Jeg er i gang med et nyt bjælkelag til køkkenet og skal fæstne bæringerne langs langsiderne i eksisterende rem, men er usikker på, hvad jeg skal bruge til at fæstne dem, store søm eller fransk skrue eller andet, og om jeg bør placere klodser under?
Jeg kan ikke placere bæringen på fundamentet, spørgsmålet er dels om jeg bør placere klodser mellem bæringen og fundamentet, eller om det er nok at fæstne den i eksisterende rem.
Under alle omstændigheder undrer jeg mig over, hvilket beslag der er praksis? 90mm snoet søm føles lidt spinkelt...
6" søm måske eller er det fransk skrue f.eks. 8*100 der gælder?
Jeg kan ikke placere bæringen på fundamentet, spørgsmålet er dels om jeg bør placere klodser mellem bæringen og fundamentet, eller om det er nok at fæstne den i eksisterende rem.
Under alle omstændigheder undrer jeg mig over, hvilket beslag der er praksis? 90mm snoet søm føles lidt spinkelt...
6" søm måske eller er det fransk skrue f.eks. 8*100 der gælder?
5" dvs 125 mm lidt skævt slået synes jeg bliver godt, hvis du vil sømme, ellers 120X6 mm skrue men sørg for at få ordentlig galvaniseret eller rustfri. Skrue er altid godt, når man har brug for at justere lidt efterfølgende 
Jeg justerede med 90 søm og gravede i morfars gamle sømkasse og fandt en solid bunke med finfine 5" søm. De bed godt, så nu begynder det at se ud som et bjælkelag.
Tak for rådet (og klodse under føltes ikke aktuelt efter et par 5" ;-)
Tak for rådet (og klodse under føltes ikke aktuelt efter et par 5" ;-)
Jeg ville alligevel have satset på en del klodser under bærelinjen, for at gøre det lidt stivere. Men at stå og slå 5-tommere udad kan betyde, at både syllen og muren giver efter. Bedre at bruge skruer, for der findes sådan nogle, eller de franske som du foreslår, men gå op i længde, ca. 125mm bliver godt. Men så skal du forbore, hvis du bruger de franske.
Træk i nogle Timberlok i stedet for franske skruer! Meget bedre.
90 $ for 250 stk. 4".:eek: Nej tak, selvom det er en god skrue.vedeldaren sagde:
Men tak for tips og input fra alle. Havde som sagt en kasse 5" galvaniserede trådspik, som jeg har slået i et sandsynligt nødvendigt antal af
Klik her for at svare