Hej,

Jeg skal hænge et par romerske ringe op i loftet derhjemme. Ringene skal ikke hænge der permanent, men kun når de bruges, så installationen skal være så usynlig som muligt, men samtidig holdbar og sikker. Det er af stor betydning at få så høj WAF (*) som muligt :-)

* Wife Acceptance Factor

Loftet er af beton, standard i lejligheder fra 60'erne. Jeg har allerede testet at hænge ringene op et sted, hvor de ikke skal hænge, for at teste holdbarheden. Min konklusion er, at det er nok med en solid skrue per beslag/ring. Jeg har boret et 10 mm hul med en passende dyvel, og det sidder fast som et søm! Jeg tænker på sådan en skrue:

En hånd holder en stor metalskrue med sekskantet hoved, klar til at blive brugt til montering i betonloft.

Allerhelst vil jeg gerne montere en indvendig gevind i loftet pr. ring, så jeg let kan skrue en tilsvarende gevindbolt i og ud, men jeg har ikke haft succes med at finde et sådant produkt. Så det er nok mest sandsynligt, at jeg borer, plugger og skruer en solid skrue med sekskantet hoved fast, som vil stikke ud et par mm fra loftet. Måske bliver den malet hvid for at opnå højeste æstetiske udseende.

Spørgsmålet er, hvordan man så fastgør ringene, eller rettere remmene som ringene hænger i, til skruens hoved på den bedste måde. Hvis der kan købes noget, der ikke er for dyrt og som holder, er det at foretrække, men jeg kan også tænke mig at lave noget selv. Min hovedidé lige nu er at skære, bore eller file en slids ud af et solidt vinkeljern, som tillader mig at skubbe jernet under skruehovedet. Type:

Romersk ringmontering med rødt vinkeljern og bolt på grøn plade, designet til nem installation i betonloft. Blåt pil viser bevægelsesretning.

I hullerne på siderne fastgør man ringene med en karabinhage.

Kom også i tanke om, at man måske kan modificere et eksisterende beslag, for eksempel et surringsbeslag, og lave en lignende slids:

Metalfæste med to skruehuller og en buet krog på en hvid baggrund, bruges til ophængning i loft. Røde linjer indikerer mulige modifikationer.

Man påvirker selvfølgelig holdbarheden noget, men hvis der er tilstrækkeligt med materiale, holder det nok.

En anden løsning er at finde en måde at fastgøre en stålwire, som jeg derefter hænger remmene til ringene i. Problemet er, at det skal være en løsning, som er sikker, men som samtidig kan monteres og demonteres let og hurtigt.

Så for at opsummere:

- Sikker og holdbar
- Høj WAF
- Enkel og hurtig montering/demontering af beslaget, når skruerne først sidder i loftet (helst uden værktøj)

Flere idéer?

Tak!

/Mathias

Er det muligt at i stedet for din idé montere to kroge/øjer og have karabin for at fastgøre ringene? Føles både sikrere og mere praktisk samtidig med, at den visuelle påvirkning ikke er så meget større. Især hvis du maler krogene i loftfarven.

• Synes
Nötegårdsgubben og 1 anden
  • Laddar…
Ekspanderbolt og løfteøje.

• Synes
Dilato og 2 andre
  • Laddar…
Slaganker er det du leder efter, hvis du vil have en gevind i loftet

• Synes
richardtenggren og 2 andre
  • Laddar…
tensiden tensiden sagde:
Er det muligt at i stedet for din idé montere to kroge/øjer og have karabinhage for at fastgøre ringene? Føles både sikrere og nemmere samtidig med, at den visuelle påvirkning ikke er så meget større. Især hvis du maler krogene i loftfarven.
Det er muligt, men reducerer WAF :-) Jeg har det sådan på det sted i lejligheden, hvor jeg har testet, men hvor det er lidt for trangt til at kunne arbejde godt med ringe.

plåtrickard plåtrickard sagde:
Slagankare er det du leder efter, hvis du vil have en gevind i loftet
Tak! Termen har google't på, det ved jeg, men har ikke sejlet op som en kandidat af en eller anden grund. Jeg tager et kig igen...

D Daniel 109 sagde:
Expanderbult och lyftögla.
Tak! Så bliver der en synlig øje i loftet, ikke?

tommib
Jeg slår også et slag for netop slagankre. Vælg dimension M12 og skru i løfteøjer der, når ringene skal bruges.

En observation er, at ringene, især ved leg af børn, kan skabe en rotationel belastning, hvilket kunne få løfteøjerne til at skrue ud.

Edit: M10 burde være tilstrækkeligt uden problemer. Essves variant kan klare 450 kg trækbelastning i usprækket beton.

• Synes
Mathias Dahl
  • Laddar…
tommib tommib sagde:
Jeg slår også et slag for netop slaganker. Brug dimension M12 og skru løfteøjer i, når ringene skal bruges.

Et obs punkt er, at ringene, især ved leg af børn, kan skabe en rotatorisk belastning, som kunne få løfteøjerne til at skrue sig ud.
God observation, tak! En variant som løser det er, at det som skrues på og af er en eller anden form for skinne/regl/stang, der går mellem begge befæstelser i loftet. I denne...tingest sidder så de to øjer.

Jeg kiggede lidt på slaganker igen, og de ser faktisk lovende ud. Måske har jeg sluppet den variant, da det kræver specialværktøj, og jeg hader at købe (dyre) specialværktøjer, som jeg kun bruger én gang. Men det var ikke så dyrt, kunne jeg se nu, og spørgsmålet er, om man ikke kan slå med hvad som helst, der har den rigtige dimension...

Der findes betonskruer, der fungerer uden plug.
Dog er det nødvendigt med et "knack" og skrue dem ind.

• Synes
vanpire
  • Laddar…
Mathias Dahl Mathias Dahl sagde:
Hej,

Jeg skal hænge et par romerske ringe i loftet derhjemme. Ringene skal ikke hænge der altid, kun når de bruges, så installationen skal være så usynlig som mulig, men samtidig holdbar og sikker. Det er af stor betydning at få så høj WAF (*) som muligt :)

* Wife Acceptance Factor

Loftet er af beton, standard i lejligheder fra 60'erne. Jeg har allerede testet at hænge ringene op et sted, hvor de ikke skal hænge, for at teste holdbarheden. Min konklusion er, at det er tilstrækkeligt med en solid skrue pr. beslag/ring. Jeg har boret et 10 mm hul med en passende pløk, og det sidder fast! Jeg forestiller mig en sådan skrue:

[billede]

Allerhelst ville jeg montere en indvendig gevind i loftet, pr. ring, så jeg nemt kan skrue en tilsvarende gevindbolt ind og ud, men jeg har ikke fundet et sådant produkt. Så det ender nok med, at jeg borer, pløkker og skruer en solid skrue med sekskanthoved, der vil stikke et par mm ud fra loftet. Måske males den hvid for højst mulige æstetik.

Spørgsmålet er, hvordan man så bedst fastgør ringene, eller snarere remmene som ringene hænger i, i skruehovedet. Hvis det er muligt at købe noget, der ikke er for dyrt, og som holder, er det at foretrække, men jeg kan også overveje at lave noget selv. Min hovedtanke lige nu er at skære, bore eller file en slids i et solidt vinkeljern, der tillader mig at skubbe jernet under skruehovedet. Typisk:

[billede]

I hullerne på siderne fastgøres ringene med en karabinhage.

Jeg kom også i tanke om, at man måske kan tilpasse et eksisterende beslag, for eksempel et surrefæste, og skabe en lignende slids:

[billede]

Man påvirker selvfølgelig holdbarheden ret meget, men hvis der er nok gods, holder det nok.

En anden mulighed er at finde en måde at få monteret en stålwire på, som jeg derefter hænger remmene til ringene i. Problemet er, at det skal være en løsning, der er sikker, men som samtidig kan monteres og nedtages let og hurtigt.

Så for at opsummere:

- Sikkert og holdbart
- Højt WAF
- Enkel og hurtig montering/demontering af beslaget, når skruerne først sidder i loftet (helst uden værktøj)

Flere ideer?

Tak!

/Mathias
Billedet med de røde løfteører, skub en ind fra hver side og sørg for, at den flade del med hullet glider ind mod hinanden (drej dem 90 grader), så låser de hinanden, når du sætter en bolt eller en karabinhage i, og det eneste du behøver er de hvidmalede skruer i loftet

• Elsker
  • Synes
JP500 og 1 anden
  • Laddar…
Eller skub ind en fra hver side og pres dem sammen, så de passer på samme måde

• Synes
Mathias Dahl
  • Laddar…
Mathias Dahl Mathias Dahl sagde:
Tak! Så blir det en synlig løkke i loftet, ikke?
Ja, det bliver kun løkken, der ses. Jeg gjorde sådan for at sætte en gynge op i et rum.

• Synes
Mathias Dahl og 1 anden
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola sagde:
Billedet med de røde løfteøjne, skub en sådan ind fra hver side og sørg for, at den plane del med hullet glider ind mod hinanden (drej dem 90 grader), så låser de hinanden, når du sætter en bolt eller en karabinhage i, og det eneste du behøver er de hvidmalede skruer i loftet
Brilliant! :-D

Og for dem, der ikke fatter lige så hurtigt som mig:

Rød 3D-model af en konstruktion på en grøn platform, med to lodrette stykker med huller, på ternet baggrund.

Det må blive en alvorlig snak med fruen i morgen :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.