Jeg skal snart i gang med at bygge et nyt fårehus, det skal være 4x4 meter og for det meste konstrueret i 45x95 byggeregler, det skal stå på piller som jeg borer ned ca 1m, mellem pillerne vil en 100x200 imprægneret regel ligge. Indvendigt skal det delvis beklædes med mineritplader (for at gøre det nemmere at rengøre), udvendigt beklædes det med stående panel, og taget skal dækkes med korrugeret plade. Jeg har nogle overvejelser om, hvorvidt det vil holde eller ikke, det er reglert cc60 og også skråafstivere vil blive forsænket ind (halvt i halvt) samt kortlægning på midten for at afstive pladerne. Tagstolens ramme er bygget med 45x120 byggeregler og indeni et w-værk med 45x70 byggeregler, samt et lille stykke afskåret 45x220 ved tagfoden, taghældning 35 grader, placeret med 1 m mellemrum, der vil kun være lægter på tagstolene og derefter pladerne. Jeg bor i Stockholm og fårehuset vil stå i en jordet overflade men længere ned sandet bakke. Vil huset klare alle teleløsninger og tunge snesomme?
Jeg tror på konstruktionen. Vi har valgt at beklæde indervægge med farmarskivor. Ser ud som formplyfa, det bliver meget let at holde rent. Afhængig af hvor høj en seng du forventer at strø op, kan 120 op måske være nok. Så klarer du dig med cirka 6 skiver.
Dyr er dyr, og det er ikke sjovt, hvis nybyggeriet bliver et beskidt og grimt skur efter et halvt år. Det samme gælder egentlig på ydersiden. Falurödfärg og du får rosa fine får. Måske noget at tænke på... ydersiden er jo lidt sværere, da det også skal se fint ud. Måske eltråd...
Hvad koster de her farmors plader? Havde tænkt at beskytte syllen og samtidig væggene med mineritplade ca 1m op, men hvis farmorspladen er lige så god og måske billigere, så er det et alternativ tænkte lade panelet (lock panel 22x120) blive vejrgråt og fint, så ingen rødfarve eller tjære
Er nok samme penge som formplyfa
Koster jo en slant. Hornløse får? Mimeriten kunne man sige er skrøbeligere. Men hvad ved jeg... tror det bliver en god bygning. Fårene bliver garanteret tilfredse
Jeg fyldte op med sant og sten (morän materialet som blev tilbage fra udgravningen) og har nu en halm strøelse, man vil bevare jordkontakten så halmstrøelsen varmer op jorden og dyrene. Derefter for at gøre rent kører jeg bare ind med traktoren og gaflerne og muger ud.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.