Hej, hvis man skal montere en markise i en 15,5 cm bred (~40cm høj) betonbjælke, hvilken fastgørelse ville I så vælge? Det er en ret tung markise - 6m lang - så man vil jo have god holdbarhed for trækkræfter nedad + bevægelse i alle retninger på grund af vægten udfoldet, vindstød osv. Naboens sidder med almindelig pløk + skrue og har siddet godt i et par år, så det ser jo ud til at fungere fint, men jeg har set anbefalinger om mere solid fastgørelse til store markiser.

Ekspansionsbolt føles som en god løsning, men kan ekspansionskræfterne blive et problem i en 15,5cm bred betonbjælke..?

Kemanker/ankerlim virker utrolig holdbar, men måske lidt vanskeligt at for det første fastgøre opad i loftet (dvs. holde gevindstangen på plads under hærdning) og for det andet få ordentlig fastgørelse når man ikke har gjort det før..?

Jeg uploader også et billede af bjælken set indefra huset.

Hvad tror I?

• Betonbjælke og loftplader set indefra, med en rund lampe monteret i loftet. Bjælken skal bruges til opsætning af markise.
Kør 100mm expanderbolt og kemankare

Ekspansionsbolt plejer jo at have et ordentligt greb i, så brug det! Kemisk anker burde ikke være nødvendigt, men det kan selvfølgelig suppleres med det.

Hvor mange skruer skal den fastgøres med?
En vis forskel om det er 2 eller 20.
Man bør måske tænke på ikke at bore igennem armeringsjernene i bjælken, hvad bærer bjælken?

Peter2400 Peter2400 sagde:
Hvor mange skruer skal den fastgøres med? Der er en vis forskel, om det er 2 eller 20. Man bør måske også tænke på ikke at bore gennem armeringsjernene i bjælken, hvad bærer bjælken?
Tak for svarene! Jeg har nu købt 10x100mm ekspansionsbolt. Det er 4 beslag med to huller hver. MEN, hullerne sidder for langt fra hinanden til at kunne være på bjælken, så jeg tænkte gøre som naboen og skrue op regellister på indersiden for at udvide og sætte det ene hul i dem (med 10x100 fransk træskrue). Så - kun 4 huller nedenunder bjælken, og 8 mere på indersiden lidt oppe. Her kan også nævnes, at naboens sidder med 5 beslag, men så med plugs og skruer som sagt.

God tanke angående armeringsjernene, jeg kan måske justere/flytte hullerne 1 cm for at undgå dem, hvis det skulle være nødvendigt. Bjælken bærer altanen på overetagen.

For resten glemte jeg at nævne, at det er et rækkehus, hvilket betyder, at naboen jeg nævner har identiske forudsætninger :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.