Hej,
Vi købte sidste år et hus bygget i 1959. Vi har i øjeblikket et vaskerum, der ligger i forbindelse med et opbevaringsrum (gammelt fyrrum). Vi har tænkt os at bygge et badeværelse i vaskerummet og lave opbevaringsrummet om til grovkøkken/vaskerum. Jeg har tidligere ikke tænkt nævneværdigt på, om det kunne være eternit, der sidder på væggene, men troet, at det er en tynd træfiberskive.

I går savede jeg et lille hul, og indså ret hurtigt ud fra egenskaberne af pladen, at det sandsynligvis er eternit. Det sidder i både loft og vægge, sandsynligvis for brandsikring. Se billede. Hvad er jeres tanker?

Nu til min overvejelse om, hvordan vi bedst muligt kommer udenom dette ved renovering:
1. Muligt at fastgøre lægter direkte på pladerne og derefter plade derpå? Lovligt/ulovligt?
2. Al eternit skal væk, ikke bygge ind under nogen omstændigheder?

Alternativ 1 ville have været det betydeligt nemmere, idet alternativ 2 indebærer meget nedrivning ved rørgennemføringer, rørbeslag osv.

Tak for svar,
 
  • Billede af brune plader med ru overflade, som formodes at være eternit. Pladerne ligger på en grå overflade med blå mærker.
  • Udsigt af en væg med revet hul, der afslører formodet eternitplade skjult bag en ydre overflade, sandsynligvis brugt til brandsikring.
Spontant ser det mere ud som en træfiberskive, ser meget gul ud for at være eternit? Bagsiden minder dog om en eternitskive.
 
Centano Centano sagde:
Spontant ser det mere ud som en træfiberplade, ser meget gul ud for at være eternit? Bagsiden minder dog om eternitplade.
Ja, den tanke om farven slog mig også, forsøgte at google lidt. Mig veterligt er træfiberplade noget svigtende, denne plade er stiv og minder om lyden af tynde tegltag når man lægger dem på gulvet.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.