Kælderen i vores gamle hus skal endelig have nogle døre i dørhullerne!
Jeg som tidligere har brugt karmeskrue når jeg har sat døre og vinduer hvor det er reglæet med træ undrer mig nu om man gør det samme blot med skrueplug i den støbte væg?

Ja, ligeså. Fikser karmen og bor derefter hullet til pluggen med karmen på plads, i med plug og karm skrue.

Karmskruvsborren den er vel allergisk overfor beton? Man må trixe lidt for at få plughullet på det rigtige sted?

Ja det er jo meget vigtigt, at du får hullet til pluggen centreret, og du skal selvfølgelig bruge bor til beton, ikke træboret du bruger til karmen...

Nej, jeg mener det, karmskruvsborren, eller det hedder jo egentlig borret, er jo kombineret af dels centréringsborr hvor karmskruv skal fæste i reglen og en 14 mm til hullet i karmen.

Ok, jeg forstår - har aldrig brugt en sådan, så jeg tænkte ikke i de baner. Almindelig træbor er fint nok til mig....:)

Svaret er vel dog det samme.

jeg ville have skruet træreglar fast rundt om i hullet først. og derefter fæstnet vinduet i trærammen.

det er i det mindste standard ved nybyggeri.

Jeg plejer at bruge karmhylsor. Skru hylsorna i karmen, fixér karmen og brug en smal pen til at markere hullerne. Fjern karmen, bor alle hullerne på én gang, sæt i pluggarne, genmonter karmen og skru fast.

simon_isacsson sagde:
jeg ville have skruet træregler fast rundt om i hullet først. og så fastgjort vinduet i trærammen.

det er i det mindste standard ved nybyggeri.
Det går jo godt, hvis man kan bestemme størrelsen på dørhullet (som ved nybyggeri). Ellers bliver døren jo meget smal at gå igennem sammenlignet med, hvad den ellers kunne have været.

Fugeskum??

sidder som fanden.

mål ind karmen med døren i - plus at du skal have afstandsstykker mellem dørblad og karm - ellers presser skummet karmen sammen, så døren ikke kan åbnes.

/per

Snickar-Urban sagde:
Jeg plejer at bruge karmhylsor. Skru dem i karmen, fixér karmen, og brug en smal blyant til at markere hullerne. Fjern karmen, bor alle hullerne på én gang, sæt pluggerne i, genmonter karmen, og skru fast.
Eller lad karmen blive siddende, bor med 6mm betonbor gennem hylsan og i med en beton/tegleskrue.

verktygsgurun sagde:
Eller lad karmen blive siddende, bor med 6mm betonbor gennem hylsen og i med en beton/tegleskrue.
Strålende - havde jeg ikke tænkt på!

1 undlad at bore ud hullerne i karmen!
2 sæt karmen sammen
3 stil karmen på plads, præcis der hvor du vil have den. Fikser med kiler
4 Mål ind at karmen sidder lige med et rigtig godt (=dyrt) vaterpas, gerne en retstige
5 kontroller at diagonalerne i karmen er lige
6 Monter en lille, lang bor i borehammeren
7 Med karmen som "jigg" bor huller i betonen
8 Bor hullerne op i betonen med et større betonbor
9 Monter karmen med en form for karmfiksering, der er lidt at vælge imellem hos byggemarkederne. Vælg det, som du synes passer bedst til din situation

• Synes
HH
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.