i nabo-bjælkerne.
P Peter_K sagde:
där vilar reglarna på plankan
Men plankan er nok et hammarband som hviler på plankstommen. Ellers ville det aldrig holde.

P
Jo, så må det være. Blev stabilt og godt i hvert fald.

J justusandersson sagde:
Ja, det var en annan sak. En afveksling kan være at du saver bjælken og fæster dens da frie ende i en kortling som er ordentligt indfæstet i nabobjælkerne.

Men planken er nok et hammerbånd som hviler på plankstammen. Ellers ville det aldrig holde.
Da var min første tanke om dobbelte skruelimmede 45x220 for at få bjælken 150 mm bred og så skære ud ca. 6-7 cm ind i den ikke så skør? Tænker at da er jo bjælken mindst lige så tyk som før langs hele dens længde.

P Peter_K sagde:
Synes konstruktionen minder om vores hus, som er bygget i 1929, og hvor ligger reglarne på planken, intet som gik ind i plankvæggen.
[billede] [billede]
Jeg blev lidt narret af den tidligere ejer, som havde fastgjort en regel kun i den liggende planke. Men da jeg kiggede nærmere på alle de andre gulvreglar, var de omhyggeligt indsat, og nogle var ikke på den liggende planke overhovedet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.