Hej 
Efter at jeg har haft besøg af personer med uærlige hensigter og mistet mit stereoanlæg
har jeg indset, at forebyggende foranstaltninger kan være en idé.
Det mest stjæle-værdige nu er min bærbare computer, så nu skal den låses fast til bordet.
Dette vil ske med en kraftig stålbøjle og stålstænger, eller hvad man skal kalde det.
Jeg har købt akselstål (20 mm) fra clas i sjön
http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251434#30-5642
Og nu skal dette skæres i fire stykker, og mit spørgsmål er:
Hvordan skærer jeg dette akselstål, så skærefladen bliver så fin som muligt? Stykkerne vil stikke op og kunne ses, og jeg vil gerne have, at det ser pænt og professionelt ud.
Jeg har adgang til en nedstryger, vinkelsliber, geringssav (manuel) men udvider gerne værktøjskassen, hvis det kræves.
Efter at jeg har haft besøg af personer med uærlige hensigter og mistet mit stereoanlæg
Det mest stjæle-værdige nu er min bærbare computer, så nu skal den låses fast til bordet.
Dette vil ske med en kraftig stålbøjle og stålstænger, eller hvad man skal kalde det.
Jeg har købt akselstål (20 mm) fra clas i sjön
http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251434#30-5642
Og nu skal dette skæres i fire stykker, og mit spørgsmål er:
Hvordan skærer jeg dette akselstål, så skærefladen bliver så fin som muligt? Stykkerne vil stikke op og kunne ses, og jeg vil gerne have, at det ser pænt og professionelt ud.
Jeg har adgang til en nedstryger, vinkelsliber, geringssav (manuel) men udvider gerne værktøjskassen, hvis det kræves.
Så drejer du dem af, det bliver absolut pænest...torbeno sagde:
Og du skrev jo, at du ikke havde noget imod at udvide værktøjsarsenalet, så...;D ;D
Vil du ikke købe en drejebænk, så synes jeg, du køber en gradfil. Skær stængerne af med enten vinkelsliberen eller nedstrygeren, og derefter filer du enderne omhyggeligt.
Det sværeste plejer at være at få et lige, perfekt 90 grader snit. Så vær omhyggelig, når du skærer dem af. Det næstsværeste er at opnå samme længde.
Adgang til en skruestik, hvor du klemmer stængerne fast med en gedeskindsarbejdshandske eller lignende, vil lette operationen.
Held og lykke, og håber du undgår flere ubehagelige overraskelser derhjemme.
Ja simpelt og lav omkostning men helt virkningsløst! På mit tidligere job havde jeg sådan en låsekabel til laptopen. Da tyvene havde været der, lå kablet smukt tilbage på bordet, de havde sandsynligvis taget godt fat i laptopen og revet til og vupti så var PC'en løs fra kablet.piece sagde:
Hvis muligt forsøg at have den i et låst skab, når den ikke bruges.
Hej!
Tak for alle svar.
Kensington-kablet udelades, da jeg havde en lignende til stereoen nemlig ...
Denne gang vil det kræve, at tyvene er godt udstyret. Bøjlen, der går over computeren, er 45x8 mm stål af fin kvalitet, og de fire stænger med 20 mm diameter kan ingen save eller klippe over med håndkraft. Bøjlen vil nedenunder være låst med to stykker assa abloy klasse 2 låse.
En drejebænk har jeg ikke plads til derhjemme, som det ser ud i dag, men den dag kommer.
En gradfil, er det en speciel fil?
Almindelige metalfiler har jeg et sæt af, men jeg havde tænkt at minimere efterarbejdet så meget som muligt.
Netop længden er det ikke så nøje med, hvis det adskiller sig et par mm her eller der, det kan justeres nedenunder, hvor det ikke ses.
Jeg var forbi byggemarkedet i dag og så, at der fandtes et blad til metalsavning til min geringssav for nogle hundrede kroner. Skal teste det.
Et alternativ er at gå til min lokale smed, men det ville være sjovt at gøre det selv.
Jeg vender tilbage med resultatet.
Tak for alle svar.
Kensington-kablet udelades, da jeg havde en lignende til stereoen nemlig ...
Denne gang vil det kræve, at tyvene er godt udstyret. Bøjlen, der går over computeren, er 45x8 mm stål af fin kvalitet, og de fire stænger med 20 mm diameter kan ingen save eller klippe over med håndkraft. Bøjlen vil nedenunder være låst med to stykker assa abloy klasse 2 låse.
En drejebænk har jeg ikke plads til derhjemme, som det ser ud i dag, men den dag kommer.
En gradfil, er det en speciel fil?
Almindelige metalfiler har jeg et sæt af, men jeg havde tænkt at minimere efterarbejdet så meget som muligt.
Netop længden er det ikke så nøje med, hvis det adskiller sig et par mm her eller der, det kan justeres nedenunder, hvor det ikke ses.
Jeg var forbi byggemarkedet i dag og så, at der fandtes et blad til metalsavning til min geringssav for nogle hundrede kroner. Skal teste det.
Et alternativ er at gå til min lokale smed, men det ville være sjovt at gøre det selv.
Jeg vender tilbage med resultatet.
Jo, risikoen er, at de skader computeren, men at låse den inde er ikke en mulighed for mig, det bliver sådan et besvær at slæbe den frem hver gang. :-/
Et andet muligt scenario er, at de tager hele bordet med sig, men at bolte det fast i gulvet, nej et sted må man sætte grænsen ...
At skære med vinkelsliberen ... jeg føler allerede nu, at jeg ikke vil få pæne 90-graders snit, men hvis det ikke fungerer på anden måde så.
Tak for alle idéerne så langt.
Skal tænke videre på dette og prøve at skære med vinkelsliberen.
Et andet muligt scenario er, at de tager hele bordet med sig, men at bolte det fast i gulvet, nej et sted må man sætte grænsen ...
At skære med vinkelsliberen ... jeg føler allerede nu, at jeg ikke vil få pæne 90-graders snit, men hvis det ikke fungerer på anden måde så.
Tak for alle idéerne så langt.
Skal tænke videre på dette og prøve at skære med vinkelsliberen.
Prøv gerne at kappe med din nedstryger, men at spænde arbejdsemnet ordentligt fast er vel næsten et krav, hvis det skal blive godt. Uanset hvad du kapper med.
Køb et nyt blad, hvis det er dårligt, bed gerne om at få et fintandet (flere tænder/tomme). Ikke direkte nødvendigt, men kan forbedre præcisionen.
En gradfil er bare en finhugget metalfil, i min verden iaf. Men jeg er måske på vildspor med betegnelserne, det er ikke første gang i så fald.
Køb et nyt blad, hvis det er dårligt, bed gerne om at få et fintandet (flere tænder/tomme). Ikke direkte nødvendigt, men kan forbedre præcisionen.
En gradfil er bare en finhugget metalfil, i min verden iaf. Men jeg er måske på vildspor med betegnelserne, det er ikke første gang i så fald.
Klik her for at svare
