K
Hej

Skal snart rejse vores garage, uisoleret med 120 mm stammer, og overvejer om ekspansionssøm ville fungere til at fastgøre syllen i betonpladen.

Jeg tænkte at bruge Gunnesbo 8x110, men kan ikke finde nogen oplysninger om, hvilke kræfter den er godkendt til.

Er der nogen, der ved det?

Ekspansionssøm nævnes i næsten alle tråde om at fastgøre sine vægge, men det er svært at finde klar information. Jer der har brugt ekspansionssøm, hvordan gjorde I? Hvor mange slog I ned?

• Synes
tohau
  • Laddar…
De fleste bruger syllspik i dag. Disse er betydeligt mindre end expanderspik. Kræfterne er utroligt små ved syllen, bortset fra kraften lige nedad. En expanderspik halvanden meter er omtrent passende.

Mikael_L
Du mener de der "rørhylstre", der ser ud omtrent sådan her?
En metallisk rørhylse, sandsynligvis brugt til let montage som indre vægge, med lav modstandskraft og risiko for korrosion.

Traditionelt bruges de mest til lettere montage, typisk indervægge.
Trækstyrken er ikke så meget stor, omkring 0,5 - 1 kN kan jeg forestille mig.

Tænker man sig at bruge disse til syld, så skal to ting overvejes. Eventuelle løftekrafter i bygningen, hvilket afhænger af bygningens vægt, højde, tagform og størrelse. Men også vindforholdene på stedet.
En lav, ikke alt for smal bygning med tungt tag af f.eks. betonsten har sjældent løftekrafter, da skal den stå i meget udsat beliggenhed.

Det andet at tænke på er korrosion. Ekspansionssømmet tåler ikke meget, som det er med bare tynd elektrogalvanisering og overhovedet tyndt materiale.

Jeg vil nok alligevel slå et slag for, at du måske bruger en varmgalvaniseret betonekspander, "som man plejer". :)
View attachment 68766

peternicklas
Min syll består av Lekablock. Jag købte ekspansionsskrue til dette. Ca. 1/0,5 m. Garagen har tålt både Gudrun og alt hvad de hedder. Bedre med mange svage end få stærke.

• Synes
perola68
  • Laddar…
K
Tak så meget for jeres svar. Årsagen til at jeg undrede mig var primært, at de anbefalede expandersøm på bræddehandlen.. Det føles lidt dumt at købe en så vigtig del til bygningen på Biltema, men de ser ud til at have både ekspansionsbolt af ovennævnte type og billige firkantskiver!

Skal man bore præcis så langt ned som bolten skal nå, eller skal man stoppe et par mm før, så man kan slå de sidste mm ned?

En pakke med 25 rækker til cc 80. Bygningen er lav, men ikke så smal (kippehøjde 3 meter, sadeltag og udvendige mål ca. 5.3x8)

S
Kallebo sagde:
Tak så meget for jeres svar. Grunden til at jeg undrede mig var primært, at de anbefalede ekspandersøm på trælasten.. Det føles dumt at købe sådan en vigtig del til bygningen på Biltema, men de ser ud til at have både ekspanderbolt af ovenstående type og billige firkantede skiver!

Skal man bore præcis så langt ned, som bolten skal nå, eller skal man stoppe et par mm før, så man kan slå de sidste mm i?

En pakke med 25 er nok til cc 80. Bygningen er lav, men ikke så smal (rygbøjle 3 meter, saddeltag og ydre mål ca. 5,3x8)
bor-dybdde står normalt på pakken

Mikael_L
peternicklas sagde:
Min syll består av Lekablock. Jag köpte expanderskruv för dette. Ca 1/0,5 m. Garaget har tålt både Gudrun og alt hvad de hedder. Bedre med mange svage end få stærke.
Ja i LECA så findes der jo intet der trækker specielt godt (Ankermasse og injekteret beton er vel en klasse for sig her, men dyrt og besværligt), så da er det mange som ikke tager så meget last hver den rette melodi.

Plejer at bruge lecaskruv/letbetonskrue, klart det hurtigste da man slipper at bore, synes også, at det føles som om det trækker godt sammenlignet med andre løsninger.

S
letbeton afhængig af 60 eller 100 monteringsdybde 60 = tvær30kg træk50kg. 100= tvær20kg træk 80kg

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.