Jeg er ret træt af, at næsten alle svenske småhuse har beklædningspanel. Til den mere moderne, stramme arkitektur på nybyggede småhuse passer det bedre med en glattere facade, og derfor passer de så godt med en pudset facade.
Nu overvejer jeg, om det ikke kunne være ret flot med stående fer-og-not brædder. Så får man et glattere indtryk med kun en lille sprække mellem hvert bræt. Mit spørgsmål er, om der findes egnede brædder til dette? Det duer jo ikke med 13x95 råspont på facaden. Findes der fer-og-not i 22x120? En anden overvejelse er, om der er risiko for, at fjer og not vil revne.
Nogle gamle huse er bygget af fer-og-not 2x5 tommer, men det er lidt overkill at have som facadebrædder.
Jeg har også overvejet almindelige uspundne brædder kant til kant, omtrent som på en lade. Der må vel være et par mm sprække for træets bevægelser, og så er der risiko for, at der kommer fugt ind, hvis der kommer slagregn på væggen. Hvis man har udendørs gips eller OSB bag panelen, tror I, det vil tage skade?
Er der nogen, der har synspunkter?
Nu overvejer jeg, om det ikke kunne være ret flot med stående fer-og-not brædder. Så får man et glattere indtryk med kun en lille sprække mellem hvert bræt. Mit spørgsmål er, om der findes egnede brædder til dette? Det duer jo ikke med 13x95 råspont på facaden. Findes der fer-og-not i 22x120? En anden overvejelse er, om der er risiko for, at fjer og not vil revne.
Nogle gamle huse er bygget af fer-og-not 2x5 tommer, men det er lidt overkill at have som facadebrædder.
Jeg har også overvejet almindelige uspundne brædder kant til kant, omtrent som på en lade. Der må vel være et par mm sprække for træets bevægelser, og så er der risiko for, at der kommer fugt ind, hvis der kommer slagregn på væggen. Hvis man har udendørs gips eller OSB bag panelen, tror I, det vil tage skade?
Er der nogen, der har synspunkter?
Tror ikke det bliver så sjovt at få op de brædder. og så skal man finde sådanne med en pænt savskåret overflade med.
Der findes ellers almindelig faspanel som er "halvspontad".
/Kent
Der findes ellers almindelig faspanel som er "halvspontad".
/Kent
Ja, der kommer ind fugt, eftersom en facade udsættes for vejr og vind, det er ligesom derfor, at man har låg på lågpanel eller bruger halvspontat.
Sen så tætner en rigtig sat facade sig, når brædderne eller brædderne/lågene bevæger sig mod hinanden, årringene stræber efter at rette sig ud.
/Kent
Sen så tætner en rigtig sat facade sig, når brædderne eller brædderne/lågene bevæger sig mod hinanden, årringene stræber efter at rette sig ud.
/Kent
Vores hus har (efter tidligere ejers facadeudskiftning) stående halvspundet panel af en type, der ofte kaldes "herrgårdspanel". Flot?...måske, smagssag...men da tømmeret tilsyneladende er savet uden større hensyn til årringene, og det kan man jo ikke rette op på, mens man bygger, da panelet kun kan vendes på én måde, så er det ret utæt nogle steder. En sådan facade har altså ikke de selvtættende egenskaber, som Snickarboden nævnte.
Z-panelet er flot og at foretrække, den kan sættes både stående og liggende... men jeg fraråder på lang sigt at sætte nogen liggende panel.. Har set betydeligt flere fugtskader bag ved liggende panel end bag ved stående..
Hej.
Ville bare sende et lille indlæg ang. "glat" træfacade uden bræddebeklædning.
Er i gang med at udskifte vores gamle og meget kedelige "brædde"-facade (til lidt modificeret sporpanel).
Vi har lavet en lille modificering og fået opskåret 22x145 (overvejede først 22x120, blev lidt for "tyndt") i de rigtige længder med 5mm afstand (i stedet for ca. 15mm). Dette for at få et "glat" indtryk.
Malet med Alcro bestå, espresso. Før opsømning malet med olie, grund og et lag dækkende maling. Ingen problemer ved sammenhæftning (med tanke på malingslag) eller sprækker.
Rock on.
Mvh
//Tobben
Informativt link: http://www.sodermalmstra.se/websites/webb_filer/filbank/List & Panel.pdf
Ville bare sende et lille indlæg ang. "glat" træfacade uden bræddebeklædning.
Er i gang med at udskifte vores gamle og meget kedelige "brædde"-facade (til lidt modificeret sporpanel).
Vi har lavet en lille modificering og fået opskåret 22x145 (overvejede først 22x120, blev lidt for "tyndt") i de rigtige længder med 5mm afstand (i stedet for ca. 15mm). Dette for at få et "glat" indtryk.
Malet med Alcro bestå, espresso. Før opsømning malet med olie, grund og et lag dækkende maling. Ingen problemer ved sammenhæftning (med tanke på malingslag) eller sprækker.
Rock on.
Mvh
//Tobben
Informativt link: http://www.sodermalmstra.se/websites/webb_filer/filbank/List & Panel.pdf
Klik her for at svare