Hej
Jeg har eternitfacade i dag, men vil have træ. Nu til spørgsmålet, gør jeg noget dumt rent bygningsmæssigt og reglemæssigt, hvis jeg sætter træpanelerne udenpå eternitten? Jeg har hverken tid eller lyst til at rive den ned. Taknemmelig for svar.
Jeg har eternitfacade i dag, men vil have træ. Nu til spørgsmålet, gør jeg noget dumt rent bygningsmæssigt og reglemæssigt, hvis jeg sætter træpanelerne udenpå eternitten? Jeg har hverken tid eller lyst til at rive den ned. Taknemmelig for svar.
Eternit er meget dumt at have, hvis det skulle begynde at brænde. Ved ikke hvad forsikringsselskabet siger, hvis man bygger det ind.
Min ven tog en ekstra forsikring på sit eternithus.
Jeg ville nok have fjernet det, efterisoleret og så på med panel.
Min ven tog en ekstra forsikring på sit eternithus.
Jeg ville nok have fjernet det, efterisoleret og så på med panel.
Jeg lod det sidde. Hvis det begynder at brænde, har man andre problemer...
Vi skød en 45x45 fast med sømpistol og 90mm lange søm og så lagde vi en 45x45 mere på den anden led.
Derefter vindpapp og så luftspalte og panel.
Gult træhus med hvide knuder er pænere end Grøn eternit.
Vi skød en 45x45 fast med sømpistol og 90mm lange søm og så lagde vi en 45x45 mere på den anden led.
Derefter vindpapp og så luftspalte og panel.
Gult træhus med hvide knuder er pænere end Grøn eternit.
Hvorfor skulle eternit være dårligt hvis det begynder at brænde, det brænder jo ikke?
Hvis man er blevet træt af farven (tresserkommunalgrå, køresygegrøn, bleg rosa) på et af verdenshistoriens bedste facadematerialer, dvs eternit, går det fint at male. Vi malede eternitfacaden på forældrenes hus for 8-10 år siden med vandbaseret akrylatfarve. Det blev godt, og farven holder.
Hvis man er blevet træt af farven (tresserkommunalgrå, køresygegrøn, bleg rosa) på et af verdenshistoriens bedste facadematerialer, dvs eternit, går det fint at male. Vi malede eternitfacaden på forældrenes hus for 8-10 år siden med vandbaseret akrylatfarve. Det blev godt, og farven holder.
?????gadeberg sagde:
Hvorfor skulle eternit være dårligt ved en evt. brand?? Eternit er jo noget, som blev brugt ofte netop som brandfast materiale på døre og vægge i fyrrum. At det for fremtidigt evt. salg sikkert ses som et dårligt valg ikke at have fjernet, før mange bare hører ordet eternit og tror, at de får kræft af det, er en anden sag, som måske gør, at det kan være fornuftigt at fjerne det først.
Sjovt at det opfører sig sådan, når man som sagt har brugt det som brandsikring i fyrrum og garage, før man forbød det på grund af at støvet ikke er særlig godt at arbejde i.
Øhh, hva?
Er I helt sikre på, at det er Eternit I har, hvis det eksploderer af varme?
Jeg har svært ved at tro på det.
Eternit og det mere moderne Minerit (uden Asbest) bruges jo stadig som effektiv brandbeskyttelse mange steder. Det burde man vel rimeligvis ikke gøre med et materiale, der eksploderer af lidt varme?
Kan nogen, der ved mere om dette, opklare begreberne?
Og så har jeg et lille spørgsmål. Hvis I skød med sømpistol gennem Eterniten, revnede den så ikke? Den Eternit vi tog ned fra vores hus, ville bestemt have revnet som en peberkage ved sådan en behandling.
/pinebar
Er I helt sikre på, at det er Eternit I har, hvis det eksploderer af varme?
Jeg har svært ved at tro på det.
Eternit og det mere moderne Minerit (uden Asbest) bruges jo stadig som effektiv brandbeskyttelse mange steder. Det burde man vel rimeligvis ikke gøre med et materiale, der eksploderer af lidt varme?
Kan nogen, der ved mere om dette, opklare begreberne?
Og så har jeg et lille spørgsmål. Hvis I skød med sømpistol gennem Eterniten, revnede den så ikke? Den Eternit vi tog ned fra vores hus, ville bestemt have revnet som en peberkage ved sådan en behandling.
/pinebar
Det eneste jeg kan forestille mig får eternit til at eksplodere er hurtig kraftig opvarmning af fugtig eternit. Så burde vandet, som er indespærret i pladen, kunne fordampe hurtigt og dermed få pladen til at "eksplodere". På samme vis kan man få gråsten til at eksplodere, hvis man brænder på med skærebrænder. Selvom det i dette tilfælde nok er mere spændinger i stenen end indespærret fugt.
Hvis jeg husker rigtigt, så er det krystallerne i noget af mineralerne i sten (bjerg) der skifter struktur ved opvarmning. Dette giver en volumenændring og derved reaktionen.
Hvad jeg kan synes om at sømme træ udenpå eternitfacade, (Har det selv) det er at jeg kan synes det burde blive en kuldebro der hvor eternitten sidder tilbage. jeg havde gerne set at de havde taget bort eternitten inden de isolerede og brædte.
Jo jeg tænker på, at den har betydeligt dårligere isoleringsevne end fx glasuld...
Så som på min facade fx. Der kan det blæse (kulde) ind nedefra, hvor det jo er blottet med hele facadens forskellige lag....
Det er bare en tanke selvfølgelig, men jeg synes nok, at det burde blive varmere med bare isolering og ingen eternit imellem.
Så som på min facade fx. Der kan det blæse (kulde) ind nedefra, hvor det jo er blottet med hele facadens forskellige lag....
Det er bare en tanke selvfølgelig, men jeg synes nok, at det burde blive varmere med bare isolering og ingen eternit imellem.