Hej!
Jeg tænkte på at arrangere et skrivebord og har nogle overvejelser om, hvordan det skal monteres korrekt.

Tanken er, at bordpladen ikke skal have nogen ben (hvis det er muligt) og altså sidde fast på væggen. Rummet ser ud som på billedet nedenfor, og det brune indmalede er altså bordpladen:
Planskitse med markeret område for planlagt vægmonteret skrivebord uden ben, i tilknytning til matplads og hall, total længde 2,48 m.

Jeg forestiller mig at sætte regler op langs med væggene på både langsiden og begge kortsider. Væggen er enkel gips, og reglarne er i stål, så det hælder mod ekspander ind i gipsen og forsøger at kompensere ved at have mange fastgørelser samt at få aflæsning fra sidevæggene.

Jeg forestiller mig en stavlimet bordplade, tænkt typisk samme som man ville have i et køkken. Den burde vel være stiv nok til 2,5 meter, eller har man stadig brug for at supplere med et ben på midten?
4400608A.jpg

Modtager gerne alle synspunkter, jeg er især nysgerrig på, om det overhovedet er muligt, eller om man bør tænke om på en eller anden måde, f.eks. ved at fastgøre i stålreglarne, supplere med et bordben på midten for ikke at få svaj, osv.

Tanken er at have skærm, computer, m.m. på skrivebordet, så belastningen udover bordpladen vil sandsynligvis være mindst 20 kg plus at man selvfølgelig skal kunne læne sig mod det.

Taknemmelig for svar!

EDIT: Det lykkedes mig at beskære billedet forkert, så man ikke ser længden på væggen, men den er altså 2,5 meter. Jeg tror, kortsiderne er omkring 40-60 cm.
 
Senest redigeret:
Sæt støttebjælkerne i stålreglarna så slipper du gipsudvidere. Dit længdemål for bordpladen er jo hemmeligt, men du må have et antal stålreglar at fæstne i. Med den længde på bordplade har du brug for støtte på midten. Et ben eller et vinklet støtte ned mod væggen, hvis du vil slippe for ben.
 
  • Synes
NiklasAlden
  • Laddar…
Tak for svaret, klodset af mig at beskære billedet sådan, men længden på langsiden er 2,55 meter.

Har forsøgt at google om at fastgøre i stålregler, har du nogle tips til, hvordan man gør det bedst? Det virker som om, der er delte meninger om, hvorvidt man bør bruge ekspansionsbolte i dem eller ej.
 
NiklasAlden NiklasAlden sagde:
fæste i stålreglar, nogle tips
en skarp træskrue fx gipsskrue til træ
 
AXS
Køb 70x22mm, fastgør dem som et U, så der er noget for pladen at hvile på på 3 af dens sider. Skru fast med træskruer/gipsskruer eller hvad du har hjemme i metalreglerne. Ønsker du mere støtte, kan du bruge en form for gipsekspansion/molly mellem reglerne. Afslut med at skrue bordpladen fast i reglerne.

For mere stabilitet kan du sætte en konsol eller to mod midten af pladen.
47920-konsol_bankskiva__eacdb02d-dbf6-498d-b020-a1c0f5f51119.jpg
 
J
Du skal finde reglarne tror jeg, tog "molly" for at fæste en håndklædeholder i enkel gips og det blev bare skidt. Forstår ikke hvordan man kan bygge med det, heldigvis er det det eneste sted vi har det i hele huset som jeg fandt... :D Et i 80'erne "fuldrenoveret" badeværelse. Ekstra irriterende når der er massive vægge 2 cm bag ved gipsen. :P :D
 
AXS
J JohanLun sagde:
Du måste finde reglarne tror jeg, tog "molly" for at fastgøre en håndklædeholder i enkeltgips, og det blev bare skidt. Forstår ikke hvordan man kan bygge med det, heldigvis er det det eneste sted vi har det i hele huset, som jeg fandt... :D Et på 80-erne "fuldrenoveret" bruserum. Ekstra irriterende når der er massive vægge 2cm bag gipsen. :p :D
Molly fungerer okay, hvis den har lidt større modhold end en håndklædeholder. Den kan ikke lide skrå belastning, med en regel fungerer det godt.
 
  • Synes
JohanLun
  • Laddar…
Fundet "vippankare" nu, og det ser jo perfekt ud. Det ser ud til at kunne bære betydeligt mere vægt end molly, og desuden er de lige, hvilket gør, at jeg kan fastgøre dem i reglarne, som er U-formede.

Det bliver nok en regel på kortsiderne og konsoller på langsiden.

Jeg må lægge et billede op, når det er færdigt.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.