Skal støbe betonplade til udekøkkenet med tilhørende grill.
80 cm dyb, 3 meter lang, i to dele. Ovenpå den ene del skal jeg mure ildfast tegl, hvor der skal være en muret grill. Den anden halvdel bliver arbejdsområde med indstøbt håndvask.
Overvejer altså om man skal have et fald på pladen. Hvis det regner ind på det liggende ildfaste tegl, føles det som en risiko for, at mørtlen kan suge vand og fryse -> sprække teglet. Den risiko mindskes måske med et fald (foran selvfølgelig). På den anden halvdel er der kun betonpladen og håndvask, men liggende vand er måske heller ikke optimalt ift. isdannelse osv. på en overflade, man gerne vil have så glat som muligt.
Problemet med at støbe fald er, at det selvfølgelig er lidt mere besværligt at få vandret muring af grillen ovenpå (selvfølgelig, man burde kunne udjævne med mørtel under det første lag tegl/leca), og f.eks. vandhanen ønsker man jo lodret, også håndvasken kan jo være dumt ikke at have i vater = risiko for stående vand osv.
Sender med et billede fra nettet af en lignende bænk, så man ser omtrent, hvordan det skal se ud.
Vi har ingen hældning på bordpladerne, nu har vi ganske vist kun haft en vinter endnu, men jeg har meget svært ved at tro, at det skulle være et problem for selve bordpladen. Hvad angår de ildfaste teglsten, ved jeg desværre ikke.
Ok, ja, måske overdriver jeg risikoen for frostsprængninger/"kratere" på bordpladen. Og spørgsmålet er, om f.eks. 1% hældning ville hjælpe alligevel. Jeg støber jo bordpladen i formplyfa og vender pladen, når den er hærdet færdig, så glat bliver den i hvert fald.
Ja, jeg gjorde det samme og brugte expanderbeton, overfladen blev rigtig god. Der står vand på den, men beton tåler det. Sne og is bliver alligevel liggende på pladen uanset hældning eller ej.
Ok, lyder godt, og selvfølgelig som du siger, sneen bliver liggende uanset hvad. Derimod mættes betonen med vand mere ved regn, hvis det er helt fladt selvfølgelig. Men det burde være roligt...
Støbte en absolut plan plade til udedelen til min varmepumpe for 7 år siden. Pumpen drypper konstant vand på pladen under hele varmesæsonen. Kan ikke se, at der er sket noget som helst med overfladen på pladen efter 7 år. Så beton tåler bestemt vand og frostgrader.
Ok, så er man overbevist
Dropper fallet på pladen til grilldelen også. Der kan jeg desuden nemt hænge en plyfaskiva for om vinteren for at forhindre, at det sneer ind på grillen, hvis man skulle ønske det.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.