Jeg skal have brystpanel i en hall, men ca. 80 cm af den ene væg er skorstenens mur. Hvordan skal jeg fastgøre panelet til den?
Jeg overvejede først at sætte 2 liggende lægter som jeg borer og plugger fast, men så bygger det for meget ud.
Kan man lime det op på en eller anden måde?

MVH Anders
 
abel48 sagde:
Skal have brystpanel i en hall, men ca 80cm af den ene væg er skorstenens mur. Hvordan skal jeg fastgøre panelet i den?
Tænkte først at sætte 2 liggende regler som jeg borer og plugger fast, men så bygger det ud for meget.
Kan man lime det op på en eller anden måde?

MVH Anders
Måske kan du gøre sådan her:
fastgør et spiklægte 25x38 med skrue og plug eller spikplugg (hurtigere)
Oven over det øverste spiklægte sætter du fast 11 mm OSB på samme måde. Oven på OSB skruer du 13 mm gips. Så er du i niveau igen, så nær som på 1 mm. Man kan måske bygge lidt med grålumppapp eller underlagspapp indtil det bliver præcist, hvis det skulle være vigtigt.
For øvrigt kan det lade sig gøre at lime med sättlim, men det føles ikke godt for mig i hvert fald.
 
jo det ville jo være en måde, men vil ikke have, at det bygger for meget ud. Kender du noget sättlim, der er godt? Det værste er jo, hvis panelen er lidt skæv, så bliver det ikke let at lime...

MVH Anders
 
Sætlim findes i alle byggemarkeder. Tag et kendt fabrikat, så kan det ikke gå galt. Jeg har en anden idé: Hvis du sætter dyvler og skruer brystlisten, og gør det samme med fodpanelet, men her med en afstand der har samme tykkelse som panelet og ca. 2 cm lavere end soklen. Så er det bare at skubbe panelet ind fra siden. Jeg har ikke prøvet det, men det burde fungere, hvis man har tørt panel fra starten. Hvad tror du?
 
Hvad mener du med mur? Er det skorsten, så må du ikke klæde den. Skorstensfejeren bør du nok tale med først, så du slipper evt. demontering senere!
 
Brændbart materiel må aldrig komme nærmere end 10 cm til en skorsten.
 
jo det er en skorstens mur, men røgkanalen går på den anden side af muren. Så der hvor jeg har tænkt at sætte panel bliver det jo aldrig varmt.

Jeg kan ikke skrue panelet ind fra siden da der er vægge på begge sider. Men det måske går at trække panelet ovenfra og låse fast med bryst listen.

MVH Anders
 
abel48 sagde:
jo det är en skorstens mur, men rökkanalen går på andra sidan muren. Så där jeg har tænkt sætte panel bliver det jo aldrig varmt.

Jeg kan ikke skrue panelet ind fra siden da det er vægge på begge sider. Men det måske går at træde panelet ovenfra og låse fast med bryst listen.

MVH Anders
Ja, det var nok en bedre idé! Så kan du jo sætte lidt isolering bagved også, så panelet ikke skramler.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.