Jeg er i gang med at indrette overetagen i villa Nybro fra Smålandsvillan. Jeg overvejer omkring diffusion-/dampspærren og hvordan man får denne tæt overalt.
Et sted har jeg tænkt mig at isolere ned til tagskægget, og så støder man jo på problemer med støttebenene, som kommer til at passere gennem plastfolien. Hvordan løser man bedst problematikken med at få plasten tæt omkring disse, og hvordan skærer man bedst plasten for at få godt overlap?
Min idé er at skære en lang rift og derefter trække plasten med støttebenet i den rift. Så laver man en tilsvarende rift i det stykke, der skal overlappe og trækker den den anden vej forbi benet, og derefter taper man riftet med dertil beregnet tape. Det burde vel tætne samlingen?
Så er der problemet med at tætne "kraven" omkring støttebenet. Hvordan ville I gøre der?
Derefter tænker jeg også lidt på, hvordan man bedst plastindpakker omkring skorstenrøret.
Et sted har jeg tænkt mig at isolere ned til tagskægget, og så støder man jo på problemer med støttebenene, som kommer til at passere gennem plastfolien. Hvordan løser man bedst problematikken med at få plasten tæt omkring disse, og hvordan skærer man bedst plasten for at få godt overlap?
Min idé er at skære en lang rift og derefter trække plasten med støttebenet i den rift. Så laver man en tilsvarende rift i det stykke, der skal overlappe og trækker den den anden vej forbi benet, og derefter taper man riftet med dertil beregnet tape. Det burde vel tætne samlingen?
Så er der problemet med at tætne "kraven" omkring støttebenet. Hvordan ville I gøre der?
Derefter tænker jeg også lidt på, hvordan man bedst plastindpakker omkring skorstenrøret.
Jeg tætnede omkring spirorør gennem en ramme af 45'ere, som jeg fyldte med fugeskum. Øvrige tætninger ved at bøje plastikken op en smule på træet, hæfte det og tape lidt ekstra ved behov. Jeg er ikke 100% tilfreds med min tætning. Håber at 98% tætning trods alt giver en tilstrækkelig god effekt.
Kig på producenternes hjemmesider efter monteringsvejledninger, der findes et par forskellige...i en af vejledningerne fandt jeg et skærmmønster for netop støtteben og tætning omkring mellemlag osv...var ret smart. (Så er det lidt tricky alligevel, og jeg brugte også silikone omkring og i samlingerne for at forsegle maksimalt.)
Klik her for at svare