Har på en væg i kælderen eternitplader. Er i gang med at pudse de andre vægge om, og vil naturligvis benytte lejligheden til at fjerne disse grimme plader.

De er spikret direkte ind i betonen.

Hvor farligt er det egentlig at brække disse af? Skal jo ikke i og skære i dem. Hvor skrøbelige er de? Knækker de let, når man brækker dem af?

Tak

Mangelito

Mangelito sagde:
Hvor farligt er det egentlig at brække dem løs? Skal jo ikke i og skære i dem. Hvor skrøbelige er de? Knækker de let, når man brækker dem løs?
8) Det er ikke så farligt, som mange synes at tro. Du bliver trods alt kun eksponeret i nogle få timer. Pladerne knækker ret let.
Du kan, hvis du er bekymret for støvet, vande pladerne først og skaffe en rigtig åndedrætsmaske. ½-BH dur ikke, så kan du lige så godt køre uden. ;)

Pladerne skal derefter deponeres som miljøfarligt affald. Tør at være venlig mod miljøet, så vil miljøet være venlig mod dig...

mr Z sagde:
Pladerne skal derefter deponeres som miljøfarligt affald. Turde være flink mod miljøet, så vil miljøet være flink mod dig...
Hvordan det deponeres afhænger af, hvor man smider det. ÅVCen i Botkyrka har en speciel container til eternit. I Östberga løber mændene ind i huset og låser døren, hvis man siger "eternit".....

MathiasS sagde:
Hvordan det deponeres afhænger af hvor man smider det. ÅVCn i Botkyrka har en speciel container til eternit. I Östberga løber mændene ind i skuret og låser døren, hvis man siger "eternit".....
Man må derfor vælge sine steder... Jeg ved bare, at vi har skrækkelige bødeafgifter på vores containere, hvis vi har asbest, elektronik og blandet affald i beholderne...

mr Z sagde:
Man får da vælge sine steder... Jeg ved bare, at vi har frygtelige strafgebyrer på vores containere, hvis vi har asbest, elektronik og blandet affald i dem...
Ja, og det er jo rimeligt faktisk.

Dog er det lidt sjovt, at to ÅVCs, ganske vist i to forskellige kommuner, håndterer det samme materiale så forskelligt.

Det er lidt sjovt må man påstå med så forskellige håndteringer.
Og angående vores bøder så kan jeg også lide dem, problemet er når man tager hjem en container for fx træ... Kommer man dagen efter, så ligger der husholdningsaffald, murbrokker, stereoapparater og ting i den, sjovt at tømme 10 kubikmeter for 15000 kroner når man kunne have gjort det for 3000, hvis ikke hele kvarteret var dyslektisk. Da vi har skilte på containerne, hvilken type affald vi har i dem. Ofte har vi 3 stk. Brændbart, deponi/el og en ikke-brændbart....
Det er ikke sjovt at forsvare de omkostninger senere eller når man får skældud fra miljøafdelingen på grund af sin dårlige håndtering af byggeaffald.... Men man har jo gjort kvarteret en tjeneste....

Nu har vi i øvrigt begyndt med aflåselige containere og det værdsætter gutterne utrolig meget, når det tager en halv dag at tømme en foder vogn med affald....

MathiasS sagde:
I Östberga løber gutterne ind i skuret og låser efter sig, hvis man siger "eternit".....
::) Spørgsmålet er: Er det af frygt for eternit eller er det lysten efter kaffe? ??? :-/ ;D

Når jeg skiftede tag på søboderne, lastede jeg jollen, roede ud og sænkede eternitten i søen, den var jo formet som almindelig sinus-korrigeret tagplade, det rene rækkehus for krebsene jo........ren og skær velgerning  8)

Haagbard sagde:
Når jeg skiftede tag på søboden, så lastede jeg jollen, roede ud og sænkede eternitten i søen, var jo formet som almindelig sinuskorregeret tagplade, reneste rækkehus for krebsene jo........rent faktisk en velgerning 8)
Den anbefaling har jeg også fået af en kommunes miljøkontor. Enten smid det i søen eller grav det ned i haven. Det er sandsynligvis ikke så tosset som det lyder.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.