og her er hvordan det ser ud fra den anden side (set fra under loftet). Bemærk dog, at det som er svejset mod den vertikale side hører til den gamle del som sad forkert og som de skar af.:
Svejsning på en lodret metaloverflade, del af gammel komponent skåret af. Set underfra fra loftet med betonvæg i baggrunden.

cpalm - angående skrue og plug, anvender man det sammen med kem-mix? Jeg har fået instruktioner fra byggkonsulenten om at jeg skal anvende kemisk anker, regnes skrue og plug - kombineret med kem-mix - som det?

så jeg fik ikke med billedet af min borst og blåsmojäng, her er de:
Børste og luftblæseværktøj ligger på en hvid overflade.

Hvem har anbefalet m10 bolt, lyder spinkelt i mine ører.

det var byggkonsulenten som anbefalede 4 stk. kemankar, 8 mm diameter, 3 tommer. Han virker meget kyndig...

Så er det ikke noget at bekymre sig om selv er jeg en af dem, der overdimesionerer kopiøst:D

C
Med stående mente jeg, at jeg havde lagt bjælken på "højkant", bjælken tåler mere belastning sådan.
Nej, jeg mente skruer og plug i stedet for det kemiske anker.
Forstår ikke rigtig billedet, der viser, hvordan vinkeljernene er påsvejset.
Vedrørende dimensionering, tjek her: http://www.fischersverige.se/PortalData/10/Resources/fischer_se/pdf_dokument/M0006_ankarmassa.pdf
Ifølge tabellen må M10 belastes med en tværkraft på 8 kN, dvs. ca. 3 ton med 4 fastgørelsespunkter. Nu gælder dette godt nok beton, og hullerne har en minimumafstand, som jeg mistænker er underskredet. Men det burde være rigeligt(?)

Senest redigeret:
Va meget meninger! Jeg synes, det virker meget mærkeligt, at der sidder et beslag til siden?
Det tilføjer jo ikke så meget.
Hvorfor ikke et stykke med 4 huller ovenfor bjælken.

Beregningen var jo 4 kemiske ankre, ganske vist lidt svagere, men hvordan var de placeret i forhold til bjælken?

Protte

som jeg forstod instruktionerne skulle jeg sætte to vinkeljern med to kemankre i hver. At vinkeljernene skulle være i de retninger, de er placeret, går jeg ud fra, da de andre to sider støder op til loftet (som ikke kan flyttes for at skrue bolte fast i bjælken).
Jeg har besluttet mig for at dobbelttjekke med byggekonsulenten (men det føles lidt surt, da jeg havde planlagt at ordne dette i løbet af weekenden, så jeg kunne få fjernet stemplerne inden byggerne kommer på mandag (under loftet er der et badeværelse, der skal genopbygges. Det er ret lille, så stemplerne føles lidt i vejen, når der er flere personer, der skal arbejde i badeværelset :)

Jeg gjorde noget lignende, da jeg byggede min væghængte toilet. Jeg brugte ankermasse fra biltema og almindelig gevindstang, som blev skåret til den rette længde. Det har holdt godt, og det er trækbelastning, jeg har på disse bolte, så samme løsning burde være perfekt for dig, da du skal tage forskydningslast, hvilket er mere gunstigt.

C
Sikker på at det ikke var sådan bygningsingeniøren mente, når han talte om vinkeljern?
Et diagram viser en bærebjælke forbundet til en vinkel ved hjælp af svejsning, med etiketter for "Balk" og "Svetsfog".

nja, jeg er næsten sikker på, at han talte om to vinkeljern med to skruer i hver. At stålfirmaet valgte at fæstne vinkeljernet på indersiden af bjælken i stedet for på ydersiden... din tegning virker jo mere rimelig.
Må simpelthen lade bygge konsulenten kigge og komme med en udtalelse. Ser virkelig ikke frem til alternativet at igen skulle hejse bjælken ned og slæbe den ned ad trapperne og hen til stålfirmaet...
Din tegning var super pædagogisk :) (hvis jeg skal bede stålfirmaet om at lave det om, vil jeg nok tage din tegning med.
Hvis den nuværende løsning ikke duer, kan det være et alternativ at sætte et nyt vinkeljern og bore huller og skrue sammen også den del, der ligger an mod bjælken (i stedet for at svejse)? Så ville jeg ikke skulle flytte bjælken igen...

C
Har kigget lidt nærmere på dine billeder. Tolker jeg det korrekt, at det er en U-bjælke, der skal monteres omtrent sådan her?:
Diagram af en U-balk med røde pile, der viser belastningen og en blå markering på den ene side. Grønne pile angiver spænvidden.
Hvis bjælken er vendt på denne måde og de røde pile viser belastningen, vil den blive båret af den del af bjælken, jeg har markeret med blåt. Dvs. større delen af bjælken vil ikke bidrage så meget til bjælkens bæreevne. Tænker på, hvorfor man har valgt en bjælke med sådan et "bredde / højdeforhold"?

Uanset hvad, så er det, der afgør det, selvfølgelig spændvidden og hvor stor en last du lægger på bjælken. Har nogen beregnet dette? Et tip er at bede konsulenten lave en simpel tegning næste gang, så der ikke opstår nogen uklarheder.

Det er en L-formet bjælke, der sidder under og på ydersiden af loftet (som i denne ende "hænger i luften" - midten af loftet, som er ca. 2 m bredt, balancerer på en væg, som sandsynligvis primært bærer loftet). Formentlig er der ikke så stor belastning på kanterne, men bjælken skal, udover at sikre at kanten ikke bøjer ned, stabilisere den korrugerede plade, som er det nederste lag på loftet (der ligger efter hvad jeg kan se to lag krydsfiner, i alt 2 cm, og ovenpå det et tyndt gulv) - den korrugerede plade har ca. 5 cm mellem "toppe" og "dale". Det viste sig simpelthen at være mere kompliceret end jeg troede :) - det løser sig, men er lidt frustrerende, fordi jeg ville have bjælken på plads i weekenden for at kunne fjerne stemplerne (hvad hedder stämp egentlig i flertal?). Stort tak for al input! Værdsætter det virkelig!

Loftet blev bygget engang 93-95, og eftersom rigtigt meget andet i lejligheden (en indrettet kvist) er elendigt og ikke fagligt korrekt lavet, gælder det nok også loftet. Men det har aldrig føltes ustabilt, og jeg er ikke bekymret (det er lille og rummer stort set kun en seng).
Her er mit forsøg på at tegne, hvordan det ser ud:
Håndtegnet diagram af loftkonstruktion med label såsom "plywood", "korrugeret plade", og "bjælke". Målangivelser 8 og 100. Skitse af gulvlayout.

Jeg har nu også anskaffet gevindskruer:
Emballage til Fischer FTR M8 x 110 mm gängskruvar med installationsinstruktioner og tekniske specifikationer, herunder størrelse og moment.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.