1,331 læst ·
9 svar
1k læst
9 svar
Fastgøre klinkeplade på kakkelovn med silikone
Hej,
Jeg har en Kronspisen kakkelovn, hvor en plade på ovnens overside er løsnet. Efter at jeg fjernede fugen, løsner pladen sig hel (heldigvis), og nu skal den fastgøres igen, så ovnen derefter kan fuges om.
Kan jeg lime pladen tilbage med silikone og derefter fuge?
Kakkelovnen bruges meget, så det skal være en holdbar løsning.
Jeg har læst, at silikone skulle være en god måde at lime kakelplader på, men tænkte, jeg ville dobbeltchecke.
Jeg har en Kronspisen kakkelovn, hvor en plade på ovnens overside er løsnet. Efter at jeg fjernede fugen, løsner pladen sig hel (heldigvis), og nu skal den fastgøres igen, så ovnen derefter kan fuges om.
Kan jeg lime pladen tilbage med silikone og derefter fuge?
Jeg har læst, at silikone skulle være en god måde at lime kakelplader på, men tænkte, jeg ville dobbeltchecke.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Rygmarvsrefleksen er at sige, at du skal sætte dem med fliselim.
Silikone bruger jeg kun i badeværelse eller som fuge mellem køkkenbord og stænkskærm. Silikone er jo også en gene at få af osv.
Men så findes der jo forskellige slags, så du mener måske en silikonebaseret fliselim til høje temperaturer?
Silikone bruger jeg kun i badeværelse eller som fuge mellem køkkenbord og stænkskærm. Silikone er jo også en gene at få af osv.
Men så findes der jo forskellige slags, så du mener måske en silikonebaseret fliselim til høje temperaturer?
Jeg mener almindelig bygningssilikone. Det har jeg forstået er blevet brugt tidligere på ovnen, og de plader sidder godt fast.klaskarlsson sagde:
Rygmarvsrefleksen er at sige, at du skal sætte dem med fliseklæb.
Silikone bruger jeg kun på badeværelse eller som fuge mellem køkkenbænk og stænkskærm. Silikone er jo også noget bøvl at få af osv.
Men så er der jo forskellige sorter, så du mener måske en silikonebaseret fliseklæb til høje temperaturer?
Det er altså kun for at holde pladen fast, men som sagt bliver der fyret i ovnen, så den bliver varm!
Det er ikke metal men ler bag pladen. Det er en kakkelovn og ikke en brændeovn - men du har nok ret i at tjekke med en sælger af cronspis.N Niq sagde:
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Det lyder ikke korrekt.T turbo100 sagde:
Bygger man en kakkelovn rigtigt, så bruger man sandsynligvis mørtel, endnu mere sandsynligt hvis der er ler bagved.
Men kakellim til høje temperaturer fungerer sandsynligvis også.
Silikone fungerer måske i starten, men dels er det ikke sikkert, at det klarer varmen i længden (forskellige materialer kan udvide sig forskelligt fx) og så føles det bare utrolig forkert med silikone på en fin kakkelovn... :/
er det faktisk en ægte gammeldags kakkelovn med lera bagved? I så fald behøver du nok at tale med en kakkelovnsmager.T turbo100 sagde:
Er det ikke en mere moderne variant med støbte blokke som mures op og derefter limes kakler udenpå?
Er det en gammeldags kakkelovn af tegl og ler, så skal den kunne sættes op igen, og da skal man ikke bruge lim og cement og sådan noget, for så vil fliserne uundgåeligt gå i stykker den dag man skal sætte den op igen.
Kronspisen er vel et firma, der stadig findes, så i dit tilfælde ville jeg henvende mig til dem og spørge, hvordan du skal gøre. Om det er bygget som en klassisk kakkelovn eller på en anden måde. Har dog hørt, at mange "moderne kakkelovne" ikke er bygget som gamle og dermed er meget sværere at renovere. Måske holder de længere, hvem ved. Lige silikone eller byggelim har jeg dog svært ved at tro kan være det bedste til en ovn, der kan blive ret varm. Men bedst at spørge dem, der ved det.
Kronspisen er vel et firma, der stadig findes, så i dit tilfælde ville jeg henvende mig til dem og spørge, hvordan du skal gøre. Om det er bygget som en klassisk kakkelovn eller på en anden måde. Har dog hørt, at mange "moderne kakkelovne" ikke er bygget som gamle og dermed er meget sværere at renovere. Måske holder de længere, hvem ved. Lige silikone eller byggelim har jeg dog svært ved at tro kan være det bedste til en ovn, der kan blive ret varm. Men bedst at spørge dem, der ved det.
Brug en varmebestandig fliselim, f.eks. Weber Stone Fix eller Ardex X 77.T turbo100 sagde:Hej,
Jeg har en Kronspisen kakkelovn hvor en plade på ovnens overside er løsnet. Efter at jeg fjernede fugen, løsnet pladen hel (heldigvis) og nu skal den fæstnes igen for at ovnen derefter kan fuges om.
Kan jeg lime pladen tilbage med silikon og derefter fuge?
Jeg har læst at silikon skal være en god metode til at lime fliser, men tænkte at dobbelttjekke
Det er ikke en antik kakkelovn, du nævner, det er jo en Cronspisen. Typisk 1980'erne?
Ja, det er en mere moderne version, men ingen murildsted.V ValterP sagde:
Har talt med forskellige folk, og de fleste foreslår flisefix, men nogen sagde varmebestandig silikon (som jo er blevet brugt tidligere).
Jeg er lidt bekymret for, at flisefix fylder/byger mere end silikon, jeg kan ikke fjerne den gamle mørtel (det der altså er løsnet), så jeg hælder til at tage chancen med silikon... delvist fordi det er blevet brugt tidligere (trøst)
Klik her for at svare