Tænkte bygge altan og har en overvejelse omkring bærbjælken.

Bærbjælken (120x95) skal skrues fast i grunden, som består af en slags letbeton. Det er en slags grå/blå sten, der er relativt porøs.

Er det nok at forbore regel/betonhulstenen, trykke f.eks. tec7 ind og så skrue i facadeplugs?

• Synes
Villa1949
  • Laddar…
Jeg ville have undladt at fastgøre den i fundamentet, jeg ville have lagt bærende bjælke 300-500 ud fra fundamentet.
Jeg ville have gravet justerbare stolper ned på alle stederne.

OT, når du skriver, at det er grå-blå letbeton, så går mine tanker på, at det er blåbeton, som kan afgive radon, hvor meget afhænger af, hvor i landet alunskiferen kommer fra, alunskiferen indeholder uran i forskellige mængder.

• Synes
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det er ikke blåbetong, har lavet radonundersøgelse og har intet i byggematerialet.

Har meget stenholdig jord, så jeg undgår gerne at grave for pæl. Nogle skal jeg naturligvis have, men jeg foretrækker at bruge en bærende bjælke mod fundamentet for at holde antallet af pæle nede.

Men hvad tænker I om tec7, det vil vel styrke pluggen en del?

Brug særlige plugs tilpasset til letbeton/leca.

Er bæringen virkelig 120x95? Det virker meget kraftigt..

Kør ankermasse og gevindstang, det er den stærkeste befæstning.

Tænkte tec7 fordi jeg havde det hjemme.

M m@nge sagde:
Tänkte tec7 eftersom jag hade det hemma.
Bliver desværre ikke bedre fordi du har det hjemme. ;)

Ankermasse er bedst, så ville jeg sige facadepløk i dette tilfælde. Uden lim. Bor en mm mindre hul end pløkken.
En facadepløk med 90 mm ekspansionsdel.

• Synes
m@nge
  • Laddar…
Jeg satte for nylig spærtræ på min grund af betonhulsten. Brugte essve facadeplug som var 10x160, fungerede godt indtil videre. Mit spærtræ var 45 tykt, så pluggen gik ind ca. 10 cm i væggen. Læg nogle stykker grundpapir som afstand mellem væg og regel ved hver fastgørelse for at få lidt luft bag reglen.

• Synes
m@nge
  • Laddar…
M m@nge sagde:
Tænkte bygge terrasse og har en overvejelse omkring bærelinjen.
Hvad du end gør, så sæt ikke bærelinjen tæt mod fundamentet, der vil samle sig skidt mellem bærelinje/fundament samt en del ovenpå. Perfekt grosted for at få rådnet træ. Bærelinjen skal sidde mindst 2 cm ud fra fundamentet, afstandsstykker laves passende med 45X95 som sættes på højkant mod fundamentet og olieres, så kan du spule rent med en vandslange måske hvert andet år.

For sent. Altanens bærbjælker har siddet i ca. 15 år, og intet er rådnet. Det jeg har gjort er at forlænge altanen.

Ved ikke hvordan det ser ud, men måske sidder den sene del under en udspringende tagfod. Bare for dig at glædes.

Nej tagfoden dækker ikke den inderste tralle med bærelinjen under. Men som sagt, det har siddet længe, og det føles stadig friskt.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.