14,028 læst ·
7 svar
14k læst
7 svar
Fastgøre liggende 95x95 vinkelret mod væg?
Jeg har tænkt mig at bygge en gyngestativ med overliggeren som en 95x95 stolpe (jabo har fine beslag til nemt at fastgøre gynger og stolper). Min tanke er, at stativet skal stå vinkelret ud fra en af husets vægge og være fastgjort til denne, og altså ikke have nogle stolper på "vægsiden" men kun længst ude.
Spørgsmålet er så, hvordan man på den nemmeste og bedste måde gør fastgørelsen af overliggeren til husvæggen? Altså kortenden på 95x95 overliggeren mod husvæggen. Der findes jo ikke bjærkesko for 95x95, så vidt jeg ved?
Nogle tips? Måske fastgøre en 45xnoget på væggen, med udskæring et stykke for overliggeren som den kan hvile på/i? Eller tænker jeg forkert? Det gælder jo om, at denne fastgørelse bliver ordentligt stabil, når der skal gynges igennem.
/Egge
Spørgsmålet er så, hvordan man på den nemmeste og bedste måde gør fastgørelsen af overliggeren til husvæggen? Altså kortenden på 95x95 overliggeren mod husvæggen. Der findes jo ikke bjærkesko for 95x95, så vidt jeg ved?
Nogle tips? Måske fastgøre en 45xnoget på væggen, med udskæring et stykke for overliggeren som den kan hvile på/i? Eller tænker jeg forkert? Det gælder jo om, at denne fastgørelse bliver ordentligt stabil, når der skal gynges igennem.
/Egge
Hvad er det for en væg? Stolpefundamentet ville jeg bruge, hvis det var en panelvæg med solide regler indeni.
Jeg bor selv i et hus med pudset facade og letbetonvægge, hvor jeg ikke ville stole på 4 skruer lige ind i væggen.
Nu har du ikke spurgt om konstruktionen, men jeg ville have bygget stativet anderledes, hvilket jeg også gjorde, da det var aktuelt.
Vores gyngestativ havde stolperne hældende mod hinanden, så de danner en trekant, faldt dem halvt/halvt, hvor de mødtes og lagde overliggeren i korset. På jorden var stolperne fastgjort i en liggende 2"6, så de ikke kunne glide fra hinanden.
Nogle gyngende børn belaster overliggeren væsentligt med kræfter, der varierer fremad, nedad, bagud, hvilket stiller høje krav til 4 skruer, der skal tage op de laster lige ud.
Jeg bor selv i et hus med pudset facade og letbetonvægge, hvor jeg ikke ville stole på 4 skruer lige ind i væggen.
Nu har du ikke spurgt om konstruktionen, men jeg ville have bygget stativet anderledes, hvilket jeg også gjorde, da det var aktuelt.
Vores gyngestativ havde stolperne hældende mod hinanden, så de danner en trekant, faldt dem halvt/halvt, hvor de mødtes og lagde overliggeren i korset. På jorden var stolperne fastgjort i en liggende 2"6, så de ikke kunne glide fra hinanden.
Nogle gyngende børn belaster overliggeren væsentligt med kræfter, der varierer fremad, nedad, bagud, hvilket stiller høje krav til 4 skruer, der skal tage op de laster lige ud.
Væggen er solid panel på en 40'er villa med ordentligt med træ i rammen. Men jo, reglar bag panelet skal selvfølgelig kontrolleres grundigt.
Konstruktionen er præcis som du skriver tænkt at være med stolper i en trekant, med JABOS beslag øverst (jeg er bekvem af mig
) Se billeder. (målene er ikke skrevet i sten, så forslag fra erfarne stilladsbyggere modtages med taknemmelighed. Men tanken er, at den skal være lidt højere end normalt for at få mere sving (hvilket selvfølgelig kræver endnu mere af fastgørelsen forstår jeg))
Hvilken skrue til stolpefundamentet i væggen ville blive anbefalet?
Konstruktionen er præcis som du skriver tænkt at være med stolper i en trekant, med JABOS beslag øverst (jeg er bekvem af mig
Hvilken skrue til stolpefundamentet i væggen ville blive anbefalet?
Desværre har jeg jo ikke fået fingeren ud endnu
men tanken er at have benene ca. 2m ud fra væggen og have de to gynger fordelt på det. Jeg syntes, det burde fungere efter at have set på bredden af en almindelig Hörby-ramme. Derefter tænkte jeg, at overlæggeren stikker ud et stykke med et reb eller rebstige på. Måske bliver det gjort i ferien i stedet.
Jeg synes, det lyder som en meget dårlig idé at fastgøre gyngen i væggen. Ved at punktere de forskellige lag i væggen skaber du en risikokonstruktion. Overvej også, at du får dynamiske belastninger (gyngen svinger frem og tilbage) i skrueforbindelsen.
Klik her for at svare