Mit spørgsmål kommer egentlig fra en lille fejl i konstruktionen af min tilbygning, som er på 56 kvm med loft. Loftet spænder over 7 m (bæres af limtræ 220 x 95), og tanken er at fastgøre loftets midte i den bærende 8 meter lange limtræsbjælke (630 x 115) i loftet for at gøre loftet stabilt uden svaj. Planen var at lave et beslag i metal, som loftet skulle "hænge" i på midten for at blive stabilt.
Nu overvejer jeg hensigtsmæssigheden af at bore/skruve i det bærende limtræ i loftet (betontagsten på taget) i forhold til risikoen for skader/revner? Jeg kan komme omkring loftets limtræsbjælke indefra, men beklædningen hindrer mig i at få større beslag rundt.
Har nogen idéer til, hvordan jeg skal gøre det? Stærkt stålbånd kunne gå at få rundt, findes der sådanne? Eller findes bedre idéer? Er det risikabelt at bore et hul til en bolt i midten af limtræsbjælken?
Se billede.
Nu overvejer jeg hensigtsmæssigheden af at bore/skruve i det bærende limtræ i loftet (betontagsten på taget) i forhold til risikoen for skader/revner? Jeg kan komme omkring loftets limtræsbjælke indefra, men beklædningen hindrer mig i at få større beslag rundt.
Har nogen idéer til, hvordan jeg skal gøre det? Stærkt stålbånd kunne gå at få rundt, findes der sådanne? Eller findes bedre idéer? Er det risikabelt at bore et hul til en bolt i midten af limtræsbjælken?
Se billede.
Vi har en ophængning af et klædeskab hvis ene hjørne går ud over entréhallen, og der er det en limtræsbjælke (90x315), der spænder over en åbning på ca. 4 m, som det "hænger" i. Derefter er det en stolpe af limtræ, 90x90, fastgjort med sømplader på begge sider af limtræsbjælken ned mod bjælkelaget, hvor nogle kraftigere skruer er trukket gennem bjælkelagets reglar ind i stolpen.
Jeg har ikke konstruktionstegningen ved hånden, men sømpladerne er fastgjort med ankarskruv, jeg tror, der er 8-10 stk. i bjælken og lige så mange i stolpen. Skruerne i bjælkelagets regel ind i stolpen tror jeg er 6 stk. 6x80, typisk fransk træskrue, men selvborende "moderne" varianter.
I dit tilfælde ville jeg absolut tro, at det fungerer med sømplade på hver side af nokens bjælke og også i underlæggeren. Stolpe af limtræ eller skruesamlede reglar.
Jeg har ikke konstruktionstegningen ved hånden, men sømpladerne er fastgjort med ankarskruv, jeg tror, der er 8-10 stk. i bjælken og lige så mange i stolpen. Skruerne i bjælkelagets regel ind i stolpen tror jeg er 6 stk. 6x80, typisk fransk træskrue, men selvborende "moderne" varianter.
I dit tilfælde ville jeg absolut tro, at det fungerer med sømplade på hver side af nokens bjælke og også i underlæggeren. Stolpe af limtræ eller skruesamlede reglar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hej og velkommen til Byggahus forum!
Ja, sådan kan det ikke se ud. Det bliver meget vaklende. Det bedste, synes jeg, ville være en kraftig stålstang, gevindskåret i begge ender, som trækkes igennem både kipbjælken og altanbjælken. Hvis det ikke er muligt, kan du få fremstillet et U-formet stålbeslag, som du kan fæstne i kipbjælkens sider med et antal gennemgående bolte og derefter fastgøre den ovennævnte stålstang i dens bund. Hvis altanen er 2,5 m dyb, drejer det sig om en punktlast på ca. 11 kN (ca. 1100 kg), så der kræves ret solide redskaber. Sømplader og ankermaskinskrue er desværre utilstrækkelige. Sømplader bør i øvrigt ikke anvendes ved synlig montage. Jeg er ret sikker på, at kipbjælken tåler den punktlast, fordi den ikke kommer midt på, men det afhænger lidt af snezone.
Ja, sådan kan det ikke se ud. Det bliver meget vaklende. Det bedste, synes jeg, ville være en kraftig stålstang, gevindskåret i begge ender, som trækkes igennem både kipbjælken og altanbjælken. Hvis det ikke er muligt, kan du få fremstillet et U-formet stålbeslag, som du kan fæstne i kipbjælkens sider med et antal gennemgående bolte og derefter fastgøre den ovennævnte stålstang i dens bund. Hvis altanen er 2,5 m dyb, drejer det sig om en punktlast på ca. 11 kN (ca. 1100 kg), så der kræves ret solide redskaber. Sømplader og ankermaskinskrue er desværre utilstrækkelige. Sømplader bør i øvrigt ikke anvendes ved synlig montage. Jeg er ret sikker på, at kipbjælken tåler den punktlast, fordi den ikke kommer midt på, men det afhænger lidt af snezone.
Kig på ESSVE skrue ET-T til skjult montering af limträbalkar.
Din første idé er altså at bore direkte gennem tagets limträbalk (borhul på 630 mm), hvordan påvirker det styrken, tror du? Det er måske muligt, hvis jeg lykkes med at få møtrik og solid skive på oversiden.J justusandersson sagde:Hej och velkommen til Byggahus forum!
Ja, så kan det ikke se ud. Det bliver meget vaklende. Det bedste synes jeg ville have været en kraftig stålstang, gevind i begge ender, som trækkes gennem både nockbalk og balkongbalk. Hvis det ikke går, kan du lade fremstille et U-formet stålbeslag, som du kan fastgøre i nockbalkens sider med et antal gennemgående bolte og derefter fastgøre den ovennævnte stålstang i dens bund. Hvis balkongen er 2,5 m dyb, handler det om en punktlast på ca. 11 kN (ca. 1100 kg), så det kræver ret solide materialer. Sømplader og ankerskrue er desværre utilstrækkelige. Sømplader skal for øvrigt ikke anvendes ved synlig montage. Jeg er ret sikker på, at nockbalken tåler den punktlast, da den ikke kommer midt på, men det afhænger lidt af snezoner..
Jeg har også overvejet et u-formet stålbeslag på den måde, du beskriver, men så kommer det der med at bore direkte gennem limträet på tværs (115 mm), hvordan det egentlig påvirker limträets styrke...?
Loftets limträ bærer jo det meste, men der er behov for en aflastning i midten, og jeg er også sikker på, at tagets limträ holder (hvis det er uskadet da).
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Limtræs styrke påvirkes forskelligt afhængigt af, hvordan og hvor hulningen foretages. Et så begrænset hul som det, der er tale om her, langt fra bjælkens anlæg og midtpunkt, har ingen betydning. I forbindelse med store limtrækonstruktioner foretages ret omfattende hulninger. Hvis du går ind og kigger på Træinformations hjemmeside, kan du finde en del eksempler. Tidsskriftet "Træ", som udkommer regelmæssigt, er særligt læseværdigt, hvis man er interesseret i limtræ. At lave hullet, som jeg har beskrevet i mit første eksempel, er det absolut bedste med hensyn til styrke. Da får du en optimal belastning både af limtræ og stål. Stål er også det overlegen bedste materiale til at ophænge altanbjælken, da det er tale om en trækbelastning. Få hjælp af et mekanisk værksted, så skrueforbindelserne bliver rigtigt dimensionerede. Desuden kræves trykfordelende stålplader (ca. 100x100 mm) af kraftigt gods, så trykket mod limtræbjælkerne ikke bliver for højt.
Det lyder rimeligt, men skal ikke hullet til en bolt i så fald være i midten af limtræsbjælken for mindst svækkelse af bjælken?J justusandersson sagde:Limtræs styrke påvirkes forskelligt afhængigt af, hvordan og hvor udskæringerne foretages. Et så begrænset hul som det er tale om her, langt fra bjelkens støtte og midtpunkt, har ingen betydning. I forbindelse med store limtrækonstruktioner foretages der ret omfattende udskæringer. Hvis du går ind og kigger på Träinformations hjemmeside, kan du finde ret mange eksempler. Tidsskriftet "Trä", som udkommer regelmæssigt, er særligt læseværdigt, hvis man er interesseret i limtræ. At lave udskæringen, som jeg har beskrevet i mit første eksempel, er det absolut bedste fra et styrkesynspunkt. Så opnår du en optimal belastning både af limtræ og stål. Stål er også det langt bedste materiale til at hænge balkonen op med, da det handler om en trækbelastning. Få hjælp fra et mekanisk værksted, så skrueforbindelserne bliver korrekt dimensionerede. Desuden kræves trykfordelende stålplader (ca. 100x100 mm) af kraftigt materiale, så trykket mod limtræsbjelkernes overflade ikke bliver for højt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hullerne skal være vertikale og selvfølgelig i midten af begge bjælkerne. Sig til, hvis du ikke forstår, hvad jeg mener, så skal jeg tegne en figur.
Se på dette link til et hus, der var med i TV-programmet
Husdrömmar.
Hele etagen hænger i stålstænger, ligesom trappen.
https://www.byggahus.se/bergskuben-i-vastra-frolunda-husdrommar
Hele etagen hænger i stålstænger, ligesom trappen.
https://www.byggahus.se/bergskuben-i-vastra-frolunda-husdrommar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Fastsættelse af bærende bjælker, fransk træskrue/vognbolt
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Fästa loftsäng i gipsvägg
Inredning -
Hur många bärande pelare behövs vid loftbygge?
Tak & Vind -
Hvordan skal jeg sikkert fastgøre en trappe i loftet?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Fastgørelse af loft i tre vægge
Byggematerialer & Byggeteknologi