4,259 læst ·
9 svar
4k læst
9 svar
Få ordnet på loftet, men hvordan håndterer jeg disse bjælker
I vores torp er loftet stort set uindrettet, der er gjort halve og klodsede forsøg på at isolere halvdelen af loftet og der ligger en slags pladegulv af ukendt art på gulvet. Så det kræver at rive alt op og starte forfra. Jeg vil gerne åbne op og skabe en stor brugbar rum af det hele, men der er i øjeblikket to bjælker, der går lige igennem rummet, som gør det svært at forestille sig, hvordan man kunne udnytte pladsen bedst.
Hvad er det for en konstruktion egentlig, kan man forestille sig at løse husets strukturelle integritet på en anden måde end gennem disse bjælker? Jeg har rødfarvet, hvordan bjælkerne går.
Hvad er det for en konstruktion egentlig, kan man forestille sig at løse husets strukturelle integritet på en anden måde end gennem disse bjælker? Jeg har rødfarvet, hvordan bjælkerne går.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er en gammeldags tagkonstruktion uden rigtige spær. Tagbjælkerne bæres af to (mindst) længdegående åse, som igen hviler på dine rødt markerede bjælker. Disse fungerer dels som støtte for åsene, dels som en erstatning for fraværende hanebjælker. (Hanebjælke er den vandrette regel, der plejer at findes på spær og har til opgave at forhindre, at spærene kalver ud) Funktionen hos dine røde bjælker kan sikkert erstattes.
Interessant! Ved du, hvad denne slags konstruktion kaldes?J justusandersson sagde:Det er en gammeldags tagkonstruktion uden rigtige tagspær. Tagbjælkerne bæres i sin tur af to (mindst) længdegående åse, som i sin tur hviler på dine rødmarkerede bjælker. Disse sidstnævnte fungerer dels som støtte for åsene, dels som en erstatning for ikke-eksisterende hanebjælker. (Hanebjælke kaldes den vandrette regel, som plejer at findes på tagspær og som har til opgave at forhindre, at tagspærene kalver ud) Funktionen hos dine røde bjælker kan sikkert erstattes.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg ved ikke om lige denne har et navn. Den virker lidt hjemmelavet. Tagkonstruktioner baserede på åse dominerede ellers helt blandt tømmerhuse før.
Haha, okay, en lille hjemmeløsning med andre ord. Torpet er fra midten af 1800-tallet og ligger i Hälsingland. Tak for dine svar!J justusandersson sagde:
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Vores første hus, en gammel fiskerhytte på Asperö i Göteborgs sydlige skærgård, var bygget på en lignende måde.J justusandersson sagde:
Dvs med åse lagt op på gavlenes tømmerstruktur og med et par oplæg imellem.
Hytta var sandsynligvis fra 1820'erne.
Jeg kan forestille mig, at den rødt markerede konstruktion er en erstatning for en helt optømret mellemvægg,
for at det skal være muligt at bevæge sig mellem de forskellige sektioner.
Men at fjerne den helt ville nok være ødelæggende, hvis den ikke blev erstattet med en fuldgyldig tagstol.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 indlæg
Det var jo sådan man byggede før, for dengang lavede man jo aldrig fritstående selvbærende tagstole man lagde der. Skal man fjerne sådan noget, så handler det jo i princippet om at lave en ny tagstol, men det indebærer jo ikke, at man slipper for skråstivere af den grund. Taget skal jo bæres, selv af en nyere konstruktion. Som jeg ser det, så er lofthøjden for lav til, at man kan lave noget, der fungerer. Taget skal bæres, og man vil ikke have nogen skråstivere i "rummet", og det bliver jo lidt en Catch-22.
Ja, jag skulle ju aldrig börja riva i det själv utan att veta vad jag håller på med. Men kan en vanlig snickare avgöra hur vi ska göra eller måste det vara en byggnadsingenjör typ?KnockOnWood sagde:
Vårt första hus, en gammal fiskarstuga på Asperö i Göteborgs södra skärgård, var byggd på liknande sätt.
Dvs med åsar upplagda på gavlarnas timmerstomme och med ett par upplag däremellan.
Stugan var gissningsvis från 1820-talet.
Jag kan tänka mig att den rödmarkerade konstruktionen är ersättning för en helt upptimrad mellanvägg,
för att det skall gå att ta sig mellan de olika sektionerna.
Men att ta bort den helt vore nog förödande, om den inte ersattes med en fullvärdig takstol.
Ah, så du mener, at det bliver svært at lave en konstruktion, som ikke indebærer, at rummet deles på midten?S Stefan1972 sagde:Det var jo sådan her man byggede før i tiden, for dengang lavede man jo aldrig fritstående, selvbærende spær, man lagde dem bare. Skal man fjerne sådan noget der, så handler det i princip om at lave et nyt spær, men det indebærer jo ikke, at man slipper for skråstivere af den grund. Taget skal jo bæres, også af en nyere konstruktion. Som jeg ser det, så er loftshøjden for lav til, at man kan lave noget, som fungerer. Taget skal bæres, og man vil ikke have nogen skråstivere i "rummet", og det bliver jo lidt af en catch-22.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg ser ingen vanskeligheder i at erstatte din rødmarkerede konstruktion med noget, der er mindre i vejen. For bedre at vurdere mulighederne ville jeg gerne se nogle billeder, der er tættere på tømmeret i den aktuelle situation.
Klik her for at svare