Håber nogen kyndig kan hjælpe mig med dette. Jeg har surfet lidt rundt på forummet uden at finde den info, jeg har brug for.

Vi skal udvide huset med en forstue. Gravede et hul og lagde grus i, derefter skal vi støbe en sokkel og mure en torpargrunde.

Manden jeg lever med påstår, at vi IKKE skal fæstne nogen armeringsjern i den eksisterende bygning, men lade tilbygningen stå "frit" ved siden af. Dette lyder helt vanvittigt i mine ører, tager jeg fejl???

Han siger, at vi ikke skal armere det sammen, fordi tilbygningen ikke er lige så langt nede som resten af huset (kælder).

Taknemmelig for svar, så jeg kan sove roligere om natten :confused:
 
I
Din mand har helt ret. Man undgår i det længste at blande nyt og gammelt, hvis det er muligt at undgå.

For det første har huset sat sig færdigt gennem X antal år. Det gør en tilbygning ikke på kortere tid. Sammenføjes den med huset, risikerer I, at tilbygningen trækker det gamle hus i stykker ved sammenføjningen.

For det andet adskiller man tilbygningen af samme årsag fra den eksisterende bygning med en såkaldt generalsamling, og kun i de dele (især tagtilslutningen), hvor man ikke kan undgå at samle tilbygningen med den eksisterende bygning, laver man en leddet samling. Alt dette, for at tilbygningen kan bevæge sig frit uafhængig af den eksisterende bygning.

Der er alt for mange tilbygninger lavet, som ikke blot adskiller sig i niveau for fundamentet, men som også er sammenstøbt med den eksisterende bygning med betydelige sætningsrevner som slutresultat. Det spiller ingen rolle, at man har forsøgt med dyvler i fugen (som kun klarer horisontale kræfter) og lignende metoder. Det er ikke i den retning, den største fare for sætningsskader ligger. Det er vertikalt.

Laves tilbygningen med omhu og som fritstående/frakoblet fra huset, undgås det meste af sætningsskaderne i den eksisterende bygning. Men det er næsten aldrig muligt at undgå mindre revner indendørs. Derfor er en træliste i overgangen mellem nyt og eksisterende godt at have, så den let kan udskiftes efter 5-10 år, når de største sætningsskader er overstået. (Man plejer at regne med, at de er helt væk ved 93% kompression af undergrunden.)
______________________________
Byggaren
 
ok, tak så meget for dit hurtige svar!!!!!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.