Hej
Jeg har en stående lockläkt facade, som jeg gætter er 20-25 år gammel - ingen alder for en velholdt facade. Denne er dog ikke olieret eller grundet fra starten, desuden er halvdel af huset sandsynligvis malet med oliefarve og den anden halvdel med plastfarve. Træet er så revnet nederst, og dele af facaden har suget fugt fra pladen, der deler plankerne mellem etage 1 og 2, og er dermed helt ødelagt ca. 25 cm op.
Store dele af facaden er altså egentlig ikke skadede endnu, men eftersom de ikke har været grundmalede, tror jeg ikke rigtig på træet længere.
Er der noget andet at gøre end at skifte facade???
Jeg har en stående lockläkt facade, som jeg gætter er 20-25 år gammel - ingen alder for en velholdt facade. Denne er dog ikke olieret eller grundet fra starten, desuden er halvdel af huset sandsynligvis malet med oliefarve og den anden halvdel med plastfarve. Træet er så revnet nederst, og dele af facaden har suget fugt fra pladen, der deler plankerne mellem etage 1 og 2, og er dermed helt ødelagt ca. 25 cm op.
Store dele af facaden er altså egentlig ikke skadede endnu, men eftersom de ikke har været grundmalede, tror jeg ikke rigtig på træet længere.
Er der noget andet at gøre end at skifte facade???
Det afhænger jo af, hvor stor en del af brædderne der er beskadigede i nederste kant. Størst risiko er der for de brædder, der er malet med plastfarve, disse skal jo altid olieres/grunderes først. De, der er malet med oliefarve, kan klare sig uden forbehandling, men det er klart, at det jo ikke er så godt. Har du en side, over- eller underside, der ser god ud, så kan du måske kun skifte de beskadigede der, har du en væg, hvor mere end 25%? er beskadiget, så er det måske bedre at skifte alt. Der findes farve nu, f.eks. Tinova VX, som du kan bruge på både plastmaling og oliemaling, jeg er selv begyndt at bruge den, da jeg har omtrent det samme, at visse dele er i olie og visse med plast.
Tinova VX kommer fra Nordsjö.
Klik her for at svare