Hej!

Jeg overvejer at købe en hængestol til stuen, som jeg tænkte at fastgøre med en passende krog i betonen i loftet. Hvilken slags fastgørelse er mest passende til dette? Er 4 nylonplug, f.eks. Fischer SX-10, nok, eller bør jeg bruge en form for ekspanderbolt i stedet? Fastgørelsen bør kunne tåle en "træk-ud-kraft" på 150kg.

Tak så meget på forhånd!

Senest redigeret:
Stop!

Vi tager det lidt roligt, inden forslagene kommer ind om, hvilke fastgørelser der er passende.

At hænge en gynge, stol, hængekøje eller børnegynge op i et betontag kræver mere viden om, hvor god stand taget/betonen er i.

At bore og sætte en nylonpløk i fungerer som en kile, man får revner i loftet, omkring hullet dannes små revner...... Ingen god løsning!

Jeg håber, at ingen giver råd udover, at du ikke bør, ikke bør betyder, at det skal ses på stedet, hvordan dit tag er, før du overhovedet skal overveje at fastgøre det i loftet.

Jeg tænker kun på din sikkerhed.

Det er muligt at fastgøre i beton, bevægelsen er problemet, sidebevægelserne.

Med venlig hilsen P-A

• Synes
Cell
  • Laddar…
Tak for indlægget. Jeg er blot en lægmand, når det kommer til sådan noget. Jeg må simpelthen bede nogen tage et kig og inspicere taget først. Jeg tænkte på at fastgøre en krog, der har en form for drejetap for at aflaste taget lidt i netop sideretningerne. Men antager, at en krog med drejetap alligevel vil belaste taget i bevægelserne?

R
Hvad har du ovenpå, en lejlighed? Hvor gammelt hus? Hvælvingerne plejer at være min 20 cm

• Synes
Cell
  • Laddar…
Ovenfor er naboens stue. En lejlighed i et hus, som jeg vil gætte er bygget i 60'erne cirka.

R
Går nok godt at fastgøre i loftet, men der er mere at tænke på, EL-rør som er indstøbt i valvet for din LGH
Lidt tricky at se som lægmand hvordan de går

• Synes
Pagno
  • Laddar…
Jeg har målt med en detektor efter rør og har ikke fundet nogen der, men tør nok ikke kun stole på den. Jeg må nok bede en fagmand tage et kig, som kan lave en mere korrekt vurdering af mit loft, inden jeg tager borehammeren frem. Mange tak for jeres svar!

• Synes
Pagno
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.