Kælderen i vores gamle hus skal endelig have nogle døre i dørhullerne!
Jeg som tidligere har brugt karmeskrue når jeg har sat døre og vinduer hvor det er reglæet med træ undrer mig nu om man gør det samme blot med skrueplug i den støbte væg?
Jeg som tidligere har brugt karmeskrue når jeg har sat døre og vinduer hvor det er reglæet med træ undrer mig nu om man gør det samme blot med skrueplug i den støbte væg?
Medlem
· Stockholms län
· 221 indlæg
jeg ville have skruet træreglar fast rundt om i hullet først. og derefter fæstnet vinduet i trærammen.
det er i det mindste standard ved nybyggeri.
det er i det mindste standard ved nybyggeri.
Medlem
· Västerbotten
· 309 indlæg
Jeg plejer at bruge karmhylsor. Skru hylsorna i karmen, fixér karmen og brug en smal pen til at markere hullerne. Fjern karmen, bor alle hullerne på én gang, sæt i pluggarne, genmonter karmen og skru fast.
Det går jo godt, hvis man kan bestemme størrelsen på dørhullet (som ved nybyggeri). Ellers bliver døren jo meget smal at gå igennem sammenlignet med, hvad den ellers kunne have været.simon_isacsson sagde:
Fugeskum??
sidder som fanden.
mål ind karmen med døren i - plus at du skal have afstandsstykker mellem dørblad og karm - ellers presser skummet karmen sammen, så døren ikke kan åbnes.
/per
sidder som fanden.
mål ind karmen med døren i - plus at du skal have afstandsstykker mellem dørblad og karm - ellers presser skummet karmen sammen, så døren ikke kan åbnes.
/per
Eller lad karmen blive siddende, bor med 6mm betonbor gennem hylsan og i med en beton/tegleskrue.Snickar-Urban sagde:
Strålende - havde jeg ikke tænkt på!verktygsgurun sagde:
1 undlad at bore ud hullerne i karmen!
2 sæt karmen sammen
3 stil karmen på plads, præcis der hvor du vil have den. Fikser med kiler
4 Mål ind at karmen sidder lige med et rigtig godt (=dyrt) vaterpas, gerne en retstige
5 kontroller at diagonalerne i karmen er lige
6 Monter en lille, lang bor i borehammeren
7 Med karmen som "jigg" bor huller i betonen
8 Bor hullerne op i betonen med et større betonbor
9 Monter karmen med en form for karmfiksering, der er lidt at vælge imellem hos byggemarkederne. Vælg det, som du synes passer bedst til din situation
Klik her for at svare