22,727 læst ·
21 svar
23k læst
21 svar
Eternit facade
Har også jeg et eternit hus. Har overvejet at beklæde det eller tage det ned, fået forskellige svar fra alle jeg har spurgt. Talte med en tømrer, som fik mig til at beslutte at tage eternitten ned, hans begrundelse var, at det kan blive et problem den dag du skal sælge huset.
Tak!hkkv sagde:
Vi havde mundbind og handsker. Egentlig burde man have helmaske, men den er ret besværlig at trække vejret i, og man håber jo, at der kræves mere end et hus for at ødelægge lungerne.
Eternitten lagde vi på paller og pakkede ind i bygplast, som vi forseglede med sølvtape. Derefter kørte vi det til deponi. Men tjek hvad det koster at aflevere det. Det kan variere meget mellem forskellige kommuner. Vi gjorde to sider sidste sommer og to sider i sommer. Sidste sommer afleverede vi i vores hjemkommune til en pris af 800 per ton. Den aflevering kostede lidt over 1200. I efteråret kørte vi 2 mil til nabokommunen og slap med et gebyr på 400 kr, og den last var ikke mindre, tværtimod lidt større. Måske ikke så mange penge i det store hele, men nok til at det er værd at tage turen.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 indlæg
Her i Stockholm kan man som privatperson efterlade "mindre" mængder (=cirka en trailer) gratis. Kravet er, at det skal være pakket i plastede pakker med en bestemt størrelse (står på renh. forv hjemmeside) så de kan komme ned i deres container. Jeg mener, det var noget i stil med max 70 cm brede. Tilsyneladende tager alle genbrugsstationerne (lövsta etc.) nu imod asbestholdige affald. Jeg tror ikke, det er noget problem at efterlade flere trailere.
Klik her for at svare

