Jeg skal fastgøre en 45x95 trykimprægneret stolpe i facaden (skal bygge et kortere plankeværk). Facaden består af loftpanel. Kan jeg fastgøre den direkte i facaden, eller bør jeg finde et sted, hvor der er en regel? Hvilken type skrue (dimension?) er passende?

Mvh, Per

Leder efter sted hvor reglarne findes i facaden. (burde være ret enkelt hvis du ser hvor sømhovedene "lyser" igennem malingen. Sidder nok med cc 60cm i højde?)

Dimension på skrue afhænger af hvilken belastning du skal have..
Fransk skrue/bolt af en eller anden form, enten 8, 10mm tyk og så at den når gennem din 45mm regel + evt. låg 22mm + panel 22mm og ind i reglen bagved..

Forbor gerne i panelet, så risikerer du ikke at det sprækker når du trækker i bolten.

Mvh
Thomas

Tag også en (flad) træbor og bor gennem halvdelen af stolpen, så slipper du for at have så lange skruer. 16-20mm kan være passende, så får du plads til en hylse at stramme med. Vinkl gerne lidt lidt lidt opad, så der ikke står vand i hullet.

Hvorfor bøvle? Behøver ikke lede efter nogen spærregler. Fungerer helt udmærket at skrue i panelen. Behøves ingen monsterskruer heller. Skal jo bare holde, så plankeværket ikke skal blæse omkuld.

MVH Byggarebo

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.